Direktlänk till inlägg 11 oktober 2011

57 % är 50 år och äldre i fas 3 under v. 40 år 2011.

Av Christina - 11 oktober 2011 17:46

   50+ år.


57 % är 50 år och äldre av samtliga deltagare i fas 3 under v. 40 år 2011.

57 % är = 16.000 personer.

37 % av dessa 16.000 personer är 60 år och äldre (d.v.s. närmare 6.000 personer).

Vilket betyder att 63% är mellan 50-59 år.

Och, detta är enbart början då den så kallade fas 3-åtgärden startade år 2009.

Arbetsmarknaden (företag och myndigheter) pensionerar indirekt människor således vid 50 års ålder och högre (= den sociala fattigdomsdöden i bl. a. fas 3).

Det gör dock inte politikernas lagstiftade socialförsäkring (65 år eller 67 år vid full pension).

 

Ett alternativ till fas 3-åtgärden för 55+ år människor är då alla de Senior-pooler som nu finns i Sverige.

Man får ha en inkomst i fas 3.

Fas 3 anordnare konkurrerar alltså intäktsmässigt om denna äldre arbetskraft med dessa Senior-pooler.

Snedvriden konkurrens?

 

Anmäl Dig hos endera, eller hos alla dessa företag, då får Du e-mail med förslag på längre eller kortare avlönade uppdrag att sedan fritt välja emellan.

De kontakter som uppdragen ger kan i bästa fall resultera i en anställning.

Att hoppas på att fas 3-anordnare ska anställa är en ren och skär overklig dröm.

 

Fas 3-anordnare ska ha 1 anställd handledare per 20 deltagare. Undantag från den regeln ska dokumenteras hos Af.

50 deltagare innebär alltså 2,5 anställda handledare.

Anställda med nystartsbidrag eller med särskilt anställningsstöd från staten.

 

Villkoren ser mycket olika ut för den som är arbetslös:

1) den som tidigare har arbetat

2) den som tidigare har arbetat men inte varit medlem i en A-kassa

3) den som aldrig har arbetat

4) den som har varit sjukskriven och vill pröva ett annat yrke

5) den som har blivit arbetslös i samband med en sjukskrivning

6) den som blivit sjukskriven under sin arbetslöshet.

 

Även om behovet är detsamma för individen – ekonomisk grundtrygghet och stöd att komma tillbaka – gäller olika ersättningsnivåer och möjligheter att få hjälp,

 

Barn och äldre utnyttjas i Sverige.

Skolbarn drar t.ex. in pengar till idrottsklubbar och därmed till olika grossister av olika produkter. En marknad som också har svällt.

 


http://www.veterankraft.se/

 

  

http://www.veteranpoolen.se/

tel: 020-350 355

 


http://55plussare.se eller http://senior-kraft.se

 

 

http://www.seniorkompetent.se


Manpower har också en Seniorpool:

http://www.manpower.se/mpnet3/Content.asp?NodeRef=55332&Ref=SWEDEN_NORDIC&LangID=se

 
 
Ingen bild

Christina

12 oktober 2011 11:55

*
Många tror att Seniorpooler endast levererar RUT- och ROT-uppdrag, men så är det inte. Det kan vara "vanliga" jobb, att kapa arbetstoppar och vikariat, t.o.m inom IT.

*

 
Ingen bild

Christina

12 oktober 2011 13:03

*
I Stockholm skickas fas 3-are av Af företrädesvis till anordnare som formligen "slukar" fas 3-are nämligen STOSSE och JOBBFABRIKEN.
I Sundsvall och andra städer förmodas detta vara PRIO1 eller MYRORNA.

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards