Direktlänk till inlägg 12 juni 2010

Systemfel inom svenska rättsväsendet . .

Av Christina - 12 juni 2010 11:52

Jag hade inte kunnat uttrycka det bättre.

Detta är i stort sett vad hela denna blogg handlar om.


LÄS! MYCKET VIKTIGT!: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hitta-systemfelen-i-rattsvasendet_4854055.svd


Indirekta mordförsök från myndigheters sida, med långvarig svält för en äldre person med diabetes, godkänner alltså Förvaltningsdomstolar i Sverige utan att blinka.

http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/06/12/systemfel-hos-oss/


Rättshjälp Offentlig rätt:

Min f.d nu avlidna jurist fick avslag på Rättshjälp hos Kammarrätten i Sthlm.

Du kan få rättshjälp när en bilhandlare sålt en usel bil till dig, MEN INTE när en kommunal myndighet svälter dig under lång tid, och skapar en stor risk för att du ska hamna på gatan, bostads- och hemlös.

Om jag hade flytt till Norge (ett flyktingvänligt land), med asylskälet att en svensk kommundel och det svenska rättsväsendet försöker ta död på mig via svält, så hade jag sannolikt fått Rättshjälp av den norska Migrationsdomstolen av skälet:

 

Svenska kommunala handpåläggare omskriver avslagsmotiveringar (fabulerar), och utelämnar samtidigt väsentlig information i ärendena, och dessa svenska kommunala handpåläggare vilseleder på så sätt det svenska Rättsväsendet, och dessa senare svenska jurister bryr sig inte öht om att grundligt handlägga (FpL) de i Sverige allmänt kallade "sekretessbelagda socialfallens mål" (vanliga svenska arbetssökande) om pengar (SoL 4 kap.).

Detta är inte heller ovanligt, vad jag iaf läst om i tidningar och på nätet, i LVU-mål i Sverige.

 

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5632

och

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5631


Detta gäller även rättssäkerheten för småföretagare i Sverige.

På ett (1) företag med järnvilja så kroknar 15 stycken företag i processer med myndigheter i Sverige.

Citerar:

-" Melkis svåger och kompanjon förlorade sitt hem och själv fick Melki ägna dag och natt under fyra års tid åt att sköta myndighetskontakter och rättsprocesser och få företaget att överleva. Till sist fick de rätt, men den förlorade tiden kommer inte tillbaka, våndan kan inte göras ogjord och ersättningen som han och företaget tillerkändes av länsrätten täckte bara en beskedlig del av alla kostnader.

Hur hade alltsammans slutat ifall Melki inte hade haft sin ork och sin järnvilja? Hur hade det gått ifall han inte varit ekonomiskt framgångsrik och haft resurser att processa för? Man kan bara ana. "- Slut citat.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ta-strid-for-rattssakerheten_4856669.svd


Själv fick jag sköta 2 st myndighetskontakter (AF + kommundel), rättsprocesser, och försöka överleva på 50 kr / dag under 2 år.

Konstigt att jag inte är död.

Konsekvenserna pågår fortfarande år 2010 (sedan hösten 2005).

Avstängd telefon, anmärkningar hos KFM, nivån på mitt aktivitetsstöd i fas 1 och nu i fas 2 i JOB, ökad diabetes, etc., etc.

Åklagaren säger dock att om något "nytt" tillkommer så fortsätter förundersökningen på min begäran. Nya stämningsansökningar blir det iaf. Det räcker med det som inträffat. Gott och väl.



__________________________________________________


Jag bifogar här även några utdrag från en helt annan artikel . . . 

Rework the world (Elinor Ostrom)


 

- ” Nyckeln till framgångarna ligger i att de som brukar resurserna har inflytande över hur dessa ska nyttjas.” - (alla typer av resurser, min kommentar).


 

- ”Lokal demokrati är helt enkelt effektivare än centraliserad, odemokratisk reglering och övervakning.” - (dock inte från svenska kommunala fritidspolitiker (98 % fritidspolitiker), min kommentar).


- ”Förr trodde man att regeringen måste komma in och tala om för folk hur det skulle göras, men istället för att utgå från att svaren ska komma från en liten elit, vill jag att man ska våga se den lilla människans förmåga och idérikedom.” -

 

- ”Jag hoppas verkligen att vi här nere kan utmana politikerna, och genera dem tillräckligt, för att de ska sätta sig ner och fatta vettiga beslut.

Men, jag är faktiskt väldigt trött på att vänta.” -

 
 
Ingen bild

Christina

13 juni 2010 10:35

*
*
Snabb-översatt till engelska via google:

I could not have put it better.

This is just about this whole blog is about.


READ! IMPORTANT NOTE: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hitta-systemfelen-i-rattsvasendet_4854055.svd


Indirect attempts by authorities, with prolonged starvation for an older person with diabetes, therefore approve Administrative courts in Sweden without blinking.

http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/06/12/systemfel-hos-oss/


Legal Aid Public law:

My former now deceased lawyer was refused legal aid of Appeal in Stockholm.

You can get legal aid when a car dealer sold a bad car to you, but not when an authority you are starving, and creates a risk that you will end up on the street.

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5632



__________________________________________________

I enclose here also some excerpts from an entirely different article. . .

Rework the World "(Elinor Ostrom)

- "The key to success lies in the resources that usually have influence over how they should be used." - (All types of resources, my comment).


- "Local democracy is simply more efficient than centralized, undemocratic rules and supervision." - (But not from Swedish municipal recreation politicians, my comment).


- "In the past it was believed that the government must come in and tell people how it could be done, but instead to assume that the answers will come from a small elite, I would venture that you should see the little man's ability and inventiveness." -



- "I really hope that we down here can challenge the politicians, and embarrass them enough, for them to sit down and make sensible decisions.

But, I'm actually very tired of waiting. "-

 
Ingen bild

Christina

13 juni 2010 12:21

*
Snabböversättning till Norska:

Systemsvikt i det svenske rettssystemet.
__________________________________________

Jeg kunne ikke sagt det bedre.

Dette er utgangspunktet hva hele denne bloggen handler om.

LES! VIKTIG MERK: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/hitta-systemfelen-i-rattsvasendet_4854055.svd

Indirekte forsøk av myndighetene, med langvarig sult for en eldre person med diabetes, derfor godkjenne Administrative domstolene i Sverige uten å blunke.

http://juridikbloggen.wordpress.com/2010/06/12/systemfel-hos-oss/


Juridisk bistand Offentlig loven:
___________________________________

Mine tidligere nå avdøde advokat ble nektet advokathjelp of Appeal i Stockholm.

Du kan få juridisk bistand når en bilforhandler solgt en dårlig bil til deg, men ikke når en lokal myndighet sulter deg selv i lang tid, og skaper en alvorlig risiko for at du vil ende opp på gata, bolig og bostedsløshet.

Hvis jeg hadde flyktet til Norge (flyktning-vennlig land), med asyl fordi en svensk kommunale distriktet og det svenske rettssystemet prøver å drepe meg av sult, ville jeg nok fått juridisk bistand til den norske Immigration domstolen.

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5632

og

http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=5631

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards