Direktlänk till inlägg 13 maj 2011

Nyheter om Fas 3 . . .

Av Christina - 13 maj 2011 10:09

 Riktiga utvecklande jobb. 


AF och politikerna sprider oriktiga uppgifter om att fas 3-are inte är anställningsbara!


Ny regel hos AF ang. Fas 3.

Endast ideella föreningar med MINST 1 anställd får ta emot fas-3 sökande.

Låter som ett skämt.

Har sådant förekommit?

Kan det t.ex vara Borättföreningar?


82,5 % i AF:s fas 3 är 40+ år.

(Och många anställda chefer är 30-35 år)


För att 40+ år sökande ska få ett nytt riktigt jobb krävs det en kontinuerlig UTVECKLINGSLINJE FÖR DEN SÖKANDE.

Sådant sker inte hos fas 3-anordnare.

Referenser i all ära, men ska då volontärer ge varandra referenser, om det inte ens finns anställda hos anordnaren?


AF:s regel om att först visa upp ett anställningspapper och därefter få kompetensutveckling på AF:s bekostnad är också helt fel.

Vilken arbetsgivare väntar på sådant?

Den anställde ska var kompetent och effektiv från dag 1.


Både teoretisk och praktisk kompetensutveckling behövs för många sökande (och även anställda) i ett snabbt och globalt samhälle.


AF:s praktiska del i en utveckling.

Praktikanter:

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.46ccfec5127ddccec778000492/praktik_sok.pdf


Jämfört med AF:s Fas 3: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180002298/job_fas3_ag.pdf

Lag om Arbetsmarknadspolitiska program (= beslut i riksdagen): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000625.htm

Förordningen om Fas 1, 2 och 3 (= beslut av regeringen): http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20070414.htm

Förordningen kräver ett svar: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/bjornfriden/article13006888.ab

Debatt om Fas 3: http://www.kristianstadsbladet.se/opinion/huvudledare/article1464935/Ingen-trevlig-fas-men-vad-ar-alternativet.html

 
 
Ingen bild

Christina

13 maj 2011 15:34

Så här säger Konkurrensverket om fas 3:
Citat:
- " Arbetsmarknadspolitiska åtgärder innebär ofta att staten (som regel genom arbetsförmedlingen och i samverkan med kommunerna) går in med stöd till det företag som tar emot personer i olika typer av åtgärder. Som du pekar på innebär stödgivning ofta en påverkan på konkurrensförhållandena. Vår inställning är därför att det allmänna bör vara restriktiva med sina stödåtgärder och att en uppföljning bör ske så att de snedrivande effekterna kan minimeras. Vi har också haft en del underhandskontakter med bl.a företrädare för arbetsförmedlingen för att just lyfta fram riskerna för onödiga snedvridningar." -

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards