Alla inlägg den 24 augusti 2010

Av Christina - 24 augusti 2010 12:51

*

Vilka juridiska motparter kan då fattiga arbetssökande tänkas kunna ha?

 

Ja, det kan vara allt från tjänstemannajurister på AMS, till IAF, till någon A-kassa, till någon ekonomihandläggare inom en kommun, eller om kommundelen öser på med en stadsjurist, eller vanliga handläggare eller jurister inom f-kassan.

 

OM de fattiga arbetslösa själva plockar in en jurist, med egna eller med lånade medel, så blir det oftast ett rent lotteri med en ev. framgång.

 

Nyligen plockade juristjouren ut 3.500 kr från en arbetssökande utan att hitta något juridiskt spörsmål i ärendet. Jag tittade på papperen (gratis) och hittade inom några minuter t.ex ett skäl att gå till DO.

 

En f.d jurist jag anlitat skulle ha 6.000 kr för noll arbete. Nu fick han bara 3.000, och dessutom inte från mig utan från staten.

 

Jag sa till honom, att jag kunde det juridiska ämnesområdet själv (vilket han inte kunde), och att jag mest behövde ett namn på papperen, och för att ev. skala bort "känslor" i skrifterna.

 

Utan ombud kastar de svenska domstolarna dina skrifter i papperskorgen.

Av Christina - 24 augusti 2010 00:31

Rätt kul egentligen med dessa svängdörrar mellan vissa myndigheter.

 

Sightseeing hop in hop out . . .

 

Jag tänker då närmast på :


- Arbetsförmedlingen

- Migrationsverket och

- Kommunerna

Samt vissa privata aktörer


Personal hoppar runt mellan dessa myndigheter.

Och, lika dåligt fungerar det förmodligen överallt (samma kompetens anställs, med eller utan examina, eller fullständiga examina, eller högst 2-år eftergymnasial utbildning).


Samma sak med förvaltningsdomstolarna.

Ena gången jobbar de på länsrätten, och andra gången på Kammarrätten, och tredje gången på justitiedepartementet.


Sverige är verkligen ett litet land.


............ och rättssäkerheten . . . . . .  


Ibland penetrerar Kammarrätt och Regeringsrätt ingående mål som enbart handlar om innehållet i en liten jobbansökan per e-mail * . . .

... medan andra gånger lägger de mål som mycket kortfattat innehåller mycket väsentliga 19 st A4-sidor åt sidan . . . . . .


Ska man skratta eller gråta ?


* http://www.iaf.se/Global/Lag-Ratt/domar/66209.pdf


 

Ovido - Quiz & Flashcards