Alla inlägg den 22 augusti 2011

Av Christina - 22 augusti 2011 17:45

  Spöken på nätet.   :-)   Buuu!

 

I dessa dagar diskuteras anonymitet på nätet.

Människor använder påhittade namn, nicks, pseudonymer.

Såvitt jag vet är det inte förbjudet, ännu så länge.

 

Själv värnar jag mycket starkt om personuppgifter, integritet och personuppgiftslagen, och skulle ALDRIG gå ut på nätet med mitt riktiga namn. Dels för egen skull, dels för nära anhörigas skull.

Jag står trots detta för vart enda ord jag skriver.

 

Undercovered     :-)

 

Visst, jag kan vara sufflör till andra arbetssökande i juridiska spörsmål, dock endast inom de områden som jag behärskar.

Får jag pengar för detta?

Nej, några biobiljetter kanske, någon gång.

Den största belöningen är att jag lär mig ännu mera.

 

Jag heter Christina (faktisk), och jag skulle kunna heta Carlsdotter i efternamn efter min fars förnamn.

Jag heter dock inte Wuxén i efternamn.

Det är enbart ett förtydligande över, och för att markera, att jag inte är ett barn som kan hunsas med hur som helst av myndigheter.

Varken jag själv eller andra sökande.

 

Att sedan vissa gräsrotsbyråkrater vet vem jag är, det är enbart av godo, då bl. a. med syftet utbildning inom vissa områden, vilka stat och kommun tydligen inte erbjuder kurser inom.

Av Christina - 22 augusti 2011 02:13

  

Dokumentmapp från Lagerhaus, 19 kr.

____________________________________________________

 

När myndigheters respektive datorer förmedlar eller inte förmedlar rätt information kan det gå riktigt snett till här i Sverige.

 

Ett färskt exempel: Rekonstruktion av en evil plan.

En person blir sjukskriven i 2 veckor, och skickar in sjukintyget till F-kassan.

Det var länge sedan personen var sjukskriven, så F-kassan gör en så kallad inkomstutredning.

F-kassan går först in i AF:s system AIS, och hittar där koden 22 = timanställd.

Sedan går F-kassan in i A-kassans system OAS, och ser att personen inte är avanmäld.

"Ooops" tänker F-kassans nitiska tjänstekvinna, och tänker genast: "Här har vi en bidragsfuskare, som jobbar timmar, som får A-kassa, och som nu också vill ha sjukpenning."-

Inkomstutredningen övergår genast till en fuskutredning.

 

Tjänstekvinnan går genast in i F-kassans system ÄHS, och kollar upp tidigare sjukskrivningar för personen, upp till 10 år gamla dito.

Kontollerar sedan hos A-kassan om personen varit avanmäld vid dessa tillfällen, och hittar då en period avanmälan UTAN en sjukskrivning ("semester").

Sedan ringer hon både till personen ifråga och till AF,  för en diskussion om personens arbetsförmåga resp. arbetsvilja ("semester > 25 dagar).

Vid "semester" ska en arbetssökande INTE vara avanmäld, och AF bör känna till att en längre ledighet än 25 vardagar är otillåtet.

 

AF har, efter det att personen ringt dit och sjukanmält sig, försummat att göra en avanmälan till A-kassan under 6 dagar, vilket är orsaken till hela händelseförloppet och F-kassans nitiskhet.

Den felande länken var alltså en tjänsteman hos AF. Resten skötte datorerna, och en illasinnad kvinna på F-kassan, vilken kränker personen både muntligt per telefon, och skriftligt i datorn.

Ovido - Quiz & Flashcards