Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Kommunala lagar . . . §§§§§

Av Christina - 21 september 2011 12:51

  Kommunkontor.


MAKT UTAN RÄTTVISA ÄR TYRANNI.


Man kan starkt undra över hur stor andel av de 98 % kommunala fritidspolitikerna som behärskar de kommunala lagarna?

För att inte tala om handläggarna, d.v.s de kommunala tjänstemännen . . . . . . . . . . . . .

 

Som naturaliserad svensk medborgare och akademiker är ju inte dessa lagar särskilt svåra att tillgodogöra sig.

 

Som f.d statlig tjänsteman har jag t.ex jobbat med samtliga nedan lagar i mitt arbete, förutom då KL och de kommunala speciallagarna.

 

De övergripande kommunala lagarna är:

 

Kommunallagen (KL):

Det gäller bl. a. för kommuner att kunna skilja på kommunal verksamhet och på statlig verksamhet, d.v.s gränser för vad en kommun får och inte får göra (kommuners behörighet och befogenheter).

Arbetsförmedlingen är en statlig verksamhet som är huvudman för samtliga arbetssökande i Sverige.

 

Förvaltningslagen (FL):

Förvaltningslagen gäller för både kommuner och för statlig verksamhet.

Den beskriver hur myndigheter ska handlägga sina ärenden.

Om skyldigheten som myndigheter har att lämna upplysningar, vägledning, råd, och annan sådan hjälp till enskilda, i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde.

 

Tryckfrihets- och offenlighetsprincipen (TF):

Offentlighetsprincipen ger allmänheten rätt att ta del av myndigheternas allmänna handlingar.

Allmänna handlingar kan vara offentliga eller sekretessbelagda.

Detta bör kommuners registratorer och nämndsekreterare känna till.

 

Offentlighet- och sekretesslagen (OSL):

Lagen reglerar sekretess, det vill säga tystnadsplikt, samt förbud att lämna ut vissa allmänna handlingar. Syftet med sekretessen är att skydda enskildas personliga och/eller ekonomiska förhållanden/integritet.

 

Personuppgiftslagen (PuL):

Personuppgiftslagen gäller för all behandling av personuppgifter. Lagen syftar till att skydda den enskildes integritet vid behandling av personuppgifter. Med personuppgift menas all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.

I min kommundel har den lagen delegerats till tjänstemännen.

 

Andra "speciallagar"  som i vissa fall enbart avser kommuner är t.ex.:

Socialtjänstlagen (t.ex. kapitel 4 och kapitel 11), Skollagen, Plan- och bygglagen, Miljöbalken, LSS, LVU, LVM.

__________________________________________________________

 

I Regeringsformen 1 kap. 9 § anges de grundläggande kraven på myndigheters arbetssätt och förhållande till enskilda.

 

Enligt den s.k officialprincipen ansvarar myndigheter för att ett ärenden utreds ordentligt.

 

Verksamheterna ska bygga på respekt för människornas självbestämmanderätt och integritet.

 

Dokumentation ska utformas med respekt för de enskildas integritet.

 

JK och JO är organ beroende av regeringen respektive riksdagen. Det ska inte domstolar vara.

 

RF 8:1 

Föreskrifter meddelas av riksdagen genom lag och av regeringen genom förordning.

Föreskrifter kan också, efter bemyndigande av riksdagen eller regeringen, meddelas av andra myndigheter än regeringen och av kommuner.


RF 8:2

Föreskrifter ska meddelas genom lag om de avser:
1. enskildas personliga ställning och deras personliga och ekonomiska förhållanden inbördes,
2. förhållandet mellan enskilda och det allmänna, under förutsättning att föreskrifterna gäller skyldigheter för enskilda, eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden,
3. grunderna för kommunernas organisation och verksamhetsformer och för den kommunala beskattningen, samt kommunernas befogenheter i övrigt och deras åligganden.

 

Datainspektionens (DI) yttrande över betänkandet om en ny förvaltningslag: (intressant)

http://www.datainspektionen.se/Documents/remissvar/2010-10-07-forvaltningslag.pdf

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards