Direktlänk till inlägg 20 maj 2010

AMS-analys - Orsak och verkan.

Av Christina - 20 maj 2010 11:31

En stor del av den anställda personalen inom AF huvudkontor (HK) är klass-resenärer, en intern uppåt-karriär från AF-golvet via LAN (länsarbetsnämnd) till AMS (AF HK), och även klassresenärer rent socialt sett (40 - 60-talisterna där är i huvudsak rekryterade utifrån gräsrotspolitiken och LO- facken).


För den personalen på HK innebär det en ytterligare extra status att jobba uppåt mot Arbetsmarknadsdepartementet, och uppåt mot de sittande politikerna på en central riksnivå (formella och informella kontakter med utskotten).

HK-personalen ska egentligen ha koll på de anställda nere på förmedlingsgolvet, men det är ingen status i de uppgifterna, så de uppgifterna försummas, trots ett intranät med en möjlighet till en daglig och upprepad info om regelverken.

Det verkar som om en kontinuerlig dialog mellan nivåerna i organisationen saknas helt.


Så "pappa" AMS (HK), och "mamma" LAN (numera HK), struntar i "barnen" på AF-golvet. Och det är rätt många "barn" på ca 350 ställen.

Fotfolket på AF får leka precis hur de vill med de arbetssökande, och hitta på egna regler.

Varje AF-kontor, och t.o.m varje AF-handläggare har i princip sin egen individuella arbetsmarknadspolitik.


Och, om det då upphandlas individuella privata "coachers" som ett alternativ till AF-handläggare, och som delar ut sina små reklamlappar utanför AF-kontoren, och bjuder på kaffe med dopp, så gäller det att själva upphandlingen av dessa har varit professionell, vilket enligt pressen verkar ha varit tveksamt.


När det sedan går rakt åt pepparn med "leken" med de arbetssökande på AF-kontoren, så rycker mamma och pappa HK ut med ett kraftigt försvar och curlar fotfolket, för den egna organisationens skull, och för att inte förstöra sitt eget varumärke, och sin uppnådda och åtrådda status.


Så går det även till inom t.ex F-kassorna, med samma pyramid-organisation, och samma taktik och strategi.


Konsekvensen blir att en hel del arbetssökande drabbas av maktmissbruket på AF-golvet, och detta ständigt uppbackat av AMS-juristerna

Låt säga att 20 % drabbas (en låg siffra), det blir ca 150.000 av de inskrivna sökande vid AF.

När dessa berättar om det som hänt för 10 kompisar, så blir resultat 1,5 miljoner personer som är bekanta med fallen.

Sådant påverkar och drabbar de sittande rikspolitikerna negativt vart fjärde år vid valurnorna.

Vilket förmodligen kommer att innebära, och då redan sedan valet år 2006, att det blir ständiga block-skiften var fjärde år, inklusive ett och annat missnöjesparti, som kommer att röra om i köttgrytan, förhoppningsvis på ett positivt sätt.


Många är kritiska : http://www.dn.se/ekonomi/svenskt-naringsliv-starkt-kritiska-till-arbetsformedlingen-1.1110434


Underkänt: http://www.dn.se/nyheter/sverige/arbetsformedlingen-far-uselt-betyg-1.1113879


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards