Direktlänk till inlägg 20 december 2010

Alla arbetslösa behöver en advokat

Av Christina - 20 december 2010 00:59

Alla arbetslösa i Sverige behöver en egen advokat.

Men, det finns inga pengar att tjäna på sådana mål, och få arbetslösa har råd att betala.

 

Jag är glad för de kunskaper jag tillägnat mig i egna ärenden, och hjälper gärna andra gratis.

Förr eller senare hamnar alla arbetssökande i trångmål med myndigheter och tjänstemän.

 

Politiker, tjänstemän, näringsliv, media, rättsväsende, m. fl. misstänker, åklagar, kränker och förtalar helt öppet arbetslösa i Sverige.

Vi är de kackelackor i samhället som det är tillåtet att trampa på.

Vi ska vara gratis arbetskraft. Utan lön, och utan andra rättigheter.

 

De sjukskrivna uppmärksammades i årsskiftet 2009/2010, och under valrörelsen.

Nu är samtliga grupper bortglömda.

 

Inte helt bortglömda. Nu aviserar AF möten om jobb utomlands för medborgarna, samtidigt som ca 15.000 arbetstillstånd beviljas för importerad arbetskraft varje år.

http://www.migrationsverket.se/download/18.328c487f1254a87392180003410/ettarmednyareglerforAT_sv.pdf

Mer att läsa: http://www.migrationsverket.se/info/90.html?query=Arbetskraftsinvandringen&submit=S%C3%B6k

 
 
Ingen bild

Regimkritikern

20 december 2010 10:33

Så riktigt, så riktigt...
Vad beträffar jobb utomlands så tycker jag att det allra vidrigaste är att AF sponsrar jobbsökar-bussresor till Norge för svenska ungdomar. Vi använder alltså skattemedel för att dumpa vår egen arbetslöshet i grannländerna. Man vill bara spy.

Förövrigt anser jag att de nästan 100.000 som på årsbasis jobbar i Norge, de 40-50.000 som jobbar i Danmark och den dito siffran i Storbritannien också bör räknas in i den egentliga arbetslöshetsstatistiken. Åtminstone borde man göra en seriös enkätundersökning där det framgår hur många av de som jobbar i våra grannländer som gör detta därför att det inte finns jobb i hemlandet. Jag skulle tippa på att siffran hamnar på 60-70% eller så. (De övriga gör det därför att lönerna och anställningsvillkoren för t.ex sjuksköterskor och IT-folk är betydligt bättre än i Sverige.)

"samtidigt som ca 15.000 arbetstillstånd beviljas för importerad arbetskraft varje år."

Syftet med den förda politiken är att dumpa lönerna och krossa socialförsäkringssystemet, inte något annat. Regeringen vet att det skulle vara politiskt självmord att gå emot facket. Därför försöker de istället kringgå detsamma.
Men det handlar inte bara om politik på nationell nivå, våra obevekliga fackföreningar till trots. Sådana här agendor ligger troligtvis till grund för de beslut som fattas på Bilderberg-mötena och som sedan implementeras av de nationella regeringarna runtom i Europa. Som du kanske känner till så blir praktiskt taget ingen "demokratiskt vald" person statsminister i ett västligt land utan att först ha blivit inbjuden till och deltagit på dessa möten, vare sig han heter Obama, van Rompuy eller Reinfeldt. Det handlar om personer som ofta kommer från ingenstans, backas upp av den globala makteliten och som sedan gör kometkarriär.

 
Ingen bild

Kaja

21 december 2010 13:46

Underlag för åtgärder hos AF
Från Rapport år 1999
Arbetsför icke anställningsbar
För att få en bild av myndigheternas sätt att se på personer som inte är anställningsbara fick personer från respektive myndighet frågor ang. begreppet. Frågorna handlade om vem som är arbetsför och vem är anställningsbar vilka hinder de har för att bli anställningsbara eller vad som gjorde att de inte ansågs vara anställningsbara. De har visat sig att:
Viveca Leander, chef på Arbetsförmedlingen i Finspång menar att främsta orsaken till att en person inte är anställningsbar beror på avsaknad av motivation.

På arbetsförmedlingen innebär att vara anställningsbar när man kan ställa upp på följande sjutton punkter:

* "Komma varje dag Komma i tid

* Göra arbetsuppgifter som man inte kan välja själv

* Stå ut med kritik

* Kunna koncentrera sig tillräckligt bra

* Kunna ta information

* Våga fråga när man inte förstår eller inte kan

* Se i vilken ordning olika uppgifter skall göras

* Kunna prioritera

* Kunna generalisera

* Se när något är fel och kunna påtala detta

* Orka göra klart arbetsuppgifter

* Kunna samarbeta

* Stå ut med att det är en arbetsplats och arbetskamrater

* Inte falla tillbaka i förtidiga försvar i pressade situationer

* Hålla tillbaka sina egna personliga behov och se till verksamheten.

* Stå ut med att ingen arbetsplats är perfekt"

På Socialförvaltningen hade Gerd Svensson gruppchef för ekonomihandläggarna tillsammans med några medarbetare enats kring tre punkter som avgör om man inte är anställningsbar:

* "Bristande intellektuell kapacitet

* bristande socialkompetens
* bristande språkkunskaper"

Att inte vara arbetsför enligt Försäkringskassans definition är när arbetsförmågan hos en person bedömts som fullständigt nedsatt.

 
Ingen bild

Christina

21 december 2010 20:36

*
Kaja!

Underlag för åtgärder i handlingsplaner skrivna av AF-förmedlarna själva . . .

AF och FK handpåläggare påminner om varandra, och politikerna eller tillsynsmyndigheter bryr sig inte.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8310376.ab

När jag berättar för min husläkare på min VC så skakar hon bara på huvudet när jag berättar om att AF inte tyckte att jag var matchningsbar eller stod till arbetsmarknadens förfogande. Jag som till alla delar är helt frisk.

Husläkare tar 313 kr per 15 minuter för skrivna intyg, men min husläkare säger att jag kan skriva intygen själv, sedan kan de som vill få ringa dit för att få uppgifterna bekräftade.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards