Direktlänk till inlägg 17 februari 2010

Justitiemord i Sverige . . .

Av Christina - 17 februari 2010 10:26

        Vad är ett justitiemord?

 

Ofta är det lika med:

 =

- Havererade polisutredningar av slarviga och/eller okunniga poliser

- Ingen beviskontroll (fri bevisprövning)

- Icke objektiva beslutsfattare (objektivitetsplikten förbises)

- Slarviga domare

- Ologiskt tänkande

- Avsaknad av kritisk förmåga

- Sållat (avskalat) eller försvunnet utredningsmaterial

- Jäv

- Okunniga nämndemän (kommunala hobbypolitiker)

- Lååånga utredningstider

- Handläggare byts ut - kommuniceringen bristfällig

- Felaktig påverkan

- Fördomar

- Konformism

- Prestige

- Politik

- Unika ovanliga fall -  avsaknad av rutin

- Mened

- Osanna partsutsagor

- Urkundsförfalskning

- Otydlig lagstiftning

- Obefintlig förutsägbarhet

- Avsaknad av rättssäkerhet

 

Det måste vara ett absolut minimikrav att dömande jurister redovisar dels vilka bevis som krävs för full bevisning enligt varje lagregel, dels hur den bevisning som presenteras i mål når upp till detta krav.

 

När domstolar (även JK och JO i vissa fall) tolkar lagen blir det emellanåt sådana fel som – i förhållande till den rättighet som en rättvis och effektiv domstolsprövning utgör för oss alla – få kan föreställa sig.


Dock finns sedan länge konventionsregler (EKMR) som skyddar den enskildes rätt, och som ger en faktisk rätt till skadestånd av staten vid övertramp.

 

Justitiemord förekommer såväl i utredningar om olika statliga och kommunala byråkraters fel och försummelser som i mordutredningar.

 

De medborgare som själva drabbas av brott, de drabbas således 2 gånger, först av t.ex myndigheter, och sedan av rättsväsendet.

 

När man utsätts för justitiemord, borde man inte vara död då (önskvärt eller inte)?    

I vilken utsträckning tar kropp, hälsa och ekonomi skada?

 

http://www8.cs.umu.se/kurser/TDBC12/HT04/Rapporter/rapp2.pdf


http://jura.ku.dk/njm/35/35_50.pdf


http://st.nu/opinion/ledare/1.1829422-ett-justitiemord



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards