Direktlänk till inlägg 7 augusti 2011

Kostnadsfri retorik??? . . . .

Av Christina - 7 augusti 2011 13:55

  Att tala eller skriva.

 

Kostnadsfri retorik???


Vissa politiker och en hel del tjänstemän pysslar med en retorik som synes ha för avsikt att skapa dåliga varumärken för de arbetssökande i Sverige.

 

- De arbetssökande är "sköra", "funktionshindrade", missbrukare, har sociala problem, eller dyl., eller bara är lata, enligt politikerna.

- De har många eller långa sjukperioder, enligt F-kassan.

- De är rättshaverister, enligt Kommunala damer (vilka använder titlar som en förklädnad för påhittade motiveringar, eller för ovetenskapliga påståenden = manipulativ verksamhet).

- De vill inte arbeta, de har inte för avsikt att arbete, enligt Arbetsförmedlingen.

 

Dessa varumärken för de arbetssökande sprids ut i massmedia, eller i tjänstemännens skrivelser, vilka sprids ut till höger och vänster, eller de noteras i olika persondataregister.

 

Kommer denna retorik att bli kostnadsfri för Sverige?

På kort eller lång sikt?

Kommer de arbetssökande i Sverige att radikaliseras?

Är politiker och tjänstemän ute på hal is?

 

Denna retorik sprids sedan även vidare till Domstolar, till JO och till JK, vilka i sin tur slukar retoriken med hull och hår.

Dessa är ju statens grindvakter, och inte några rättstjänare.

 

 

 

Poliser och fattigdom: http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/darfor-star-london-i-lagor

 

Upplopp i London, missnöjet bubblar:

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nya-kravaller-i-london_6375954.svd

 

Missnöjda i UK: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/missnojet-bubblar-i-storbritannien_6373596.svd

 
 
Ingen bild

Christina

7 augusti 2011 14:55

*
Vilka enda motmedel kvarstår då för de arbetssökande?
Jo, att rösta på missnöjespartier.

 
Ingen bild

Christina

7 augusti 2011 14:59


*
Citat:
-" Därmed kan människors handlingar inte ses fristående från den politiska retoriken, och det är rimligt att utkräva ett visst ansvar från de politiska partier och de organisationer vars retorik bäddar för olika handlingar. " -

 
Ingen bild

R K

7 augusti 2011 16:48

Klockrent.
Fast det där med retorik får mig snarast att associera till de olika föreläsningar om retorik som anordnarna köper in i FAS:erna. Allt för att fylla ut sina scheman på skattebetalarnas bekostnad så att det skall se ut som om de gör något och även fortsättningsvis kan sockra notan hos AF. Hos min anordnare brukar det komma en fet, andfådd och stånkande gubbe en eller ett par gånger i månaden som håller föreläsningar om retorik. Andra aktörer brukar också bjudas också in för dyra pengar, t.ex Adecco och fackförningar som berättar om hur man skall bete sig på anställningsintervjuer o. dyl.
När skall de någonsin FATTA att man inte får något jobb, eller ens en anställningsintervju, därför att man är arbetslös? Vad återstår då? Skall man kanske använda retorikkunskaperna till att stå hemma i sin ensamhet framför spegeln: "Talkin' to me?"...och sedan i bästa Taxi Driver-stil fantisera om att man blåser skallen av någon (korrupt) politiker, eller vad?

 
Ingen bild

Christina

7 augusti 2011 17:57

Politiker och tjänstemän tror att arbetssökande är robotar av plåt som kan skruvas upp med olika tekniker på en död arbetsmarknad.

 
Ingen bild

Alex

10 augusti 2011 16:30

En livstid av fattigdom, otrygghet, maktlöshet och marginalisering fyller en krutdurk av rättmätig ilska och frustration. Polisen skjuter ihjäl en person och *BANG* hela stadsdelar exploderar, hundratals människor strålar samman i varje gatuhörn, adrenalinet rusar i blodet, de tänker: Det här är bättre än en fotbollsmatch (och fan så mycket biligare)! De känner att de är i kontroll - kanske för första gången i sina liv, de jagar iväg polisen som trakasserat dem, tar saker de inte har råd att köpa, somliga går längre och bränner ner hela byggnader. I massorna finns kriminella men de flesta är vanliga ungdomar, en del äldre. Men morgonen kommer, berusningen har klingat ur och saker och ting framträder i ett annat ljus, makten var en illusion. Statsapparaten har återhämtat sig från chocken, 16,000 poliser återställer Ordningen, gata för gata, hus för hus - hundratals arresteras och de som inbillade sig att de bestämde kommer att få betala ett högt pris för detta. I opinionsmätningarna kommer högerextremister att gå fram och David Cameron kommer annonsera satsningar på ökad myndighetskontroll snarare än fritidsgårdar och vårdcentraler. Nästa år händer samma sak igen, i ännu större omfattning...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards