Senaste inläggen

Av Christina - 22 maj 2011 01:57

  MP.


http://www.dn.se/nyheter/politik/fridolin-och-romson-nya-sprakror


Fridolin och Romson verkar lovande, båda unga och välutbildade, och ser trevliga ut.

Tredje största partiet i Sverige . . . (9,6 %)


Hur kommer MP:s strategi att se ut mot SD (8,2%), i realiteten större än både KD, C, FP, och V, enligt anonyma nätundersökningar (YouGov).

http://www.yougov.se/wp-content/uploads/2011/04/YouGovOpinion-V%C3%A4ljaropinion-April-2011.pdf


Samtidigt läste jag en artikel om en kvinna från Afrika, flykting till Sverige, med 14 barn, varav 10 var födda i Sverige. Det äldsta barnet var 16 år och det yngsta 2 månader.

När det 14-de barnet hade börjat på dagis så skulle hon börja läsa svenska för invandrare (SFI), och gå på KomVux.


Sannolikt motverkade artikeln sitt syfte.


Och, här i bloggen kan ni läsa om äldre svenska akademiker som svälter p.g.a samma sorts skatteavlönade kommunala tjänstemän.


Och, MP:s Mikaela Valtersson åker taxi för 17.000 kr.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mikaela-valtersson-valjer-taxi-fore-pendeltaget_6181735.svd



Ett spännande land vi lever i.

Hur tänker då politikerna inför valet år 2014? 


Ställ frågor till språkrören på Söndag den 22 maj kl.: 12.45 http://www.dn.se/chattar/chattrum3


Sverige på lerfötter i kvicksand - Hur löser man det problemet?

Med det gamla sättet att tänka?

Av Christina - 21 maj 2011 00:43

  Globalt.

 

Vad vet du som sökande om dina handpåläggare?


Arbetssökande har handpåläggare på AF, och beroende på varifrån du får din ekonomiska ersättning, så kan du ha handpåläggare på en a-kassa, på arbetsförmedlingen (utbetalas via FK), eller erhålla pengar från en kommun.


Alla dessa handpåläggare för anteckningar om Dig som sökande i sina persondatabaser. Inte sällan falska uppgifter. PuL. Brottskod 4030.

Så för att balansen ska bli i komplett harmoni, vad vet Du om dem?


Det är lätt att göra en research på nätet.

Sverige är ett mycket litet land.


Här kommer litet sann info om mina kommunala handpåläggare, d.v.s de som betalar ut en del av min månatliga ersättning som sökande.

Det tog bara någon timmes research i kväll.


De flesta av dessa kvinnor kommer från vårt östra grannland Finland.

En har ett barn med en f.d man/make från Gambia. Sonen är rappare och har suttit i fängelse.

En är sambo med en 20 år yngre Gambian.

En är gift, och har 2-3 barn med en man från någon Arabstat.

En är sambo med en Grek.


Dessa är inte chefer över personal, men de leker chefer över invånare.

De provoceras av kunskap, och då bildas en gängmentalitet, kapabel till vad som helst.


Mångkulturellt så det förslår.

Och, själv är jag svenska, och ska flytta till Frankrike, eller Malta, eller Portugal, när jag blir pensionär nästa höst.

Kommunen ska självklart inte få mina skattepengar.

Eller, byta kommun, och kräva staten på bo-bidrag.

Det blir nog oavgjort ekonomiskt sett.


Kommunal fylleresa: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/varnas-efter-fylleri-pa-tjansteresa_6182879.svd


En annan privat kommunal fyllefest: http://www.expressen.se/1.119416


De kommunala arbetsmarknadshandpåläggarna brukar erbjuda truckkort hos/tillsammans med företaget Schenker, eller städjobbkurser hos Svenska Bostäder AB (kommunalt bostadsföretag).

Den 21 mars år 2007 besökte S O Littorin dem.

Den 4 juni år 2007 besökte Datainspektionen dem.

Av Christina - 20 maj 2011 14:33

 

 

Kommunala skenmotiveringar . . . och fördomar.

 

Plockade just fram ett dokument från Länsrätten i Stockholm från den 1 augusti år 2006, rörande ett totalavslag för mars månad samma år (Eva Östman-Johansson utan nämndemän).


Kommundelen hade 2 st motiveringar till totalavslaget:

1. Ett ej undertecknat så kallat samtycke.

2. En ej inlämnad AF-handlingsplan till kommundelen.


1. Detta var sant. Det fanns ingen anledning till ett samtycke. Ärendet var publicerat i en riksmorgontidning tidigare. Jag var och är en helt vanlig arbetssökande med 300 dagar förbrukad a-kassa.

2. Detta var falsk. Jag hade fått en ny handlingsplan från AF i januari 2006, och således, varför skulle jag inte ha skickat in den?


Kommundelen använde sig av 2 st motiveringar därför att de var osäkra på att vinna målet p.g.a punkten 1.


Beslut om samtycken kom först, då avseende en annan medborgare, från Regeringsrätten, i slutet på år 2009.


Jurister faller p.g.a sina egna fördomar.

Tjänstemän anses tala sanning, medan långtidsarbetslösa är det något fel på, och då särskilt de som "försörjs" av kommuner.


Så, vad bygger då rättssäkerhet på?

På fördomar.  Och skenmotiveringar.

 

P.S De beslutade om totalavslag även för april månad 2006, men de skickade aldrig in min överklagan till Länsrätten då.

De kunde ju inte upprepa sin motivering p.g.a osäkerheten runt punkt 1.

De meddelade även totalavslag under 22 månader under åren april 2007--januari 2009, även då med falskt omskrivna motiveringar. Det handlade då fortfarande om ett ej undertecknat samtycke. 

Vem lämnar samtycken (= full ansvarsfrihet) till handpåläggare som är kapabla att ljuga hur mycket som helst. D.S

 

http://www.regeringen.se/content/1/c6/14/50/83/40e292a5.pdf

Av Christina - 19 maj 2011 18:13


  

Big Brother och skönsmässigt godtycke.

 

RÄTTSSÄKERHET, DEMOKRATI och EFFEKTIVITET.


Enligt min bedömning kan både effektivitet och ineffektivitet påverka rättssäkerheten.



Kärnord.


Handläggning, delegering, ärendehanteringen/-beredningen, omprövningar, utredningar, motiveringar resp. skenmotiveringar, beslut, objektivitet, likabehandling, proportionalitet, kvalitén i besluten, överklaganden, garantier mot rättsövergrepp, jäv, och olagliga avgöranden, partsinsynen, opartiskhet, kompetensen hos dem som fattar beslut, sakliga prioriteringar, oberoende domstolar, bevisbörda, beviskrav, bevisprövning och bevisvärdering, sanning och rättvisa, moral och etik, värdegrunder och attityder, och en i övrigt generell rättssäkerhet (formell och materiell rättssäkerhet) och rättsordning inom t.ex kommuner och staten.


Myndigheter styrs av rättsregler, och ska tillämpa dem på ett likformigt, sakligt och opartiskt sätt.

 

Kommunallagen 2 kap. 3 §.

Kommuner får inte fatta beslut med tillbakaverkande kraft.



Kommunallagen (forts.):


-Delegering

34 § I följande slag av ärenden får beslutanderätten inte delegeras:
Punkten 3. ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt,

-Jäv

25 §  punkten 5. Det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ett ärende.


 

Socialtjänstlagen 3 §.

Kommunen har det yttersta ansvaret för de som vistas i kommunen.


I Regeringsformen (RF) 1 kap. 1 §.

Den offentliga makten utövas under lagarna.

Enskildas grundlagsstadgade fri- och rättigheter.



I Regeringsformen (RF) 1 kap. 9 § anges de grundläggande kraven på myndigheters arbetssätt och förhållande till enskilda.

Enligt lagrummet ska ”domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen, och iakttaga saklighet och opartiskhet”.




Enligt den s.k Officialprincipen ansvarar myndigheten för att ett ärende utreds så att myndigheten kan fatta ett korrekt beslut med uppfyllande av dessa grundkrav.


Den enskildes självbestämmanderätt är omfattande, vilket bl.a framgår av Socialtjänstlagen (SoL) 1 kap. 1 §, 3 st:

- ”Verksamheten skall bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet”. -


SoL 11 kap 1 §
Socialnämnden skall utan dröjsmål inleda utredning av vad som genom ansökan eller på annat sätt har kommit till nämndens kännedom, och som kan föranleda någon åtgärd av nämnden.


7 § Socialnämnden skall i alla ärenden tillämpa bestämmelserna i förvaltningslagen.



8 § I ärenden hos socialnämnden som avser myndighetsutövning mot någon enskild skall nämnden tillämpa följande bestämmelser i förvaltningslagen (1986:223)

- om en parts rätt att meddela sig muntligen,
- 16 och 17 §§ om en parts rätt att få del av uppgifter,
- 20 § om motivering av beslut,
- 21 § om underrättelse av beslut,
- 26 § om rättelse av skrivfel och liknande.




Förvaltningslagen (FL) 15 §.

Där anges att ”uppgifter som en myndighet får på annat sätt än genom en handling och som kan ha betydelse för utgången i ärendet skall antecknas av myndigheten, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild”.

Ett beslut i ärende om bistånd utgör t.ex myndighetsutövning, inkl. motiveringsplikten.

Det råder alltså en omfattande dokumentationsplikt i denna typ av ärenden.

Den enskilde måste också kommuniceras (kommunikationsplikten), dvs. informeras om beslutsförslaget och underlaget till beslutet, i denna typ av ärenden innan myndigheten fattar sitt beslut (17 § FL).

 

Även i Socialtjänstlagen finns bestämmelser om handläggningen.

I SoL 11 kap. 5 § anges bl.a att ”handläggningen av ärenden som rör enskilda samt genomförande av beslut skall dokumenteras”.


I 6 § anges att ”dokumentationen skall utformas med respekt för den enskildes integritet. Den enskilde bör hållas underrättad om de anteckningar och andra anteckningar som förs om honom eller henne. Om den enskilde anser att någon uppgift i dokumentationen är oriktig skall detta antecknas”.


Personuppgiftslagen (PuL) 28 §.

Fel i persondataregister ska rättas upp.

Skadestånd 48 §. Straffskala 49 §.


Ny förvaltningslag SOU 2010:29. 

Ny förvaltningslag föreslås träda i kraft fr o m 1 januari år 2012.


Straffrättsliga sanktioner eller disciplinära åtgärder existerar dock tyvärr i liten grad i Sverige. Åtalsimmunitet?

Tjänstefel har t.ex. brottskoden 2002.

Brott mot PuL har koden 4030.

Så i vilken mån förbättrar en ny Förvaltningslag läget? 

 

I dagsläget råder ett granskningsfokus på FK i Sverige, och samtidigt förbises inte sällan t.ex. kommuner och AF av olika granskande funktioner.

 

Rättslösa: http://ttela.se/start/1.1214288--vi-har-bara-skyldigheter-inga-rattigheter-

Böner kanske behövs: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=4514816

Av Christina - 17 maj 2011 20:18

 

 

Idag tisdagen den 17 maj år 2011 kom beviset! *

 

Efter 8 år!

 

Avanmäld av AF i juni år 2003 (under ½ år av L. Nordwinger), i januari år 2004 (under 2 år av D. Finch), och i september år 2006 (under 3 år av A. Karlsson). Fortsatt avanmäld hos AF from år 2007-2009 (M. Mandelius).

Gemensam nämnare var hos AF: D. Finch, och hos kommundelen: K. Vainonen.

AF:s D. Finch har jag aldrig träffat personligen.

Ek. handläggaren K. Vainonen har jag träffat 3 gånger.

 

 

Avanmäld = placerad i statistiken bland t.ex föräldralediga sökande, d.v.s ej tillgängliga, inga åtgärder.

 

Hur vissa tjänstemän sprider falska omdömen omkring sig som åstadkommer stopp överallt, t.ex hos tillsynsmyndigheter.

För att mörklägga alla deras fel och försummelser.

 

På juristspråk:

"Ett hänsynslöst förakt för kärandens rättigheter".

"Återspeglar en fullständig likgiltighet för säkerheten och andras rättigheter."-

 

"Stadsadvokaten" Anna Lindén i Stockholms kommun har tidigare jobbat inom både Länsrätten och Kammarrätten i Stockholm, och medverkar i en grupp med  bl.a en JO-representant (bra kontaktnät som hjälp).

En annan jurist där har jobbat på ett departement.

 

Svar inkommer t.ex. UTAN diarienummer.

Svar inkommer även UTAN en föregående utredning.

 

* Vad säger man om hela ärendet, kommundel och stadsjurister?

Jo, att detta pågått förstod jag för lääänge sedan, men jag saknade ett dokumenterat bevis.

 

Stort grattis till både mig och Norge idag den 17 maj!

  

En rättssäker förvaltning?

En stadsjurist från huvudkommunen deltog i panelen:

http://www.inspsf.se/digitalAssets/0/54_2010-04-23_inbjudan_till_konferens.pdf

 

Rapport efter konferensen:

T.ex Partsinsynen och Skenmotiveringar: http://www.inspsf.se/digitalAssets/0/92_isf_rattssaker_forvaltning_s5_ok.pdf

 

Kommunallagen:

Delegering

34 § I följande slag av ärenden får beslutanderätten inte delegeras:
Punkt 3. ärenden som rör myndighetsutövning mot enskilda, om de är av principiell beskaffenhet eller annars av större vikt,
Jäv

25 §  punkt 5. Det i övrigt finns någon särskild omständighet som är ägnad att rubba förtroendet till hans opartiskhet i ett ärende.


( . . . Och, vädret i Stockholms kommun . . . här har det störtregnat halva dagen, och blixrat och åskat den 17 maj år 2011 . . .)

Av Christina - 17 maj 2011 11:25

  

Clowner o Pajaser spelar spratt.

 

Till utgången av år 2011 . . .


 . .  ska bland annat de 82,5 % äldre än 39 år i Fas 3 inom JOB-åtgärden få en utbildning (AMU), OM en arbetsförmedlares relevanta (?) bedömning anser det. *


 . . . då gäller det att ligga i och fjäska ordentligt.



Detta finns dock redan med i JOB-förordningen:

 

. . . -"individuellt utformade insatser"- (enligt JOB-förordningen).


. . . -"vad som överenskommits i den individuella handlingsplan som ska upprättas enligt 6 § förordningen (2000:628) "-


. . . -" kartlägga insatser"- 


. . . -"6 § FO 2007:414

Inom ramen för JOB-programmet kan den enskilde ta del av insatser som motsvarar programmen enligt den 

1 § i förordningen (FO 2000:634) om de arbetsmarknadspolitiska programmen:
= 1 § Denna förordning innehåller bestämmelser om de arbetsmarknadspolitiska programmen:
1. arbetsmarknadsutbildning,
2. arbetspraktik,
3. stöd till start av näringsverksamhet,
4. ungdomsinsatser,
5. förberedande insatser,
6. arbetslivsintroduktion, och
7. projekt med arbetsmarknadspolitisk inriktning.


So what?    What's new?


Rena rama Cirkus Maximum!


*  Ang. arbetsförmedlares beslut:


-   Vid en omprövning av ett beslut får beslutet inte ändras till den enskildes nackdel.


-   En begäran om omprövning ska vara skriftlig. Begäran ska ges in till Arbetsförmedlingen, och ska ha kommit in dit inom tre veckor från den dag då den som begär omprövning fick del av beslutet.


-   Om ett beslut överklagas direkt till ett AF eller till en  Förvaltningsrätt innan det har omprövats, ska överklagandet anses som en begäran om omprövning.


-   AF:s beslut ska omprövas av myndighetens Centrala enhet för omprövning.


Utbildning för äldre? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13042272.ab



SvD: http://www.svd.se/naringsliv/utbildning-for-fas-3-deltagare_6170699.svd


DN: http://www.dn.se/ekonomi/utbildning-for-deltagare-i-fas-3


A-bladet: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13038734.ab



Av Christina - 16 maj 2011 12:25


 

 

Till:

Ylva Johansson, Josefin Brink, och Mehmet Kaplan. Riksdagen.

 

Förslag inför Fas 3 diskussionen den 17 maj år 2011 i Arbetsmarknadsutskottet

Samhällsnyttigt arbete.


 

Sverige har ca 900.000 st företag (något fler arbetsställen).


Sverige har samtidigt drygt 26.500 st sökande i fas 3 (något fler då inklusive fas 2).


Detta innebär att Sveriges absolut största säljorganisation gentemot företag existerar i statlig regi med över 26.500 TM-säljare.



Denna stora säljorganisation kan sälja in produkten AF, d.v.s Arbetsförmedlingens tjänster och alternativa anställningar.



*  Fråga företagen om deras arbetskraftsbehov


*  Fråga företagen om de önskar få skickade broschyrer om de möjligheter och alternativ som AF kan erbjuda.


*  Fråga företagen om de önskar inbokade besök med AF:s anställda.



Detta blir cirka 50 st telsamtal per sökande i fas 3.

Ett exempel på ett manus inför tel.samtalet kan utarbetas.



Listor över företagens kontaktuppgifter kan SCB printa ut från Företagsregistret, med företagen/arbetsställena sorterade på län och kommun, i ark med 50 uppgifter/sida.



De sökande ska självklart få en ersättning för telefonkostnaden (den egna privata telefonen), och en extra bonus för varje inbokat besök med AF.




Detta kallar jag för samhällsnyttigt arbete.


Nyttigt för alla parter.

 

Webb-sidor i all ära, men personlig direktmarknadsföring överträffar allt!


   Se kommentarer till inlägget.

Service-sortiment för arbetsgivare:

http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetsgivare.html

Av Christina - 16 maj 2011 11:34

Fas 3 sänkte ny-/omvalet för (m) . . .

 

Lågt valdeltagande och förlust för (m).

MEN, ändå fler som röstade än t.ex de 1000 st som ingår i de opinionsundersökningar vilka publiceras titt som tätt.

Så detta blev nog ändå ett exempel på ett slutresultat för valet 2014.


http://svtdebatt.se/2011/05/statsvetare-fas-3-sankte-moderaterna-i-omvalet/

Ovido - Quiz & Flashcards