Direktlänk till inlägg 16 augusti 2010

Rekord i arbetslöshet - Förmedlingen hinner inte med

Av Christina - 16 augusti 2010 19:53

Arbetsförmedlingen hinner numera bara administrera de arbetssökande, inte hjälpa dem.

 

Rekordstor arbetslöshet före riksdagsvalet i september år 2010!

Andelen lååångtidsarbetslösa är historiskt hög.

 

Under det sista kvartalet 2009 samt första kvartalet 2010 skickade Arbetsförmedlingen ca 0,5 anvisningar per ledig plats. IAF anser att det faller på sin egen orimlighet att detta skulle vara en bidragande orsak till arbetsgivares missnöje.

I den situation då arbetsgivare riskerar att få för många sökande finns snarare förklaringen i de s.k platsförslag som skickas. Mängden platsförslag dokumenterar Arbetsförmedlingen inte (se not*).

 

Dagligen måste brott mot lagar och förordningar begås hos AF.

 

FO 2000:628

 

Platsförmedling:

7 §


Platsförmedling innebär att den enskilde får information och erbjudanden om lediga arbeten, och att arbetsgivare får hjälp med att finna lämpliga arbetssökande till lediga platser.


Vägledning:

8 §

Vägledning innebär att den enskilde får stöd och information för att kunna göra ett övervägt val av arbete och utbildning.


______________________________________________





FO 2007:414 (JOB-garantin)

 

2 §


1.  kartlägga vilka insatser deltagaren behöver för att kunna stärka sin position på arbetsmarknaden, och


2.  lämna det stöd som deltagaren bedöms behöva för att uppfylla vad som överenskommits i samråd (?) i den individuella handlingsplan (HP) som ska upprättas enligt 6 § förordningen (2000:628) om den arbetsmarknadspolitiska verksamheten.

 

JOB (forts.)

FAS 1

– kartläggning,
– jobbsökaraktiviteter
– förberedande insatser.
FAS 2

– arbetspraktik,
– lyftåtgärden
– arbetsträning

FAS 3

- Deltagare i fas tre ska sysselsättas hos anordnare som förmedlas av Arbetsförmedlingen.

- Arbetsförmedlingen ska ansvara för att deltagaren får fortsatt stöd hos en arbetsförmedlare.
- Arbetsförmedlingen ska ha regelbunden kontakt med anordnaren och deltagaren.




AMS statistik: http://vstatkommun.arbetsformedlingen.se/s_default.aspx?kon=nej


Duell om jobben: http://orebro.etc.se/31319/duell-om-jobben/


90.000 arbetssökande ska bort!

Hur? och Vart? : http://www.dn.se/debatt/de-langtidsarbetslosa-ska-minska-med-90-000-personer-1.1151680


not*   - "IAF anser vidare att det inte föreligger någon skillnad i skälen till varför en arbetssökande får ett platsförslag eller anvisning till en ledig plats.

Båda förutsätter en bedömning av ansvarig arbetsförmedlare att personen uppfyller de för arbetet uppställda kriterierna.

Av denna anledning anser IAF att platsförslag är direkt olämpligt att rikta till ersättningstagare, då detta innebär att möjligheterna till uppföljning och kontroll minskar, samt att arbetsförmedlingen riskerar att skicka för många sökande till enskilda arbetsgivare då platsförslagen inte registreras." -

 
 
Christina

Christina

17 augusti 2010 12:05

*
Hur bekämpar man arbetslöshet???

1. Tillgången på Af-personal måste motsvara efterfrågan.
2. Engagerad och kompetent Af-personal.
3. Af-personalen rätt organiserad.
4. Kompetenta lokala Af-chefer
5. Lokaler, öppettider,etc.
6. Lämpligt sortiment av tjänster
7. Väl avgränsade målgrupper sökande
8. Ett kompetent och klokt Af-huvudkontor
9. Kloka politiker och skapandet av nya jobb

*

http://socialliberalapartiet.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards