Alla inlägg den 16 april 2011

Av Christina - 16 april 2011 13:28

   Våta önskedrömmar hos CSN.

 

Kära Bitte hos CSN i Linköping . . .

Tack för Ditt brev.

Det är betydligt bättre och effektivare att skriva här än att överklaga till Förvaltningsrätten.

Du Bitte önskar nu få ca 1.500 kr av mig under det andra halvåret av år 2011   (0 kr under första halvåret).

Då befinner jag mig i fas 3 inom (m)-åtgärden JOB, med en till hälften obeskattad inkomst på existensminimum.

 

Senast jag hade en beskattningsbar inkomst att deklarera var år 1996, d.v.s cirka 75 dagar resterande beskattad A-kassa från AEA under år 1995.

Då hade jag kompletterat mina tidigare universitetsstudier, med studielån, på eget initiativ, för att kunna starta eget, med ännu mera kvalificerad kunskap i bagaget.

Tyvärr satte AF stopp för detta, via en f.d grossistimportör av bijouterier, "omskapad" och upphandlad till en starta-eget-konsult åt AF. Vi skulle nämligen bli konkurrenter.

 

Sedan dess har aktuella myndigheter varit nöjt passiva, tiden har gått, och jag har blivit långtidsarbetslös. En åtgärd erbjöds först av AF i slutet på år 2009.

Den enda som varit aktiv i ärendet är jag, dock utan resultat, som både äldre 50+ och långtidsarbetslös på arbetsmarknaden.

 

Du Bitte på CSN kommer inte att kunna få några pengar, och om 1 år är jag ålderspensionär. CSN-skulden är för övrigt registrerad hos KFM, bland alla andra skulder från före år 1995.

 

90-talisterna söker sig till utbildningsalternativet hösten år 2011.

Inte konstigt med en 25 %-ig ungdomsarbetslöshet i Sverige.

Rekordmånga ansökningar: http://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-soker-till-hogskolan

 

Stockholms kommun:http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=240457

Av Christina - 16 april 2011 12:43

  Recept på hur man sladdar omkull.

 

Regeringsstil = Quick fix to hell . . .


-" Viljan att agera med snabbhet under åren 2006–10 visade sig bland annat i alliansregeringens beredning av sina ärenden.

Man förstärkte en tendens, redan påbörjad av tidigare regeringar, att be endast en person att utreda frågor som förberedelse för beslut i stället för att tillsätta brett sammansatta kommittéer.

Enmansutredningar arbetar i regel snabbt och kan vara lätta för ett departement att kontrollera. Brett sammansatta utredningar med företrädare också för oppositionen arbetar långsammare, men kan samtidigt bidra till att det skapas kompromisser och uppnås samförstånd i politiken.

Man visade också en benägenhet att ofta ta uttrycklig ställning till utredningsförslag innan de ännu hunnit bli remissbehandlade.  
Brådskan bidrog väl också till att en del regeringsförslag senare fick lagteknisk kritik. " -

 

Från quick step till slow fox, från 200 km/h till 0.

Ett intressant fenomen.

 

En diagnos på symptomen: http://www.dn.se/debatt/regeringen-maste-inse-sitt-beroende-av-oppositionen

Ovido - Quiz & Flashcards