Direktlänk till inlägg 9 juli 2010

Skenmotiveringar och koder inom kommunen och AF . . .

Av Christina - 9 juli 2010 17:38


  

 

*       *

 

Den personliga integriteten, PuL, och till Piratpartiet (PP).

 

Detta, och en del tidigare, blogginlägg handlar om ---->

 

Statliga och kommunala myndigheters persondatasystem = PuL.

 

= Felaktiga motiveringar (främst då avseende olika avslag) ---> Felaktiga koder och felaktig löpande text i persondatasystem ----> Felaktig statistik -------> Felaktigt beslutsunderlag för t.ex både politiker, andra tjänstemän, och domstolar ----> Onödiga kostnader för samhället ---> och ett onödigt lidande för medborgare.

 

__________________________________________________








 

Kommuners avslagsmotiveringar till enskilda är inte sällan undermåliga, eller felaktiga, eller omskrivna, d.v.s så kallade SKENMOTIVERINGAR.


Som jag berättat tidigare i bloggen så undertecknade jag inte ett samtycke till Sekrl 14:4 i februari år 2006.

Ett sådant samtycke krävdes således även inför samma aktivitet i mars 2007, samt i december 2007.


De kommunala ek. handläggarnas handläggning stred därför grovt mot Förvaltningslagen genom att de lämnade skenmotiveringar till länsrätten under åren 2007 - - 2009.


Några exempel på dessa skenmotiveringar (3 st handläggare under år 2007):

 

-------> samma orsakskod i datasystemet för avslagsmotiveringen.

 

April 2007: Först en motivering med hänvisning till SoL 4:4, sedan efter några veckor en motivering med hänvisning till SoL 4:1, avseende samma månads avslag.

Maj 2007 -- augusti 2007 : "anses inte stå till arbetsmarknadens förfogande".

September och  november 2007: "står till arbetsmarknadens förfogande enligt egen uppgift".

Oktober 2007: "står inte till arbetsmarknadens förfogande i tillräcklig grad".


De kommunala ek. handläggarna använder alltså en något varierad standard-motivering avseende rutiner för "massavslag", för totalavslag under 22 månader i rad, motsvarande sammantaget ett mycket STORT belopp.


I oktober 2007 skriver ek. handläggaren V.M (den tredje i raden under 2007) att S.L * (den första i raden under år 2007) har berättat för henne, att jag inte undertecknar samtycken.

Den basala uppgiften = Motiveringen till orsakskoden (kod 02) för skäl till ek. bistånd = den av kommunalekonomiska skäl den allra viktigaste koden:

om att jag saknar A-kassa, därför att jag har förbrukat mina 300 dagar från AEA framgår inte i någon enda motivering till länsrätten, eller någon annan stans.

Jag var och är statliga AMS ansvar, både praktiskt och ekonomiskt.

Jag tillhörde, varken tidigare, eller då, eller senare den kommunala målgruppen.



Så här efteråt kan man ju skratta gott åt sådan handläggning.


MEN, med tanke på de ekonomiska konsekvenserna under åren 2007--2009, och även tidigare år och fortfarande, och i framtiden, så skrattar man inte.


* S.L var ek. handläggare from maj år 2006, efter 2 månaders totalavlag p.g.a ett ej undertecknat samtycke. 

* S.L var även ek. handläggare from våren 2008 t.o.m hösten 2008, då även avslagen på livsmedel och hyresbeloppet startade.


I juni 2007 och i maj 2009 beslutar fritidspolitikerna om att ändringar av fel koder och fel i löpande text enligt PuL ska delegeras till de ek. handläggarna.


Revisorerna inom kommunen struntar i allt ovan beskrivet efter en anmälan.


Folkvalda fritidspolitiker, och interna tjänstemän sväljer allt andra interna tjänstemän säger och skrivit, så även juristerna på länsrätten.

Medborgares ord och bevis förbises och nonchaleras helt och hållet.

 

(fp) styr kommundelen.

 

AMS, å sin sida, har i sin motivering (J. P.) ang. koden 14 brutit mot ALLA punkterna nedtecknade i kommentaren till detta blogginlägg.

 

Justitieministern (m), Personuppgiftslagen, den Personliga integriteten, och Rättssäkerheten, får ordet med anledning av ovanstående inlägg:  http://www.dn.se/nyheter/chattar/chatta-med-moderaterna-1.1133316


 
 
Christina

Christina

9 juli 2010 21:08

Bristfälliga motiveringar är ett ofta förekommande tema i JO:s
ämbetsberättelser.

Att motiveringsskyldigheten enligt 20 § FvL
endast gäller slutliga beslut i ärenden om myndighetsutövning får naturligtvis inte uppfattas så, att motivering generellt kan avvaras i andra fall.

JO har i några fall markerat, att ett sådant motsatsslut saknar grund (JO 1976/77 s. 146, JO 1995/96 s. 332).

En annan sak är, att ”ju mera ingripande ett beslut är för den enskilde – dvs.ju
viktigare beslutet objektivt sett får anses vara för denne – desto större krav ställs på myndighetens beslutsmotivering” (JO 1997/98
s. 185).

Regleringens utformning – avsaknaden av konkreta uppgifter om vad en motivering ska innehålla – medför emellertid, att myndigheternas
tillkortakommanden sällan direkt kan relateras till lagtexten.
Här ska bara ges några exempel på typiska felgrepp, som JO påtalat. (En utförligare redovisning finns i Hellners–Malmqvist
s. 222 ff. För en mera analytisk och kritiskt inriktad granskning, se Heuman s. 123 ff.)

Som ett grundläggande krav anges i JO 2004/05 s. 188 att myndigheterna i sina beslut anger vilka föreskrifter de har tillämpat.
Detta kan enligt JO ske genom att myndigheten anger numret på de paragrafer som är tillämpliga och författningarnas namn och nummer i den författningssamling där de kungjorts.
Ofta är dock detta inte tillräckligt.

Myndigheten måste normalt också redogöra
för innehållet i föreskriften och förklara vilken betydelse den har för bedömningen av ärendet.
Att som motivering endast återge tillämplig lagtext är självfallet inte tillräckligt (JO 1981/82 s. 276, JO 1990/91 s. 101).

Att ersätta ett eget resonemang med hänvisningar till vad som framgår av andra dokument är en vansklig metod.

I JO 2004/05 s. 160 konstaterade JO att den omständigheten, att en socialnämnd samtidigt med sitt beslut översänt ett motiverat tjänsteutlåtande, inte innebar att själva beslutet motiverats.

En förutsättning för att ett förfarande med särskild motiveringshandling ska uppfylla kravet
i 20 § FvL var enligt JO, att det i beslutet hänvisas till handlingen och att den också fogas till beslutet som bilaga.

Inte heller är det tillräckligt att i ett beslut enbart hänvisa till den gjorda ”utredningen”,
om det inte närmare preciseras vari denna består (JO 1998/99 s. 214).

Ett mera obestämt åberopande av omständigheterna i övrigt, är en otillfredsställande utfyllnad i en beslutsmotivering.
Om det dessutom, som i JO 1993/94 s. 152, förelegat andra ”omständigheter” som talat för en annan bedömning än den som myndigheten gjort,
framkommer bristerna än klarare.

På liknande sätt har en hänvisning till ”brottets art” i ett beslut ang. villkorlig frigivning ansetts otillräcklig som motivering, då det framgick av myndighetens yttrande till JO, att därmed avsågs olika omständigheter, som alltså
inte redovisats i beslutet, utan dolts under det citerade uttrycket (JO 1997/98 s. 185).

Även om myndigheten skulle anse att vad som framförts i ett ärende är irrelevant eller ohållbart, är det väsentligt att parts
argumentation inte lämnas obesvarad.
JO har t.ex kritiserat en försäkringskassa, som i sitt beslut underlåtit att nämna och bemöta
invändningar som riktats mot sakuppgifter i ett kommunicerat beslutsförslag (JO 1994/95 s. 390).

Svårigheter att kortfattat förklara bevekelsegrunderna för ett beslut får inte leda till att motivering helt utelämnas, eller utformas
på ett intetsägande sätt.
Sådana problem uppstår främst när det är fråga om mera skönsmässiga överväganden om lämplighet och
skälighet, liksom då myndigheten har att beakta t.ex särskilda eller synnerliga skäl. JO har vid upprepade tillfällen betonat, att myndigheterna
även i sådana fall måste åstadkomma mera än att endast informera parten om att något inte är lämpligt, eller att åberopade skäl inte är tillräckliga.
Av motiveringen ska alltså även framgå
anledningen till att myndigheten inte anser att åberopade omständigheter utgör t.ex sådana ”särskilda skäl” (JO 1998/99
s. 189), ”synnerliga skäl” (JO 1994/95 s. 219), ”väsentliga olägenheter”
eller ”väsentliga svårigheter” (JO 1996/97 s. 209) som krävs enligt den tillämpliga regleringen.

Liknande typer av skenmotiveringar har kritiserats av JO även i andra fall, där det inte funnits något tydligare inslag av diskretionär
prövningsrätt.

I hanteringen av massärenden, där omständigheterna i flertalet fall är tämligen likartade, används ofta på förhand bestämda
beslutsmallar med standardmotiveringar.

Anlitandet av elektroniska förfaranden ökar naturligtvis bruket av sådana motiveringar i
förvaltningen.
Att en standardiserad motivering måste frångås eller kompletteras med ytterligare skäl, om ett ärende i något avseende avviker från det normala, har vid upprepade tillfällen betonats av
JO.

http://www.fattiglappen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards