Direktlänk till inlägg 10 november 2010

Livstidsinkomsten & arbetsförmedlingen . . .

Av Christina - 10 november 2010 12:07

Livstidsinkomsten & arbetsförmedlingen . . .

 

Att friska stämplas som funktionshindrade är inget nytt, Detta har docent Mikael Holmqvist vid Stockholms universitet och Riksrevisorerna konstaterat för länge sedan.

AF kan stämpla friska för att de t.ex är äldre arbetssökande, och därför har svårt att konkurrera om jobben, och på så sätt blir långtidsarbetslösa.

Detta gäller inte enbart i små kommuner med en trög arbetsmarknad utan även i Stockholm.


För mig planerade t.ex. AF en stämpling, först genom att ge mig koden 14 = står ej till arbetsmarknadens förfogande, samt koden Nej = Ej matchningsbar. Efter detta skulle ett internt rehab-team förse mig med en stämpel (hösten 2006 före valet).

Men, jag vägrade självklart.

Koderna kvarstod under 32 månader.


Ett av AMS verksamhetsmål är ett tak på antalet långtidsarbetslösa, och finns det då pengar kvar i potten på förmedlingskontoren för funktionshindrade, så skapar AF fritt olika diagnoser, och handikappkodar helt friska, för att dessa ska kunna skickas ut på  OSA- eller lönebidragsanställningar, ofta till kommunerna.


För mera info:
Läs t ex JO-ärendet dnr.: 2551-2001, och Rapport 2007-11-30 från Riksrevisionen.

Läs även Expressens artikelserie i augusti år 2006 (särskilt den 2006-09-12).

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/handikappolitiken-en-bjorntjanst-i-all-valmening_5645035.svd


 
 
Ingen bild

Christina

10 november 2010 13:37

*
Fortsättning på blogginlägget.

Eftersom AF inte hade erbjudit någon åtgärd efter det att jag hade förbrukat mina 300 dagar A-kassa från AEA så levde jag på kommunalt existensminimum.
När jag befogat tackat nej till ovan åtgärd från AF, så kunde AF därför inte sanktionera min ersättning som straff.
Då tog istället kommunen över sanktioneringen genom att bifalla endast 50 kr/dag till mat under 22 månader, som ett straff (= endast nödmedel).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards