Direktlänk till inlägg 16 april 2011

Regeringsstil = Quick fix to hell

Av Christina - 16 april 2011 12:43

  Recept på hur man sladdar omkull.

 

Regeringsstil = Quick fix to hell . . .


-" Viljan att agera med snabbhet under åren 2006–10 visade sig bland annat i alliansregeringens beredning av sina ärenden.

Man förstärkte en tendens, redan påbörjad av tidigare regeringar, att be endast en person att utreda frågor som förberedelse för beslut i stället för att tillsätta brett sammansatta kommittéer.

Enmansutredningar arbetar i regel snabbt och kan vara lätta för ett departement att kontrollera. Brett sammansatta utredningar med företrädare också för oppositionen arbetar långsammare, men kan samtidigt bidra till att det skapas kompromisser och uppnås samförstånd i politiken.

Man visade också en benägenhet att ofta ta uttrycklig ställning till utredningsförslag innan de ännu hunnit bli remissbehandlade.  
Brådskan bidrog väl också till att en del regeringsförslag senare fick lagteknisk kritik. " -

 

Från quick step till slow fox, från 200 km/h till 0.

Ett intressant fenomen.

 

En diagnos på symptomen: http://www.dn.se/debatt/regeringen-maste-inse-sitt-beroende-av-oppositionen

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards