Direktlänk till inlägg 8 maj 2010

JO volym av ärenden

Av Christina - 8 maj 2010 18:45

Jag läste rätt nyligen i pressen om att JO volym av ärenden har ökat så mycket att de avsåg att låta typ kanslipersonal få ta över och avgöra ärenden.


Nu har de tydlig ändrat strategi, och istället avskrivs ärenden (av vilka? av utbildad personal?)


-     Ett ärende avskrevs den 28 april 2010. En jurist-tjänsteman inom AMS, vilken vilselett Länsrätten år 2008/2009, och vars domslut i sin tur vilselett JK grovt, med ett beslut dagen före julafton år 2009). 

-     Och ett ärende avskrevs den 30 april 2010. En tjänsteman inom KFM, vilken skrivit till både mitt fack Jusek/SACO och samtidigt till AEA med en ek. förfrågan. KFM får skriva till en A-kassa men inte t.ex till facket.


Båda JO-handläggarna (de som dragit ärenden) födda runt år 1975.


I vecka 23 avskrevs ytterligare ett ärende, det tredje på kort tid, så nog är JO "överarbetade". :-)


http://www.expressen.se/debatt/1.1222626/dagens-jo-ett-hot-mot-rattsstaten


Skälen till JO avskrivningar av ärenden är enligt deras egna regler följande:


-  Ärenden under pågående prövning av annan instans


- JO kan inte ändra domar eller beslut (domstolars och myndigheters beslut)


- JO tar endast upp ärenden som är högst 2 år gamla


- Ärenden med knapphändiga uppgifter


- Missförhållanden som redan rättats upp


- När ärenden tidigare har handlagts enlig lagen


- JO anser själva att tillräckliga skäl ej föreligger


En mängd olika gråzoner med andra ord, vilka synes täcka det mesta.

 

JO uppger inte heller VILKET av skälen som gäller i det enskilda fallet.

Borde inte Riksrevisionen (RiR) granska JO verksamhet enligt RF 12:7, första stycket.


http://www.dn.se/nyheter/valet2010/kritik-mot-persson-och-olofsson-1.1092037



Slutsats: Gå till Tingsrätterna direkt istället.

OBS! Tingsrätterna kan också avvisa ditt ärende (även om du betalat 450 kr för en stämningsansökan), men då kan du gå vidare till Hovrätten och till Högsta domstolen, och sedan till Europadomstolen. :-)

Det är i Europadomstolen som svenska myndigheter platsar perfekt, ÄVEN om det tar lång tid.

Men, formulera dig då exakt rätt annars blir du avvisad även där.


Fångar har tur med JO: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article865787/Fange-JO-anmaler-Malmofangelse.html


Dock inte oskyldiga fångar i Stockholms kommuns kvarter, med 50 kr/dag, och utan SL-kort under sammanlagt 2 år. I Sverige är det alltså tillåtet (av både kommun och Länsrätt) att en "akut ekonomisk nödsituation" får pågå under hela 22 månader i rad.


Rättsstaten kan jämföras med en trädgård, håller man inte efter ogräset, stort som smått, har man snart ingen trädgård.

Vi har alltså inte längre någon trädgård.

 


Jmfr t.ex JO med Europadomstolen:

Nya regler kommer, när de trätt i kraft, att medföra åtgärder som underlättar
Europadomstolens stora börda (800 miljoner presumtiva klaganden), men medför inte att som t.ex svenska JO att efter eget gottfinnande får välja vilka klagomål som ska tas upp till prövning.

http://www.jure.se/ie/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=12004

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards