Direktlänk till inlägg 13 oktober 2011

Kompetenskonflikten avseende PuL - Personuppgiftslagen.

Av Christina - 13 oktober 2011 11:33

  KONFLIKT.

FR eller TR eller JK eller Polis?


En kompetenskonflikt råder avseende PuL (1998:204)

mellan polismyndighet/allmän åklagare, Förvaltnings-domstolarna (FR), samt Tingsrätterna (TR) i Sverige.

 




Skadestånd utgår dels enligt Skadeståndslagen SkL

(1972:207), samt dels enligt PuL 48 § (1998:204) (skade-ståndsregeln).


 


Förvaltningsrätterna (FR) i Sverige utger inte skadestånd eller straff.

Myndigheter som bryter mot PuL  lyder under Förvaltningslagen (FL) (1986:223), och då särskilt FL 22 § samt FL 22 a §.





JK beslutar om skadestånd enligt bl.a PuL (JK:s gruppnummer 40 resp. 42), men JK bereder och beslutar icke om ärenden avseende kommunala ärenden.

JK:s skadeståndsbelopp är för övrigt under all kritik, om ens något utgår.





Hos polismyndigheter (inkl. en ev.  förundersökning) är PuL- ärenden mycket lågt prioriterade, inklusive att kunskapen om PuL är högst otillfredsställande låg.

Brottskod 4030, inkl. PuL 49 § (straffregeln).


Polisen hänvisar endast till Datainspektionen och inte till sig själva:
http://www.polisen.se/Jamtland/sv/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/It-relaterade-brott/Personuppgiftslagen/

Därmed återstår endast Tingsrätterna i Sverige i egenskap av rättsskipare avseende PuL, och då via stämningsansökningar (tvistemål).




Ytterst få mål och domslut avseende PuL existerar i Sverige, inklusive praxis.

 

Så ser verkligheten ut idag i Sverige avseende PuL.

 

Kompetenskonflikter inom Rättsväsendet kan vara positiva eller negativa (eller en blandning av detta som i PuL-fall).

Negativ betyder att ingen domstol är kompetent.

Positiv betyder att alla sorters domstolar är kompetenta. 


 
 
Ingen bild

Christina

14 oktober 2011 10:37

*
Preskripstionstiden vid registerfel startar när felen är upprättade.
Kränkande uppgifter i ett personregister motsvarar en ständigt pågående misshandel av en medborgare.
Det blir då ett perdurerande integritetsbrott, ibland åtföljt av andra typer av kränkningar.

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards