Direktlänk till inlägg 15 maj 2010

Facebook Personuppgiftslagen PuL Dataskyddsdirektivet

Av Christina - 15 maj 2010 01:04

EU kritiserar Facebook. Se länk i SvD.


Jag är ingen direkt vän av Facebook. Jag finns visserligen med där under en pseudonym, och alla inlägg här i bloggen publiceras även där med en länk hit.


Skulle ALDRIG falla mig in att gå ut med ett fullständigt eller korrekt namn och närbildsfoto på Internet/Facebook. Är folk så korkade får de skylla sig själva.

Och, alla dessa "vänner" på Facebook, som man aldrig ens har träffat. Löjligt.

Då ska det i så fall kallas för "sympatisörer".

Sådan blir man efter bl.a 1 års högskolestudier inom IT, och bl.a. 10 års yrkeserfarenhet inom det området.


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/eu-kritiserar-facebook_4717267.svd


Piratpartiet: http://rickfalkvinge.se/2010/05/15/problemet-ar-den-svenska-vanskapskorruptionen/

http://www.svd.se/naringsliv/it/bugg-pa-facebook-visade-chattar_4673529.svd

http://blogg.gp.se/teknik/2010/05/05/facebook-chatten-stangd-efter-sakerhetsmiss/ 

http://www.metro.se/2010/05/05/68689/sa-kan-du-se-vanners-chatt-pa-faceboo/index.xml 

Om PuL (personuppgiftslagen)


Vad värre är (än Facebook), är alla svenska myndigheters persondataregister, där Datainspektionen tycks ha noll koll.

Själv har jag t.ex blivit felaktigt registrerad som "förhindrad" av AMS under 32 månader åren 2006--2009. AMS registrerade också mina "anti-sympatier" för ett visst parti, etc., etc., etc.

Ett 25-tal obehöriga handläggare var dessutom inne och snokade i den digitala akten hos AMS, enligt logglistor som jag begärde ut från dåvarande länsarbetsnämnden.


Kommunen kopplade mina penga-ansökningar för överlevnad, för mig som singelförälder, efter att a-kassans 300 dagar från AEA var slut, och de dito penga-besluten i personregistret till spec. handläggare för en grupp individer som stod lååångt från arbetsmarknaden (ja, ni förstår), och detta skedde under en väääldigt lååång tid. Revisorerna påpekade i en rapport också om just slappheten med behörigheter till just det systemet.


Kommundelsrepresentanter och ett AF satt i samma lokaler from våren 2003 -- 2007.

(Se PuL 3 § respektive artikel 2 b, samt även 2 a ,och stycke 26 i direktivets ingress.)

Sommaren 2005 anmälde jag AF till JK för div. försummelser och underlåtenhet, men den enda reaktionen på detta kom i november år 2005 från kommundelen :-)


Av 9 § personuppgiftslagen framgår bl.a att behandlandet av personuppgifter skall vara adekvata, relevanta,  korrekta, och nödvändiga med hänsyn till ändamålet.

Ja, precis och exakt, om en myndighet mycket starkt önskar dölja alla sina ackumulerade fel och försummelser, då blir det högst nödvändigt med felregistreringar med hänsyn till ändamålet.


Sådana uppenbara och grova felaktigheter och kränkningar struntar både DI, JO, JK och Länsrätt i.

http://www.jure.se/ie/default.asp?url=visatitel.asp?tuid=12004

En länsrätts verksamhet utövas inom ramen för 10 § e i personuppgiftslagen, och detta grundad på artikel 7 e i direktivet, och här finns i regel ett icke obetydligt utrymme för domstolen att göra en skönsmässig bedömning, i strid med 8 § FpL FörvaltningsProcessLagen, och 1 kap. 9 § RegeringsFormen, RF. Ostridiga bevis saknas från motparten.

Men, partsförhållandet i olika typer av mål gör att domstolar i Sverige inte alltid tillämpar Officialprincipen.


Detta innebär att varje gång du gör en anmälan om felaktigheter i persondataregister enligt PuL 28 §, så multipliceras/mångfaldigas felen hos de olika tillsynsorganens / domstolarnas egna persondataregister / ordbehandlingssystem / diarieföringssystem / målhanteringssystem / övriga dokumenthanteringssystem (t.ex. F-kassans).


DI skriver t.ex. att de inte bedömer kodade "bedömningar", men då ska isf "bedömningarna" vara verklighetsförankrade, och stå med en faktisk och saklig och reell dokumenterad grund. DI-protokoll den 4 juni år 2007.

D.v.s., med andra ord, den svenska personuppgiftslagen (PuL) negligeras bl.a. av dess tillsynsmyndighet.

Så varför då snacka sig varma om EU Dataskyddsdirektiv???

= Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG av den 24 oktober 1995 om skydd för enskilda personer med avseende på behandling av personuppgifter.

 

Min e-mail: personuppgiftslagen@gmail.com

Min blivande webb-sida: www.personuppgiftslagen.eu

 

PuL: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.htm

 

Resumé: Upprepar länken: http://rickfalkvinge.se/2010/05/15/problemet-ar-den-svenska-vanskapskorruptionen/

 

Samma sak när fritidspolitiker från kommunen deltar i ett avslagsbeslut från samma kommun, hos Länsrätten, som folkvalda nämndemän. :-)

 

En privat jurist från Uppsala, som var inkopplad under en mycket kort period i ärendet, då i samband med 8 månaders avslag på hyran från kommundelen Spånga (med Länsrättens godkännande, och ett vräkningshot), och vilken lyckades sno åt sig ½ begärt belopp från Rättshjälpsnämnden (och bröt samtidigt mot förtroendemannalagen, genom att ljuga, när har lösts från uppdraget), och detta för noll utfört arbete, han fällde en kommentar om en aktiv (s)-jurist på Länsrätten (f.d. journalist): -" Du ska veta att han tillhör en stor jurist-släkt. " -

 

Vänskaps-korruption (jurister, politiker, och tjänstemän emellan):

1) http://www.tomdahlstedt.se/korruption.htm

 




3) http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=3163524


Fler  och andra typer av integritetsbrott: http://www.expressen.se/Nyheter/1.1988940/google-fotade-gator-rakade-samla-in-data


Rätten att protestera: http://www.expressen.se/ledare/1.1988485/sakine-madon-vilks-har-ratt-att-provocera



 

 

 
 
Ingen bild

Christina

15 maj 2010 12:06

Tilläggs-info:
Direktivets syfte, föreskrivs att medlemsstaterna ska i enlighet med direktivet skydda fysiska personers grundläggande fri- och rättigheter, särskilt rätten till privatliv, i samband med behandling av personuppgifter. Av stycke 10 i direktivets ingress framgår att med rätten till privatliv avses detsammas som i artikel 8 i Europakonventionen. Enligt den bestämmelsen har var och en rätt till respekt för sitt privat- och familjeliv, sitt hem och sin korrespondens. De bakomliggande skälen för regleringen i direktivet kommer till uttryck främst i styckena 1-11 i direktivets ingress. Av ingressen framgår sålunda bl.a följande. Ändamålet med harmoniseringen av medlemsstaternas bestämmelser är både att säkerställa ett fritt flöde av personuppgifter mellan medlemsstaterna och att skydda personers grundläggande fri- och rättigheter, särskilt rätten till privatliv.

 
lizzie

lizzie

15 maj 2010 16:27

tycker du har en asa bra blogg !! fortsätt så pöss lizzie !

http://lizziethebest.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Petra

15 maj 2010 19:17

"Två bosniska killar, flyktingar, fick till slut
så svårt för kravlösheten, konfliktundvikandet, bristen på vanligt mänskligt motstånd, bristen på kurage att kalla en spade för spade, att de mitt under brinnande krig bestämde sig för att åka tillbaka till Bosnien.
De vinkade adjö på TV:
Hellre verkligheten med verkliga problem än det här ....

Förklaringarna till människors ändrade beteenden kopplas sällan till motståndslösheten, till strykandet medhårs, utslätandet, överslätandet.

Nej, förklaringarna förläggs uteslutande till de allmänna strukturförändringar där individen bara är ett rö för nationalekonomiska vindar."

 
Aggiator

Aggiator

16 maj 2010 11:50

Hej Christina

Du skriver " (lägg märke till att blogglänken inte finns med under artikeln i SvD trots helt RSS-flöde)."

Faktum är att inga sådana blogglänkar verkar fungera här just nu, trots att RSS-flödet är helt. Vet inte varför ... men det är irriterande.

Hälsningar Aggiator



http://aggiator.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christina

17 maj 2010 14:53

Jag fick ett e-mail från en annan arbetssökande:

Citerar delar av det:

- " Hej Christina,
nu har jag fått mitt registerutdrag från Af och jag blev helt paff. Här har Af suttit och antecknat varje litet ord jag sagt till dom sedan 2006. Jag har alltid undrar vad dom egentligen gör hela dagarna och nu har jag just förstått det. Det hade kanske varit bättre om dom lagt all den tiden på att försöka hjälpa människor att få ett arbete. Har bara skummat igenom men det vimlar av kränkande små kommentarer. Jag har flera gånger ifrågasatt vad dom eg gör för de arbetssökandena och det har dom vänt till att "jag kan inte klara mej själv, jag måste ha hjälp med precis allt"
Jag hade t ex ingen aning om att detta ens fanns innan jag läste din blogg! " -
Slut på citat

Resumé : Begär registerutdrag från AF enl. 26 § i PuL.

 
Ingen bild

Christina

17 maj 2010 15:44

Sådant som i kommentaren här ovanför, och ännu värre saker i AF register, lägger förmedlarna sedan fram inför juristerna i den egna pyramid-organisationen, vilka sedan vidarebefordrar detta till Länsrätt, till JO, och till JK.
Och detta grundar sedan rättsväsendet sina domar på.
Detta är helt sanslöst!

När man deltagit hos en privat aktör under ½ år, så skickar AF ut en enkät till de sökande, och frågar bl. a. om vi möts med respekt från den privata aktörens sida!!!
Snacka om att sitta i ett glashus!!!

 
Ingen bild

Christina

20 maj 2010 19:17

Det trillar nu in olika PuL-fall i min e-mail-box varje dag. Här är ett som är högst intressant:

En tjej blev överfallen på sitt jobb. Efter denna händelse följde en polisanmälan, sjukskrivning, och arbetsskada.
F-kassan har ett dokumenthanteringssystem på personnummer, för inkomna och upprättade handlingar, och då med mycket korta rubriker för ärendebeskrivningen.
Som rubrik för ett dokument stod "POLISANMÄLAN", men inget mera.
Detta har nu feltolkats av diverse handläggare, inte enbart inom F-kassan, utan även från andra myndigheter, t.ex AF, som har tillgång till och insyn i F-kassans datasystem (vissa delar iaf).
Förutom denna tillgång är ju den offentliga sektorns samtliga handläggare mycket flitiga telefonanvändare.

Detta ovan påminner litet om mitt eget fall.
Kommunen registrerar mig bland knarkare och kriminella, F-kassan nollställer min SGI (via AF), och AF registrerar mig som "förhindrad" på arbetsmarknaden.
Helt otroligt!

 
Ingen bild

Jenny

1 juni 2010 14:28

Förlåt en dum fråga men kan man få ut hela sin "akt" från AF? jag är en sådan där som bråkat lite då och då när AF visat sig totalt kompetenslösa (dvs rätt ofta tyvärr). Har funderat på det, vad de skriver, för det får man ju inte veta. Har för mig att de inte får skriva kränkande, personliga etc saker utan att man ska ha rätt att begära ut ALLA handlingar de har om en...?

 
Christina

Christina

1 juni 2010 21:32

Hej Jenny!
Ja, du har rätt att få ut BÅDE den digitala akten i Af:s persondatasystem kallat AIS, enligt PuL (personuppgiftslagen) 26 §, och den manuella akten med inkomna och upprättade handlingar i ditt ärende.
Skriv ett brev till AF, med din adress, underskrif, och ditt personnummer, och begär detta från och med dag 1 t.o.m nu.
Den manuella aktens 10 första kopior får du gratis, övriga sidor får du betala 2-3 kr/styck (olika beroende på myndighet).
ALLT ska komma rekommenderat på posten inom 1 månad.

http://www.fattiglappen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards