Direktlänk till inlägg 27 juli 2011

Diskriminering, trakasserier, och repressalier

Av Christina - 27 juli 2011 09:04

  Whistleblower.

 

Diskriminering, trakasserier, och repressalier . . .


Diskriminerng kan vara direkt eller indirekt.

Indirekt diskriminering kan vara ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer, d.v.s förfarandet är inte sakligt berättigat.


Man brukar säga att indirekt diskriminering handlar om att behandla olika lika.

 

Diskriminering kan också finnas på individuell nivå, genom att en person, en myndighet, en organisation, eller ett företag utifrån sin egen uppfattning särbehandlar olika individer på osakliga grunder.


Diskriminering kan även finnas på

strukturell nivå, genom att en stat har olika lagar för olika grupper.


En arbetsgivare får inte diskriminera den som hos arbetsgivaren 
är arbetstagare, gör en förfrågan om eller söker arbete, söker eller fullgör praktik, eller står till förfogande för att utföra eller utför arbete som inhyrd arbetskraft.


Diskriminering av arbetssökande eller arbetstagare är förbjuden i fråga om arbetsmarknadspolitisk verksamhet och arbetsförmedling utan offentligt uppdrag.

Den som bedriver verksamhet som avses i skollagen eller annan utbildningsverksamhet (utbildningsanordnare) får inte diskriminera någon elev, student eller studerande som deltar i eller söker till verksamheten.


Diskriminering är förbjuden i fråga om hälso- och sjukvård och verksamhet inom socialtjänsten.


Diskriminering är förbjuden i fråga om socialförsäkringen och anslutande bidragssystem, arbetslöshetsförsäkringen, och statligt studiestöd.


Den som påstås ha handlat i strid med bestämmelserna får inte utsätta en enskild person för repressalier på grund av att han eller hon  anmält eller påtalat ett sådant handlande.


EU:s direktiv ang. diskriminering:

 http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=425&langId=sv


Svensk lag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20080567.htm

 
 
Ingen bild

Christina

27 juli 2011 10:04

*
Ang. repressalier.
Jag gick till pressen med ett tandproblem (ej p.g.a misskötsel), som till slut mynnade ut i ett funktionshinder. För att eliminera hindret saknades medel.
Trakasserierna växte därefter som en snöboll efter artikeln, med diverse olika repressalier under lång tid, från en kommundel inom Stockholms kommun.

*

 
Ingen bild

Christina

27 juli 2011 10:25

Diskrimineringsgrunderna är: kön, könsöverskridande identitet, etnisk tillhörighet, religion, funktionshinder, sexuell läggning, eller ålder.


 
Ingen bild

Christina

27 juli 2011 10:56

*
Efterforskningsförbudet är en annan sida av samma mynt.
Men, när en medborgare går ut med namn i en artikel i pressen, då behövs ingen efterforskning.

- "Efterforskningsförbudet innebär att företrädaren för en myndighet inte får försöka ta reda på vem som lämnat uppgifter till media. Han eller hon får inte heller utöva någon form av påtryckning eller hota om någon form av repressalieåtgärd för att någon anställd ska avslöja läckan. Syftet är att anställda utan risk ska kunna berätta för en journalist om hur det är på arbetet. Det är alltså straffbart för en arbetsgivare inom offentlig sektor att försöka ta reda på vem som är källan." -


 
Ingen bild

Christina

27 juli 2011 18:02

*
Det här med strukturell diskriminering av olika grupper är ett spännande område och kapitel.
Som exempel:
Vanliga arbetssökande som kommunen är "förmyndare" över, de ska välja ett Af som det är gångavstånd till (tvång), enligt kommunen, medan andra arbetssökande fritt får välja vilket Af de önskar tillhöra enligt IAF:s föreskrifter.
Samtycken har from april år 2011 slopats för vissa personuppgifter i AMS persondatabas, medan samtycken är tvång för sökande vars "förmyndare" är kommunen, enligt Kammarrätten i en dom i januari 2009, p.g.a kommuners "verksamhet av sådan art".
Två grupper vanliga arbetssökande i Sverige behandlas alltså olika.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards