Alla inlägg den 14 mars 2010

Av Christina - 14 mars 2010 13:15

För ca 25 år sedan reste jag runt i Sydamerika under 4-5 veckor med en vän.

Vad som slog mig då var att de allra, allra fattigaste hade noll möjligheter att ta sig därifrån, bl.a t.ex. indianer och deras barn.

Jag gick ner ca 5 kg under den resan av att bara få insyn i förhållandena.

Familjer bodde i små krypin med jordgolv. Trots detta hade en del familjer en TV-apparat i det enda rummet, där TV-kanaler ständigt sände ut reklam om olika Nordamerikanska lyxprodukter.

Min första tanke var då att om jag hade haft möjlighet och mycket pengar så skulle jag byggt upp skolor och sjukhus där, i första hand för barnen.

En andra tanke var att exportera papperskorgar dit för att förbättra de hygieniska förhållandena.


20 år senare blev jag själv lika fattig i Sverige. Kommunala handläggare (blankettgranskare) med finskt ursprung biföll 50 kr/dag till överlevnad i Sverige under 2 år, under en politisk styrning av först (s) och senare av (fp).


En äldre svensk kvinna behandlades alltså på detta sättet i Sverige på 2000-talet.

Ovido - Quiz & Flashcards