Direktlänk till inlägg 26 juli 2011

Demokrati . . .

Av Christina - 26 juli 2011 00:23

  Demokratiska domslut?

 

Det talas just nu mycket om demokrati, yttrandefrihet, och människors lika värde.

 

Huruvida människor har ett lika värde får man ju exempel på varje dag som svensk arbetssökande och fattiglapp.

 

Från både politiker och myndigheter.

 

I somliga sammanhang behandlas man som skadeinsekter.

 

Okunniga och nedvärderande människor styr ens liv, och ibland sätts man på svält, med risk att dö.

 

Läste just ett domslut från länsrätten, där 9 st mål (9 månader) rationellt hade slagits samman till ett domslut, och där juristerna pratar om arbetsmarknadspolitik avseende kommuner.

 

Arbetsmarknadspolitik bedrivs av staten, d.v.s av regering och riksdag, och inte av några kommunala fritidspolitiker eller av några kommunala tjänstemän.

Detta är elementär kunskap.

 

Men, alla människor har inte lika värde. Därför behöver man inte lyssna på människor utan värde.

 

Som t. ex. en s. k. domvilla i november år 2007, när domslutet inkom före datumet för ett begärt yttrande.

 

Politikers och myndigheters språkbruk?

Respekt och anständighet?

Den indirekta skulden:

http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/anne-holt-en-gang-var-han-en-annan

 
 
Ingen bild

R K

26 juli 2011 09:45

Japp. "Some animals are more equal than others."
Som bekant.

 
Ingen bild

Christina

27 juli 2011 13:00

*
RK
Ang. respekt, anständighet, och språkbruk.
Jag tänker då på vad en kommunal ek. handläggare skrev i anteckningarna:
-" N.N beräknas inte få egna inkomster inom en överskådlig tid."-
Några dagar senare hade jag blivit avanmäld på AF.
Vid den tidpunkten satt personal från båda myndigheterna i samma lokaler.

 
Ingen bild

Christina

30 juli 2011 19:48

*
Mera om olika myndigheters språkbruk . . .
Inom arbetsförmedlingen ANVISAS sökande till en åtgärd.
Inom kommunen REMITTERAS en sökande till en åtgärd.
En kommunal tjänsteman pratar om att sökande blir INTAGNA för åtgärd hos arbetsförmedlingen.

Vilka yrkessjukdomar besitter dessa kommunala tjänstemän egentligen???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards