Direktlänk till inlägg 18 maj 2010

Offentliganställda . . .

Av Christina - 18 maj 2010 12:33

Nyligen kunde vi läsa i pressen om ett domslut från Stockholms Tingsrätt, om en man som blivit diskriminerad av arbetsförmedlingen (AF) p.g.a. sin religion.

DO stod för stämningsansökan.

AF ansåg att han genom att inte ta en kvinna i handen och hälsa hade försummat en praktik, och därför drogs hans pengar för överlevnad in.


Vad händer nu då AF anställer personer / män med den religionens syn på kvinnor?

Kommer arbetssökande kvinnor då att känna sig diskriminerade?


http://monsterasbloggen.blogspot.com/2010/02/arbetsformedlingen-godtycklighet-och.html


och


http://monsterasbloggen.blogspot.com/2010/03/arbetsformedlingen-andrar-uppgifter-och.html



 
 
katsura

katsura

18 maj 2010 17:05

Ja egentligen är ju båda parter diskriminerade... Världen är konstig ibland och här slår vi knut på oss för att vara så politiskt korrekta som möjligt. Knutarna är inte lätta att lösa... Alla måste ju visa hänsyn och respekt vare sig man är man med annan religion eller om man "bara" är född kvinna.

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Christina

18 maj 2010 17:49

I segregerade förorter t.ex anställs inte sällan invandrare (från en mängd olika kulturer och religioner), som personal inom försörjningsstöd (SoL 4:1) för arbetssökande, personal med eller utan examina. En del kan svenska, och en del kan stava på svenska.
Det är väl känt, att diskriminering inte enbart förekommer vs. neutraliserade svenskar, utan ÄVEN mellan olika invandrargrupper, mellan latinare, araber, afrikaner, o.s.v

 
Ingen bild

Christina

18 maj 2010 22:33

Jag har fått in flera kommentarer till mitt blogginlägg här, och vill därför både förtydliga det och mig.
Jag har skrivit flera inlägg om detta fall i bloggen.

AF gör en hel del osakliga och grundlösa avanmälningar av arbetssökande, och familjer med barn blir helt utan pengar (d.v.s. utan a-kassa eller aktivitetsstöd).
I det här fallet kunde den grova osakligheten falla under etnisk /religiös diskriminering hos DO, med framgång i rätten.

Andra av AF:s ogrundade avanmälningar har prövats av domstol utan resultat, t.ex i Karlstad.

Själv blev jag avanmäld under 32 månader i rad helt utan saklig grund, vilket rättsväsendet har nonchalerat hittills.
Men, till DO kan jag t.ex inte vända dig.

Jag tycker den här mannen borde ha fått betydligt mer än 60.000 kr.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards