Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Kommuner kapar kunder från Af . . .

Av Christina - 14 september 2011 13:00

Kommuner kapar kunder från Af . . .

  SKL.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktingreformen-blev-en-flopp


Det är inte bara nyanlända flyktingar som kommuner kapar från arbetsförmedlingen.

De kapar även etablerade svenskar.

Kommunens tjänstemän förser sig med arbetsuppgifter på skrivborden.

 

Kommunens tjänstemän använder då olika knep o knåp när de konkurrerar om arbetssökande med den statliga arbetsförmedlingen i Sverige.

Och, de kommunala tjänstemännen struntar fullkomligt i vad det kostar i kommunala skattepengar, de får ju dessutom bidrag från staten för hanteringen.

 

Sedan finns det alltså olika metoder för hur tjänstemännen ska kunna behålla dessa arbetsuppgifter.

 

I mitt fall registrerade en tjänsteman mig på handläggare i en handläggargrupp för kriminella, missbrukare, långtidssjuka, etc., en handläggargrupp förutan en kontinuerlig kontakt med Af.

 

Någon kod för en förbrukad A-kassa fanns inte, så jag fick koden 02 = "saknar A-kassa" som försörjningshinder.

Sedan vägrar de att rätta upp uppgifterna. 


Tillslut går det så långt att t.o.m Af tror att jag är ett "socialfall".

 

Så SKL saknar en granskning om hur tjänstemännen, fritidspolitikerna, revisorerna, m. fl. fungerar i praktiken.

 
 
Ingen bild

Christina

14 september 2011 14:23

*
En enhetschef (K.W.) inom försörjningsstöd inom en kommundel i Stockholms kommun kräver t.o.m ett samtycke = en fullmakt för att jag ska få påbörja den statliga arbetsförmedlingens åtgärd Jobb- och utvecklingsgarantin år 2007.
När kommundelen åter börjar bevilja medel till SL-kort i maj år 2009, och jag då uppsöker ett Af, ber arbetsförmedlaren om en fullmakt för att kontakta kommundelen. Så långt kan det alltså gå för arbetssökande som hamnat i klorna hos en kommun och dess tjänstemän.
När jag tidigare hade informerart en lokalpolitiker (fp) om förhållandena så kommer ett svar på en (1) rad i ett rekommenderat brev: "Tack för synpunkterna".

*

 
Ingen bild

Christina

14 september 2011 17:22

*
Att lämna samtycken = fullmakter till kommuners tjänstemän, och därigenom legitimera deras handläggning, är samma sak som att lämna nycklarna till en tjuv.

*

 
Ingen bild

Christina

14 september 2011 21:59

*
Se kapitel 2 i rapporten nedan, vilken handlar om "närbyråkrater" inom offentlig verksamhet.
Rapporten har AMS/AF som utgångspunkt.

http://www.ifau.se/Upload/pdf/se/2011/r11-09-Arbetsformedlingens-service-och-arbetsmetoder-om-processtyrning-i-en-malstyrd-myndighet.pdf

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards