Direktlänk till inlägg 22 augusti 2010

Personal slappare och slappare.

Av Christina - 22 augusti 2010 10:51

Den personal inom den offentliga sektorn som har direkta uppgifter gentemot medborgare verkar bli alltmer slappa, odiciplinerade, och/eller okunniga.


I skenet av att inga påföljder utgår gör dessa precis som de vill.


Det skapas olika diktatur-öar här och var, och politikerna antingen inte fattar ett enda dugg, eller bryr sig inte.


Allt detta påverkar dock valen starkt. En stor del av befolkningen är direkt i händerna på den offentliga sektorn.


Arbetssökande t.ex. var inte nöjda med politiken under åren 1998--2006, och är inte nöjda nu heller under åren 2006--2010.

Enbart den gruppen utgör 3/4 miljon invånare, plus låt säga 10 personer i deras närmsta omgivning.

Är detta 750.000 olika individuella problem som ska lösas?

ELLER, är det politikernas arbetsmarknads- och näringslivspolitik som ska lösas?


http://www.svd.se/nyheter/inrikes/foda-och-stada-pa-bb-i-sundsvall_5169671.svd



 
 
Ingen bild

Mikael

22 augusti 2010 11:30

Det är knappast personalens fel. De gör så gott det kan men när fler och fler slängs ut så blir de tså här.

 
Ingen bild

Carl

22 augusti 2010 12:10

Är tillsammans med en tjej som jobbar på en vårdavdelning på Södersjukhuset i Stockholm. Hon hinner inte äta lunch eller ta sina lagstadgade raster, för att det är så mycket att göra. Svaret är inte att hon är slapp eller odisciplinerad - det är att göra det enkelt för sig. Dagens sjuksköterskor får ägna mer och mer tid åt administration/rond och samordning med kommun och rehab och undersköterskorna är för få för att möta upp patienternas omvårdnadsbehov.

Svaret är således precis som vanligt: underbemanning till följd av nedskärningar. Ska vi ha en bra vård måste det också satsas på den. Det fungerar inte att ta bort hälften och sedan tro att allt ska fungera precis som vanligt.

Ansvariga politiker och idioter som du borde sparkas i röven ända ned till en vårdavdelning för att där få en inblick hur det ser ut i verkligheten, bortom tangentbordets horisont.

 
Ingen bild

Christina

22 augusti 2010 12:32

Det handlar om personal på olika nivåer.

Läste nyligen i pressen om kommunal hemtjänst.

De skulle besöka en äldre dam, men ingen öppnade dörren.

Då förlitade de sig på vad grannar "sett", att en ambulans stått parkerad utanför huset.

Den kommunala personalen meddelade då den gamla damens släktingar att hon låg på sjukhus.

Det visade sig senare att den gamla damen låg död i sin lägenhet.

Det handlade alltså om kommunal personals regelverk, och framförallt RUTINER.

Ingen har koll på någonting nuförtiden.
Och, det kan knappast bero på personalbrist alla gånger.

 
Ingen bild

Björn

22 augusti 2010 12:59

Kan intyga att det inte är p g a bristande intresse, inkompetens eller lättja som den patientnära vården försämrats under de senaste 15 åren. Det handlar om högre krav från myndigheter (och patienter) på att vården ska vara absolut säker, samtidigt som antalet vårdplatser och personal i patientnära arbete minskat kraftigt. Konsekvensen blir att det inte är möjligt för kvarvarande personal att hinna med mer basala göromål.

 
Ingen bild

A

22 augusti 2010 13:17

Fick exakt samma uppmaning för åtta år sedan, efter ett akutsnitt. Och ja, jag rev ur lakanen ur sängen och la dem i tvättkorgen när jag skulle åka hem. Ärligt talat, så svårt är inte det, det handlade ju inte om att tvätta fönstret.
Någon måtta får det ändå vara på upprördheten.

 
Ingen bild

Christina

22 augusti 2010 14:05

*
Ja, om man nu jämför med arbetssökande, så heter det i media, och hos politiker (oavsett färg), och hos allmänhet, att dessa är lata parasiter.
Javisst, 5-10 % kanske är det, men inte resten 90-95 %.
Hur står det då till med den offentliga personalen???
Är de lata och skatteavlönade anställda???

 
Ingen bild

Anna

22 augusti 2010 15:29

vården är kass
väntade på att få komma in till läkare minst 30 min och var sista patient i väntrummet när jag frågade sköterskan varför det tog så lång tid för mig att få komma in och talade om att jag sett läkaren gå in på sitt rum för minst 30 min sedan. Sköterskan knackade på läkarens dörr och så gick vi in.. vad läkaren gjorde.. jo han spelade kortspel på sin dator

 
Ingen bild

Regimkritikern

22 augusti 2010 16:35

Vi har ochlokrati i Sverige, dvs pöbelvälde. De som inte har någon som helst utbildning eller kompetens blir i byråkratin satta att härska över dem som har det. Allt p.g.a LAS, kontakter och mygel. Det är en mycket skrämmande utveckling.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards