Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Avanmälningar från arbetsförmedlingen

Av Christina - 14 oktober 2011 14:42

  Avanmälan från Af.

 

Av trafikkällorna (ofta från google) till min blogg ser jag att många är intresserade av information runt begreppet  avanmälningar hos arbetsförmedlingen.

Jag har skrivit om detta tidigare, och därför hamnar google-sökningarna ofta här i bloggen.

Och, det skadar förmodligen inte med en repetetion.

 

Före den 19 februari år 2009 kunde arbetsförmedlingen (Af) skylla alla avanmälningar på A-kassorna. Det ansågs att det var A-kassornas sak och beslut att utreda och besluta om avanmälningarna.

En avanmälan skulle signaleras från Af till en A-kassa samtidigt som avanmälan skulle meddelas till den sökande från Af.

Af hade bevisbördan för att meddelandet hade nått den sökande (således inte postverket).

 

Själv blev jag avanmäld hösten 2006 (ända fram till hösten 2009).

Frågan är dock vart avanmälan tar vägen för sökande vilka har förbrukat sin A-kassa, eller inte är medlem i en A-kassa, eller aldrig tidigare har haft en upparbetad A-kassa.

 

Jag blev avanmäld i slutet på augusti 2006 därför att jag inte önskade en ny förmedlare och därför inte heller besökte henne vid ett kallat möte.

Sedan blev jag avanmäld igen för 1 veckas sjukskrivning.

När F-kassan skulle göra en inkomstutredning i oktober hade jag enligt dem skatkoden 11, medan Af uppgav till Länsrätten och till JK hösten 2008 att jag hade skatkoden 14 hela hösten 2006 och framledes.

 

Några meddelanden från Af om att jag var avanmäld efter den 18 september 2006 och fortsättningsvis fick jag inte heller.

Det upptäckte jag från ett registerutdrag i december.

 

Avanmälningar kan alltså gå till litet hur som helst hos Af.

Bra att veta är däremot att from 19 februari 2009 (JK-beslut) bär Af ensam ansvaret för alla avanmälningar, och för utredningen och beslutet av en avanmälan.

En Af-avanmälan kan därför direkt överklagas till en Förvaltningsrätt och Förvaltningslagen (FL) ska då tillämpas.

 

Vad gäller A-kassornas beslut kan de också överklagas till en Förvaltningsrätt och då gäller och tillämpas ALF-lagen

 

* Trots då gällande riktlinjer beslöt Länsrätten i Stockholm i mars månad år 2009 om en Af-avanmälan och tillämpade då PuL-lagen.

JK följde felaktigt i Länsrättens spår, och JK tillämpade även PuL i december år 2009.

 

Noteras bör också att FÖRE år 2008 hade de olika Länsarbetsnämnderna sina egna regler avseende orsaker för en avanmälan hos Af.

 

Min egen permanenta avanmälan från Af bestod alltså av:

1. Kom ej till bokat besök hos en ny okänd förmedlare.

2. Sjukskriven i 1 vecka (kraftig förkylning).

3. Ej mottaglig för Af service. (?)

Eftersom jag förbrukat mina 300 dagar A-kassa från AEA och inte befann mig i någon Af-åtgärd så vet jag inte vart signalen kod 14 (= avanmäld) tog vägen i systemet.    :-)

 

* Numera år 2011 hänvisar JK (= statens och regeringens jurist)avseende myndigheters "bedömningar" till nedan ärende från år 2004, och beslutet är från år 2006: (PuL tillämpas inte).

http://jk.se/Beslut/Skadestandsarenden/2937-04-42.aspx  

:-)  :-)  :-)

Och nu korvstoppas även Förvaltningsrätten med detta JK-beslut.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards