Direktlänk till inlägg 6 april 2010

Golgata-vandringen . . .

Av Christina - 6 april 2010 09:46

14.300 personer utförsäkrades från F-kassan vid årsskiftet.

12.000 av dem gick vidare till Arbetsförmedlingen.

38 % av dessa 12.000 räknar F-kassan med att få tillbaka (4.560 personer)

50 % (6.000) av de utförsäkrade som gick till Arbetsförmedlingen fick sänkt ersättning 35 % fick höjd ersättning.

15 % fick samma ersättning.

2.300 personer fick ingen ersättning alls, eller fick gå till soc. eller bli försörjda av maka/make.


För de cirka 7.440 personerna som blir kvar hos AF väntar en lång vandring.

Vi som är friska arbetssökande vet att 50+ are knappast får något fast jobb fram till pensionen vid 65 år, och att fortsatta studier därför är helt värdelöst.

Diamanter i Databaser: http://moderataperspektiv.wordpress.com/2010/04/11/ungdomsarbetsloshet-ja-men-de-som-har-fyllt-50-da/


Såvitt jag förstår, så gäller ovan siffror för dem som utförsäkrades från F-kassan vid årsskiftet 2009/2010. Sedan tillkommer väl under året fler nya personer som utförsäkras vid andra senare tidpunkter.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lang-vag-tillbaka-till-jobbet-igen_4524625.svd

 
 
Ingen bild

Christer

6 april 2010 13:27

Jaha, är det svårt att få jobb efter 50? Ja men då är det väl lika bra att ni ger upp direkt för det finns ju ingen mening med att kämpa för en dräglig tillvaro.

 
Ingen bild

Christina

6 april 2010 14:18

Ja Christer, för de allra flesta över 50 år är det tyvärr mycket svårt att få ett jobb. De svenska arbetsgivarna åldersdiskriminerar.
Du kan få korta påhugg, vikariat, och liknande.
Eller, om du har någon mycket speciell och därmed efterfrågad bakgrund.
Lång arbetslöshet, vilket då även torde inkludera t.ex en lång sjukskrivning, i kombination med hög ålder, är dödfött i Sverige.
Att plugga vidare (om man nu får lån från CSN) ger inget heller, då du hela tiden konkurrerar om jobben med yngre personer, och med dem som redan har ett jobb, eller är ny-/kort-arbetslösa.
Jobb kan du i allra bästa fall få genom kontakter (nätverk). Via AF får du inga jobb.
Jag befinner mig nu i en grupp arbetssökande, där de flesta är över 50 år. Arbetslösa 55+ är rekordstort just nu (enligt AMS), och förväntas fördubblas år 2011.

 
Ingen bild

Fas3

6 april 2010 17:41

Ja, det där med försörjning av make... i mitt fall, jobbar i fas3 jobb med aktivitetsstöd, är 54 och min make har tröttnat på situationen. Om en månad står jag bokstavligen på gatan men 40 timmars sysselsättning har jag garanterad av Staten.

 
Ingen bild

Christina

6 april 2010 20:41

Relationer och arbetslöshet går inte så bra ihop, det är sant.
Är man dessutom fattig blir det ännu värre.
Man har ju sällan eller aldrig något roligt att berätta, och folk är rädda för att behöva låna ut pengar.
Vänner försvinner allt eftersom, och arbetskamrater har man ju inte som arbetslös.
Ens barn älskar ju en oavsett allting, och det är ju tur iaf.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards