Direktlänk till inlägg 30 mars 2010

Kommuner bryter mot lagen . . .

Av Christina - 30 mars 2010 15:22

  

 

Statliga Arbetsförmedlingen (AMS) är huvudman för samtliga arbetssökande i hela Sverige.

Statliga AMS har alltså ÄVEN huvudansvaret för de arbetsmarknadspolitiska åtgärder som existerar i Sverige  (vilka är relaterade till aktuellt sittande centralt politiskt block), samt anvisningar till dessa statliga åtgärder för de arbetssökande i hela landet.


Kommunerna tvingar dock arbetssökande utan a-kassa eller utan aktivitetsstöd till kommunala åtgärder UTAN att först kontakta huvudmannen Af-AMS.

Att detta samråd ska ske, och dokumenteras, står t.o.m i lagen, i sista raden i paragrafen SoL 4:4. Samråd med Af-AMS ska ske först. Då gäller detta även avseende paragrafen SoL 4:1.


Kommunerna tvingar även arbetssökande ÖVER 24 år, och arbetssökande UTAN särskilda skäl, till dessa kommunala åtgärder, i strid med lagen. Kommunerna använder sig då även av paragrafen SoL 4:1.


Kommunerna tvingar sedan de arbetssökande att skriva under frivilliga avtal (SekrL 14:4 = Ansvarsfrihet för de kommunala handpåläggarna att skriva och prata helt fritt om medborgare) för att de arbetssökande ska få delta i dessa kommunala åtgärder.

Gör inte de arbetssökande detta, så kastas dessa ut från den verksamheten, och får leva på nödmedel (50 kr/dag till mat, och ibland pengar till hyran).


Ett exempel från verkligheten (avser vissa stadsdelar inom Stockholms kommun):

Jag t.ex. har förbrukat mina 300 dagar a-kassa från AEA, är snart 63 år, och tvingades av kommunen leva på 50 kr/dag under 2 år (2006--2009). Ingen anvisning till någonting öht inkom från den statliga huvudmannen AMS under lååång tid fram till först i november år 2009.

Socialstyrelsen tillsynsenhet i Skåne: http://hd.se/landskrona/2010/03/22/landskronas-socialtjanst-far-pa/

Facket SKTF : http://www.sktftidningen.se/zino.aspx?articleID=13592

SvD  (notera att journalister inte uppmärksammar dessa  lagbrott särskilt mycket): http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kritik-mot-landskronas-socialtjanst_4463577.svd

DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/kritik-mot-landskronas-socialtjanst-1.1065756


Ordet "kompetenshöjande verksamhet" alt. "motprestation" är = antingen praktik (läs utnyttjande av människor inom kommunen), eller arbetssökarverksamhet = sitta vid en dator 2-3 tim/vardag, d.v.s samma typ av åtgärder som AMS anordnar, men då med AMS:s beskattade och därmed pensionsgrundande ersättning till de arbetssökande. AMS har även ansvar för pratikplatser.

År 2006 anordnade AMS själva direkt platser inom kommunerna (plus-jobben).


Äldre arbetssökande, och de med språksvårigheter tvingas också gärna till "rehab" för att sedan utnyttjas av kommunen i egen verksamhet (OSA-jobb).


Detta är också denna del som kritiseras av Socialstyrelsen. I beslutet poängteras särskilt att det inte är socialtjänstens uppgift att agera arbetsgivare, och ha regler som likställs med reglerna på den öppna arbetsmarknaden.


SoS tillsynsenheter: (Anmäl missförhållanden dit)

  • Region nord (Västernorrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län)
  • Region mitt (Uppsala, Gävleborgs, Västmanlands, Dalarnas, Värmlands, Örebro och Södermanlands län)
  • Region öst (Stockholms och Gotlands län)
  • Region sydväst (Västra Götalands och Hallands län)
  • Region sydöst (Östergötlands, Jönköpings och Kalmar län)
  • Region syd (Skåne, Kronobergs och Blekinge län)

Är kommunala hobbypolitiker och kommunala tjänstemän rasister?

Socialstyrelsens tillsynsbeslut avser Landskrona.

Alltså samma typ av åtgärder i invandrartäta områden (t.ex. Landskrona, Skärholmen, Farsta, Tensta).

Citat: - " När Landskrona gick till val 2006 var arbetslösheten hög, bidragsberoendet utbrett, och oron för kriminella gäng som drev omkring på stan stor. Många kopplade samman problemen med den stora andelen invandrare, som vid tidpunkten var störst i landet, efter Storstockholm och Malmö." -

Skriv även under listan: http://www.forfattningsdomstol.se/


P.S Och varför har t.ex jag inte tidigare fått någon anvisning till en statlig arbetsmarknadsåtgärd med en statlig beskattad och pensionsgrundande ersättning? D.S

Svar:

1. År 2002 registrerade AMS bl. a. min politiska åsikt i deras digitala personakt (daganteckningar). ---> 4.000 kr i skadestånd (för 23 st fel i AMS daganteckningar) från JK år 2010.   :-) = hånskratt

2. Kommundelen har registrerat mig i en felaktig (och djupt kränkande) sökandegrupp. OCH vägrar att rätta upp det.






 
 
Ingen bild

Göteborg

1 april 2010 09:12

I överklagan till LR i Göteborg hänvisade jag till just lagparagrafen, SoL 4:4. och tillade att socialtjänsten borde kunna uppvisa samverkansavtal med närgeografis AMS innan man kommer in på frågan. (Sol säger det).
Juristen i LR i Göteborg redogjorde denna inställning i sin dom, men gick på socialtjänsten sida, och avslog min överklagan.
Vem bryr sig om brotten som pågår dagligen mot invånarna i det rättstaten Sverige?
Största påven i dramat är ju att systemet utgår från att tjänstemän i myndigheter gör sina bästa för invånarna, men dem gör inte det.

Ha det så bra.

 
Ingen bild

Christina

1 april 2010 10:06

Nej, Länsrätterna verkar inte fatta mycket, inte i Stockholm heller. Det är ett stort skämt.

Är man arbetslös så måste man överleva ekonomiskt på något sätt, tills man får en inkomst.
I det svenska samhället finns då 3 olika möjligheter för friska personer:
1.statlig a-kassa
2. statligt aktivitetsstöd under en statlig arbetsmarknadspolitisk åtgärd anvisad av Af
3. kommunalt försörjningsstöd på existensminimum

Det handlar alltså om pengar för överlevnad, som kan komma från olika håll.
Själva arbetslösheten som sådan är statliga AMS hela ansvar.
Kommunerna inbillar sig dock att de är någon slags parallell arbetsförmedling.

 
Ingen bild

Christina

1 april 2010 10:47

Ett tillägg:
-------------
Sedan finns det ett antal individer i Sverige vars liv kommunerna ÄVEN lägger beslag på:
1. De som förbrukat sin a-kassa, men inte anvisats av AMS till någon statlig arbetssökarverksamhet med statliga pengar till överlevnad (som jag t.ex.)
2. De som AMS av olika och samma anledning helt enkelt stängt av från statlig a-kassa eller från statligt aktivitetsstöd, korrekta eller inte korrekta beslut.
3. De som har statlig a-kassa eller statligt aktivitetsstöd, men vilket är så lågt så de måste komplettera upp med kommunala pengar till existensminimumnivån.

Den sista gruppen 3. brukar kommunerna "lämna ifred".

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards