Direktlänk till inlägg 18 mars 2010

ÖPPEN arbetslöshet . . .

Av Christina - 18 mars 2010 11:10

Den ÖPPNA arbetslösheten är 9,3 % i februari år 2010, d.v.s. 0,1 % mindre än i januari år 2010, enligt SCB.

Enligt AMS är arbetslösheten t.ex. bland 55 + rekordstor just nu, > 55.000 personer, och AMS-prognosen är att den siffran fördubblas nästa år 2011.

Huvaligen (som man säger i Norrland)!

Nu får politikerna göra något åt åldersdiskrimineringen i Sverige!

Artikel: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/scb-93-procent-arbetslosa_4441219.svd


FRÅGOR:

Hur många har tagit ut tidig ålderspension vid 61 år p.g.a arbetslöshet?

Hur många oregistrerade arbetslösa försörjs av make/maka/föräldrar?

Hur många arbetslösa har flytt till Danmark och Norge?

 

Unga bussas till Norge: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=1646&Artikel=3565757

 

AMS statistik: http://vstatkommun.arbetsformedlingen.se/s_default.aspx?kon=nej

 

SCB statistik: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____290670.aspx

 
 
Ingen bild

avdelningschefen

22 mars 2010 11:15

Det handlar ju också om folk VILL ta de jobb som finns. En snabb koll på AFs hemsida visar att det just nu i detta ögonblick finns inte mindre än 45051 lediga platser!!

Sen är det klart att många av dessa har låg lön och låg status som kanske inte folk gärna tar, men jobb finns det för de som är flexibla, flyttbara och inte kräsna.

 
Ingen bild

Christina

22 mars 2010 14:09

Hej "avdelningschefen".
Jobb tar man inte, jobb får man (om man har tur).
"Annonserna" i AMS platsbank stämmer inte med verkligheten.
AMS har själva erkänt att det finns upp till 10 dubbletter på samma och vissa jobb.
AMS räknar även jobb som är mycket korta ca 1 månad.
TM-jobben är t.ex inte sällan oseriösa, och utan garantilön.
T.o.m till städjobb krävs utbildning inom området och erfarenhet. Det är inte längre som på 50-talet.
6 månaders jobb, d.v.s ½ år, ger halv a-kassa enlig de nya reglerna. Halva a-kassan kan ingen leva på, och för att då komplettera med kommunalt f-stöd krävs det att du då är barskrapad och utan bil.
Allmänheten är tyvärr väldigt oinformerad om saker och ting, och drar därför fel slutsatser.

 
Aggiator

Aggiator

24 mars 2010 22:18


Hej Christina!
Du skriver "Nu får politikerna göra något åt åldersdiskrimineringen i Sverige"

Jag kan inte annat än att hålla med. Alla arbete som finns idag, oavsett utbildning och kompetens, är bara för unga människor. Äldre människors arbetslivserfarenhet gäller inte för de har oftast inte flera års högskolestudier bakom sig. Är du äldre så har du mycket, mycket svårt att hitta ett nytt jobb. Och detta gäller i största grad t.om om du erbjuder dig att jobba nästan gratis.

Den person som påstår något annat säger mig att han inte i alla fallär gammal och arbetslös. Kanske lever han inte ute i verkligheten eller så saknar han empati för andra människor.

Frågan är hur man ska påverka dessa människors etniska grundsyn samt våra högt betalda politiker, till att bättre börja värdera äldre människors erfarenheter och med åren förvärvade kunskaper i arbetslivet.

Hälsningar Aggiator

http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christina

25 mars 2010 17:37

Ja, det verkar som om åldersgränsen idag går redan vid 35 år, inom många yrken.
Handel och service anställer sällan någon över 30 år.
MEN, är du äldre, och har ett jobb, kan du jobba till 67 år om du vill, enligt lag, och om du orkar förståss, och är frisk.
Den faktiska pensionsåldern i snitt i Sverige är 58 år, inkl. avtalspensionärer, med flera.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards