Direktlänk till inlägg 2 oktober 2010

Handlingsplanen - djävulens redskap?

Av Christina - 2 oktober 2010 01:24

Varje år så kritiserar både IAF och RiR arbetsförmedlingens handläggning av de arbetssökandes handlingsplaner. Och däremellan kommer kritik från Statskontoret.

En STOR rättsOsäkerhet förekommer, förutom då åtskillnaden mellan de arbetssökande.


Hittade just ett blogginlägg från år 2004 på nätet, som jag måste dela med mig av:

http://shithitthefan.blogspot.com/


Se även:


LO-tidningen: http://lotidningen.se/2009/02/25/felaktig-avanmlan-frn-a-kassan-vanlig/


LO-tidningen: http://lotidningen.se/2009/03/16/avanmlda-frn-a-kassankan-f-skadestnd/


LO-tidningen: http://lotidningen.se/2009/03/17/af-svr-sig-fri-frn-skadestndsbeslut/


RiR rapport hemligstämplad: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=915030


RiR: http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=3451&dok_id=GX04RRS9


RiR: http://books.google.se/books?id=kZmTlOFnmwgC&pg=PA280&lpg=PA280&dq=handlingsplaner+riksrevisionen&source=bl&ots=w0JF5GIkEo&sig=aPbhLg3Tz4lpcBkViKVSXwF7KjQ&hl=sv&ei=im6mTMW3IcXoOZOq7KoC&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10&ved=0CC8Q6AEwCTgK#v=onepage&q=handlingsplaner%20riksrevisionen&f=false


IAF: http://www.iaf.se/Arkiv-for-nyheter/Nyheter-2006/Bristande-kvalite-pa-handlingsplaner/


Stkt: http://www.statskontoret.se/Statskontoret/Templates/PublicationPage____709.aspx


AVANMÄLAN VIA HANDLINGSPLANEN:

Det är inte den enskilde medborgaren som själv bär ansvaret för att en tillräcklig utredning görs, när rätten till de förmåner man har enligt lag ska prövas.

Både förvaltningslagen och andra lagar lägger tvärtom ansvaret på myndigheten för att tillräcklig utredning görs inför beslut.


En avanmälan från Arbetsförmedlingens sida får för den enskilde direkta och ibland mycket ingripande följder. RättsOsäkerheten vid Arbetsförmedlingens hantering vid avanmälan är mycket stor då avanmälan är en åtgärd som den enskilde arbetsförmedlaren ensidigt förfogar över.


Enligt erfarenhet kan en avanmälan ibland fattas på mycket godtycklig grund. Följden av en avanmälan är att den arbetslöses arbetslöshetsersättning omedelbart dras in av arbetslöshetskassan. Vidare kan en avanmälan innebära att den enskildes sjukpenninggrundande inkomst nollas och att man därför inte kan få sjukpenning vid ett senare sjukfall.


Arbetsförmedlingens uppfattning har hittills varit att en avanmälan inte utgör en åtgärd vid myndighetsutövning. Arbetsförmedlingen har därför hävdat att man inte skulle kunna vara skadeståndsskyldig pga felaktig myndighetsutövning enligt 3 kap 2 § Skadeståndslagen. Dessutom har man hävdat att en avanmälan inte är att se som ett beslut som är överklagningsbart.


I beslut den 19 februari år 2009 har Justitiekanslern (JK) ändrat sin praxis och gått på linjen att en avanmälan är en åtgärd vidtagen vid myndighetsutövning. Om Arbetsförmedlingen gör en felaktig avanmälan kan därför skadeståndsskyldighet uppkomma.


Mot bakgrund av JK:s ändrade praxis anses att Arbetsförmedlingen måste ändra sina rutiner grundligt, och utforma avanmälan som ett riktigt beslut med möjlighet att överklaga.


Givetvis borde Arbetsförmedlingen ha ändrat sina rutiner på ett tidigare stadium och då särskilt med beaktande av de rättigheter som den enskilde har enligt Europakonventionen om rätt till domstolsprövning och en rättssäker process." -


/ Juristen Erika Ejderhamn Roupé



 
 
Ingen bild

Uppgiven

3 oktober 2010 19:27

"Handlingsplanen ska upprättas i samverkan med den arbetsökande". Denna formulering tog jag fasta på för fyra år sedan och i stället för att spela med i arbetsförmedlingens bisarra charad med låtsas-handlingsplaner, så krävde jag av min förmedlare att en seriös handlingsplan skulle upprättas utifrån mina förutsättningar och önskemål. Det skulle jag aldrig ha gjort! Min realistiska och seriösa handlingsplan blev direkt underkänd och utan minsta förvarning "hämnades" min arbetsförmedlare genom att avregistrera mig. Självklart återanmälde jag mig samma dag som jag fick beskedet i brevlådan. Men då hade det redan gått två dagar och det glappet är en av anledningarna till att jag sen 2006 ligger i fejd med alfakassan om rätten till ersättning. Arbetsförmedlingen är full av fascistiska och maktfullkomliga småpåvar, som inte orkar engaera sig i folk som tar sitt jobbsökande på allvar och som ställer lite krav på AF. Min vägran att godkänna arbetsförmedlingens felaktiga och helt intetsägande handlingsplan, kommer förmodligen att kosta mig 60 000 kr i utebliven ersättning. För nu orkar jag snart inte längre stånga huvudet blodigt mot AF och alfakassan, som för övrigt bl a har slarvat bort ALLA arbetsgivarintyg jag har skickat in! (men det är en annan historia).
Det har gått så långt att jag numera har svårt att sova om nätterna och efter läkarbesök, så finns det misstanke om att jag skulle lida av något som de kallar "dold depression".

 
Ingen bild

Christina

3 oktober 2010 20:05

*

Hej!

Om det är någon tröst så är du inte ensam.
Det finns sannolikt tusen och åter tusen liknande fall.

Jag fick en handlingsplan utskriven i receptionen på Solna Af av en för mig okänd arbetsförmedlare , Thomas Lindroth, vid ett spontanbesök där.

När jag klagade på innehållet blev jag avanmäld.
Jag bytte då förmedling till Vällingby Af, men de höll fast vid handlingsplanen, Malin Årskog- Mandelius.

Jag överklagade även till LAN, Rose-Marie Egberth, utan resultat.

Jag var sammantaget avanmäld under 32 månader (åren 2006 -- 2009).

Jag hade förbrukat mina 300 dagar A-kassa från AEA, och fick kommunalt försörjningstöd till överlevnad, så Af hade ingen ekonomisk sanktionsmöjlighet.

Istället kom dessa på att kommunen kunde kalla mig till en kommunal åtgärd, en åtgärd som kommunen 1 år tidigare hade strukit mig ifrån, därför att jag inte undertecknat ett samtycke, Kotte Wennberg och Kirsi Vainonen.
På så sätt kunde kommunen då avslå pengar istället.

Jag överklagade Af handlingsplan till Förvaltningsdomstol, men de, David Munch, avvisade överklagan, och kallade det för Af:s "trafikplanering".

En handlingsplan ska gå att överklaga eftersom den är villkorad i arbetslöshetsförsäkringen (ALF-lagen).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards