Direktlänk till inlägg 19 september 2012

Sliding doors - Omvänt scenario . . .

Av Christina - 19 september 2012 11:40

  Olika scenarios.


IBLAND funderar man på hur det hade blivit med ett omvänt scenario . . .


Om jag inte hade sagt upp mig från mitt näst sista jobb, och om jag inte hade hamnat på det där senare kontoret som LASade 25 % av personalen . . . och om den svenska arbetsförmedlingen hade fungerat hösten 1995 . . .


Ja, då hade jag bott kvar i den lägenhet som omvandlades till borätt, och när jobbskatteavdraget infördes hade jag sålt lägenheten, och lagt skatteavdraget på räntor, och köpt ett mindre hus.


Jag hade aldrig haft tid att se på TV:s debatter om den svenska arbetslösheten.

Inte heller haft tid att följa med debatten på internet.

Inte vetat något om den svenska arbetslösheten alls, eller rådande dito politik.


Jag hade då på min fritid haft råd med att gå på gym, gå på restauranger, gå på teatern, gå på bio, fixa middagar, och göra weekendresor.


Jag hade beordrat mina barn att plugga vidare för att få en hög lön så småningom.

Såvida de inte hade blivit så bortskämda att de inte klarat av att varken plugga eller jobba.


Istället bor jag nu i en mindre hyresrätt än tidigare.

Jag beordrar mina barn att inte plugga och skaffa sig lån, för det finns ändå inga jobb i Sverige längre. Civilekonomer jobbar som redovisningsassistenter, och IT-ingenjörer sitter i fas 3.


Jag säger istället till dem att jobba, jobba, jobba, med precis vad som helst, gör en intern karriär någonstans, och flytta sedan utomlands.


Sverige är en döende ankdamm, med dumpade löner, på de få jobb som finns kvar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards