Direktlänk till inlägg 5 juni 2011

Att klä av titlar . . . och kommunal korrumption . .

Av Christina - 5 juni 2011 11:48

  

Offentlig personal. Mycket papper, fina titlar, och lite pengar.

 

Att klä av titlar . . . och korrumption . .


Titlar är viktigt. Särskilt i Sverige. Och särskilt inom den offentliga sektorn.

Kanske en present som en kompensation för en låg, dålig lön?

Eller, som en kompensation för dåliga självförtroenden och dålig självkänsla?


När jag var yngre tyckte jag själv att titlar var kul.

Idag roar jag mig med att klä av titlar, och skratta.


Mina egna titlar genom åren har t.ex varit:

Aktuarie, förste aktuarie, byrådirektör, avdelningsdirektör, sektionschef, stf. enhetschef, projektledare, utbildningskonsult, redaktör, informatör etc. (inkl. tidigare f.d "grön" inom underrättelsetjänsten inom försvaret).


Som arbetslös blir man dock titellös.

Man har enbart ett förnamn och ett efternamn (förutom i CVt).

I Sverige behandlas titlar som ett förtroendekapital.


Nyligen träffade jag på en "Bitr. stadsadvokat", d.v.s en 35-40-årig Jur.kand., utan fullmakt att vara ombud i en domstol.


Jag får brev från en kommunal "Gruppchef", d.v.s en 57-åring som granskar ansökningsblanketter om försörjningsstöd och betalar ut pengar, och vars närmsta chef i sin tur kallas för "Avdelningschef".


Jag känner till en Fil. dr. i Nationalekonomi (ca 35 år) som tillhör AF-gruppen fas 3.

Jag känner också till en person > 55 år, som är utbildad undersköterska (USK), och som har jobbat i många år som USK, och vilken arbetsförmedlingen (AF) tvingar iväg till en USK-utbildning.

Själv behandlas jag som en långtidsarbetslös socialbidragstagare (64 år), och är snart i fas 3.


Staten och kommuner tar alltså utan vidare ifrån människor deras yrke, utbildning, deras titlar, och identitet. Och, ödelägger deras liv.

Det är ett fruktansvärt brott, med många konsekvenser.


Systematiska kränkningar, i varje ord som sägs, och i varje ord som skrivs.

Att de sedan i dokumet också medvetet spär på fördomar hos andra interna eller externa tjänstemän är systematiskt grovt förtal.


Det är som med de spanska gurkorna, när fel information sprids hamnar man på sophögen med ekonomiska konsekvenser.


En flygkapten ansvarar för ca 200 människors liv, mellan start och mål.

Hur många liv kraschas av statliga förmedlare och kommunal personal?


Varför är då dessa senare arbetslösa?

Varför lever dessa på existensminimum idag?

Ställer någon relevanta frågor någon gång?


Vilka tror ni får mest respekt?


Vilka epitet ges omedelbart till de olika medborgarna här ovanför? (vissa blir slumdogs eller white trash eller "sjuka").


Till slut ser de sökande inte skogen för bara träd d.v.s de dagliga återkommande kränkningarna.


Kommunal korruption:

Citat:

I nästan alla korruptionsskandaler som blommar upp i kommunerna, så figurerar arenor där politik och näringsliv har knutit informella band som sedan sätter konkurrensen och opartiskheten ur spel. Det gynnar de inblandade – både politiker och näringslivsrepresentanterna – på skattebetalarnas bekostnad, säger Andreas Bergh"-


Hårresande: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forskare-det-ar-ju-harresande_6220325.svd


Protester mot kommunal korruption: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hard-kritik-mot-wennerholm-fran-svds-lasare_6221003.svd


Det här inlägget ovanför i bloggen tål i sin helhet att tuggas på, om och om igen, därför tar jag nu en paus i skrivandet.

 
 
Ingen bild

Christina

5 juni 2011 22:30

Hos kommunerna är du ett personnummer, ett förnamn och ett efternamn.

De som saknar A-kassa, eller de som har förbrukat sin A-kassa, och vilka AF struntat blankt i, har samma kod: 02.

Kommunernas målgrupper definieras enligt en SOU (Sveriges offentliga utredningar) enligt följande:

1.saknar arbetet, saknar a-kassa (ca 40 %)
2 saknar arbete + annat stöd
3.saknar arbete + mycket annat stöd.

Förklaringsvariabler kan t.ex var utbildningsnivå, yrkeskunskaper, och erfarenheter.
Information om sådana egenskaper saknas i de tillgängliga informationssystemen hos kommunerna.

Arbetslöshet definieras som:

1. Friktionsarbetslöshet
2. Konjunkturarbetslöshet
3. Strukturarbetslöshet

I arbetsförmedlingens persondatasystem finns yrkeskoder, men inget fält i personfilen för en titel, utan enbart namn och personnummer.

 
Ingen bild

RK

6 juni 2011 18:18

Akademiska titlar spelar inte någon roll i Sverige, såsom de t.ex gör i Tyskland ("Herr Doktor). "Politiska" gör det däremot i allra högsta grad. Vill man jobba inom staten, särskilt på högre positioner, så skall man välja politikens väg, inte universitetets. LAS-katastrofen gör dessutom att vi har fått ett fullkomligt GIGANTISKT insider-outsider-problem. Det finns ingen avdelningschef med politisk titel som vill anställa någon med en akademisk, helt enkelt därför att den senare då upplevs som ett hot. Av denna enkla anledning, d.v.s att man inte har "rätt" titel, fortplantar sig inkompetensen inom stat och kommun. Det blir en ond cirkel.

 
Ingen bild

Christina

6 juni 2011 19:25

*
Arbetssökande jobbar med funktions-CV, d.v.s vilka konkreta arbetsuppgifter man haft, och absolut inte med titlar, möjligen akademiska titlar under rubriken Utbildning.
Min syster var socionom och fil.kand och jobbade bl.a som kurator på olika sjukhus.
Idag sitter de som gått 7 terminer på Sopis och granskar ansökningsblanketter och betalar ut pengar. En del av dem har dock enbart gymnasieutbildning.
Titlar är något som jag personligen är fullständigt ointresserad av.
Titlar inom staten och kommuner pekar ju enbart på lönekuvertet.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards