Direktlänk till inlägg 5 oktober 2011

Fas 3 och akademiker . . .

Av Christina - 5 oktober 2011 22:26

 

 

Jag gissar att det finns omkring 20 % akademiker i Af:s fas 3-åtgärd, och sannolikt många samhällsvetare bland dessa.

 

20 % blir 5.000-6.000 arbetssökande bland dem i fas 3.

Just nu finns det 29 st "utredarjobb" lediga i Sverige.

 

Det var lääänge sedan t.ex staten hade några höga rekryteringssiffror.

 

40-talisterna födda 1940-1946 har redan gått i pension, förutom de giriga som jobbar till 67 års ålder.

 

Vilket slöseri med humankapital!

 

Det handlar om 4 st strukturella faktorer:

- Politiska beslut

- Arbetsmarknaden

- Arbetsförmedlingen

- Privata "arbetsförmedlingar" och anordnare av åtgärder.

 

I viss mån påminner fas 3 för vuxna om det arbete som utförs inom olika idrottsklubbar åt olika privata företag:

1. http://www.dn.se/ekonomi/foretag-tjanar-pa-barn-som-saljare

2. http://www.dn.se/ekonomi/dags-for-barnen-ta-for-sig-av-pengarna

 

Jag råder alla akademiker över 40 år att söka jobb utomlands.

När man som arbetslös och arbetssökande blir över 40 år så blir det tufft i Sverige, oavsett om du är akademiker eller inte.

 

Särskilt svårt har invandrade akademiker: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/invandrarakademiker-svart-fa-jobb_6293856.svd

 

Sänk arbetsgivaravgifterna:

http://www.foretagarna.se/Aktuellt-och-opinion/Nyheter/-2011-/Bra-att-regeringen-andrar-Fas-3/

 
 
Ingen bild

fattigmansmat.bloggplatsen.se

18 oktober 2011 21:06

jag var först sjukskriven i nästan två år, sen när jag började jobba blev jag uppsagd eftersom jobbet kursade.
Nu e jag arbetsökande, men eftersom jag inte vart arbetslös så länge så får jag ingen hjälp, å att jag vart sjukskriven innan räknas inte.......
Söker jobb, får svar att...å du verkar bra, en sån tjej vill vi ha, vi vill anställa dig.....OM VI FÅR BETALT FÖR DET......går inte ens söka ett riktigt jobb för de vill hellre anställa fas 3...å fas 3 får inte ens nån riktig lön......men om man får jobba som fas 3 så försvinner man från statestiken arbetslös, vilket gynnar politikerna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards