Direktlänk till inlägg 2 juli 2011

Materiell och formell processledning . . .

Av Christina - 2 juli 2011 15:06

  Processer.

 

Mitt i sommar- och semestertider tänker jag skriva litet om materiell och formell processledning inom rättsväsendet.

 

I korrumperade odemokratiska stater kan en formell passiv processledning (RB 42:6, yttre ram) användas strikt, för och till att t.ex. styra bort obekväma mål, d.v.s. en sådan befogehet utnyttjas, och de s.k rättstjänarna kan då vara restriktiva till en synes oändlig icke existerande gräns.

 

Materiell processledning (officialprincipen, RB 42:8 st. 2) innebär t.ex och bl. a att EKMR bör tillämpas.

SOU 1982:26. Prop. 86/87:89.

 

En ackusatorisk process innebär att lyssna på och läsa uppgifter från samtliga parter.

 

Yttrandetider kan i mål anpassas till enbart handläggares semestrar, d.v.s t.ex under en kort och därmed omöjlig tid, eller en lång tid.

 

Mål kan därmed avvisas, allt efter behag, eller med hot om en avvisning.

 

Formell processledning betyder i princip att offentliga jurister överlåter till medborgarna och till privata jurister att göra jobbet, i tron att dessa sparar pengar (på kort eller lång sikt?).

 

Godtycklighet kan alltså förekomma såväl inom rättsväsendet som hos andra myndigheter.

 

Parternas rättssäkerhet är inte sällan beroende av slumpen. Lika fall behandlas inte lika på grund av att en materiell processledning antingen inte tillämpas, eller blir skönsmässig.

 

Sedan finns dispositiva och indispositiva tvistemål.

Dispositiva tvistemål kan avgöras via förlikning.

Indispositiva avser tvistemål som rör hela samhället, där endast staten kan besluta.

 

Det finns också dispositiva mål med indispositiva moment.

Inklusive civilrättsligt tvingande lagregler.


 
 
Ingen bild

Christina

3 juli 2011 12:04

För den som vill lära och läsa mer om t.ex processrätt finns kurser att tillgå, t.ex den här:
http://www.bginstitute.se/570/seminarie/civilprocessen-5-fordjupningskurs-yrkande-och-grunder.html
Målgrupp: Jurister och advokater.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards