Alla inlägg den 14 maj 2010

Av Christina - 14 maj 2010 15:48

Jag har precis fått "lära mig" begreppet "funktionell CV" av min privata anordnare inom JOB fas 1. En mycket bra privat aktör förresten.

Det innebär att du i din CV skriver de funktioner som du tidigare haft relaterat det speciella och unika jobb som du ämnar söka, d.v.s funktioner nedbrutna på en direkt uppgiftsnivå. När jag beskrivit mina olika statistikjobb, så brukar jag skriva typ :" från ax till limpa" = från blankettkonstruktion till rapport och pressmeddelande.


Nu ska jag anvisas jobb som försäljare av AF enligt HPn. Det innebär då att min funktions-CV kommer att bli helt blank. Jag har privat erfarenhet av marknadsföring, men inte av någon direktförsäljning. Jag har jobbat med statistik, med IT, och som informatör och utbildare, och ideellt som coacher/vägledare för andra arbetssökande, sedan sommaren 2004, med väldigt många TACK.


Varför detta undrar ni nu då? Jo, därför att försäljarjobb är praktiskt taget vad platsbanken innehåller öht till minst 65 % (inkl. alla dubbletter där).

63-åriga försäljare platsar nog inte i en butik, så det måste nog då handla om telefonjobb.

Dessa telefonjobb är inte sällan provisionsavlönade, och många bluff-företag existerar i den branschen.


Är detta lösningen på Sveriges massarbetslöshet?


Jag minns att jag i desperation för något eller några år sedan sökte jobb som telefonförsäljare i Spanien på Malagakusten (vill fortfarande lämna Sverige), och då en ansökan med enbart ett personligt brev. Jag fick inte ens ett svar.


Trevlig helg på Er alla!



Ovido - Quiz & Flashcards