Direktlänk till inlägg 27 december 2009

Tramsigt om fattiga . . .

Av Christina - 27 december 2009 00:02


Journalisten Sakine Madon på Expressen:

http://www.expressen.se/ledare/1.1825102/tramsigt-om-fattiga


Ja, delvis kan jag hålla med dig Sakine, jag tycker själv illa om "tår-drypande social-porr", för att kvällstidningar ska kunna sälja lösnummer.


Du Sakine vill istället diskutera hur människor ska kunna ta sig ur sin fattigdom.

Jättebra!


Här kommer några förslag:

- Att det existerar jobb för alla som vill och kan jobba.

½ milj. jobb försvann på 90-talet, och ca 150.000 jobb har försvunnit nu under pågående finanskris.

- Att etnisk diskriminering och ålderdiskrimineringen upphör på arbetsmarknaden.

- Att reellt och kompetent stöd och rådgivning ges av statliga Af.

- Att man har råd med en fast telefon, uppkopplad dator, printer, papper, kuvert och frimärken.

- Att man har råd med tandvård, både akut och profylax, för att kunna tala och äta.

- Att man har råd med hälsosam mat så att man kan hålla sig frisk, och slippa falukorv till x-trapris.

- Att man har tillgång till smink, och hyfsat snygga kläder vid en eventuell anställningsintervju.

- Att man har råd att gå till frissan och klippa håret.

- Att man kan betala tillbaka 100.000 Kr till CSN på 2,5 år, enligt deras önskemål.

- Att övriga skulders ackumulerade 25 % -iga ränta (före arbetslösheten) tas bort, d.v.s att en skuldsanering inte avslås utan beviljas av Skatteverket.

- Att man har pengar till en bussbiljett för att kunna besöka statliga Af.

Stockholms kommun avslår medel till SL-kort.

- Att de kommunala hobbypolitikerna tar sitt ansvar och slutar delegera beslut till inkompetenta och maktmissbrukande tjänstemän med en bristfällig utbildning enligt Högskoleverket.


BÅDA de politiska blocken är som självspelande pianon beträffande den svenska fattigdomen och kommunernas övriga verksamhet.

 

http://sakine.blogspot.com/


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards