Direktlänk till inlägg 6 september 2012

Rättsväsendet och Jönssonligan . . .

Av Christina - 6 september 2012 16:37

   En oavhängig, objektiv, och opartisk domstol framgår av 1 kap. 9 § Regeringsformen (RF), och Artikel 6.1 i Europakonventionen.


       Fel balans.


Rättsväsendet och Jönssonligan . . .


Ibland undrar man vad det är för skillnad . . .


Jag har varit ombud nu i 2 st mindre mål, d.v.s belopp under halva basbeloppet.

Min största erfarenhet har varit från förvaltningsdomstolar, vilka jag dömde ut på ett tidigt stadium.

Och jag har, åtminstone i fantasin, haft större tilltro till och respekt för tingsrätter.


Ack nej, vad jag bedrog mig.


Samma Jönssonliga där också.


Vi betalar skatt för skolor, vägar, sjukvård, o.s.v., och vi betalar även skatt för rättsväsendet, d.v.s bland annat för löner till juristerna.


Även på tingsrätterna träffar man på nyexade, födda under första halvan av 80-talet. Jag kunde vara deras mor.


De har snabbt, så fort de har fått ett jobb, insett vilken makt de har, och hur systemet EGENTLIGEN fungerar.


Glöm rättvisa och rättssäkerhet, det kostar för mycket!


Alla mål handlar dock kanske inte i första hand om pengar, utan om just rättssäkerhet, och upprättelse för den drabbade.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards