Direktlänk till inlägg 29 oktober 2011

Julian Assange's utlämnande till Sverige . . . och det svenska rättsväsendet

Av Christina - 29 oktober 2011 14:06

  Rättsväsendet.

 

Julian Assange's ev. utlämnande till Sverige . . . ett beslut kommer: onsdagen den 2 november 2011.

Välkommen Julian! http://www.dn.se/nyheter/sverige/besked-om-assanges-utlamning

Kommer det att fuskas som i Etiopien?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/videobevis-mot-svenska-journalister-vantas-pa-nytt-i-dag

 

Jag förstår mycket väl tveksamheten i ovan ärende . . . polisen och det svenska rättsväsendet . . .

 

Polisen, JO, Länsrätten/Förvaltningsrätten, JK, Tingsrätten:


1) Som målsäganden har jag erfarenhet av polisens "Dur-Två-datasystem" för förhörsprotokoll (med offer och misstänkta).

Aktuell polis skrev i protokollet att målsäganden (offret) hade trasiga tänker och blivit uppsagd.

Ingen av uppgifterna stämmer med verkligheten.

Varifrån kom då dessa uppgifter?

Jag har haft problem med tänderna men några trasiga tänder har jag aldrig haft.

Och uppgiften "uppsagd"? 

I en Af handlingsplan från sept. 2006 hade arbetsförmedlaren felaktigt skrivit in att jag var "uppsagd". Denna handlingsplan hade nått motparten kommundelen (S. L.). Polisen hade alltså haft kontakt med motparten UTAN att denna kontakt hade dokumenterats i ärendet.

OCH, JO avfärdade både kränkningen och PuL-brottet med ett par rader text i ett svar.

Förutom den hemmagjorda uppsatsen i protokollet så avvisade polisen i Solna en medföljare till målsägaren.

Polisen omvandlade en önskan om en muntlig komplettering till ett förhör. Polisen skickar en kallelse, vilken kommer fram dagen efter utsatt tidpunkt.  Polisen i Solna ringer då olika telefonsamtal.

Kan fler fel öht begås???

 

Citat:

Det är polis och åklagare som skall tillgodose samhällets och målsägandens intresse av att brott som faller under allmänt åtal utreds, och det är dessa som ansvarar för att utredningen genomförs i enlighet med gällande regler.

Förfarandet vid utredning i brottmål - förundersökning - regleras främst i 23 kap. rättegångsbalken (RB) och i förundersökningskungörelsen (1947:948).

 

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med 20 miljarder/år.

Polis-kritik: http://www.metro.se/kolumner/radsla-for-att-kritisera-polisen/EVHkkg!q49tyUfeTGQY/

 

Sådant bör Julian Assange's advokater få ta del av ang. förhörsprotokoll i Sverige.

 

2) En bekant från fas 1 i JOB hade ett ärende hos Förvaltningsrätten. I ett brev därifrån nämnde domstolen, sannolikt av en ren slump och oturligt nog, en hänvisning till motpartens argument. Något yttrande från motparten eller någon tjänsteanteckning om att en kontakt hade skett vid den tidpunkten med motparten fanns INTE i akten.

 

3) JK som ena gången tillämpar PuL på myndigheters "bedömningar" och andra gånger INTE tillämpar PuL på myndigheters "bedömningar".

 

4) Tingsrätter som officiellt avvisar mål därför att ett ombud inte önskas eller anlitas.

 

5) JO och JK publicerar enbart ett begränsat antal beslut på sina respektive webbsidor, vilket innebär att andra myndigheter inkl. dessa två tillsynsmyndigheter endast har ett fåtal öppna beslut att hänvisa till i andra beslut.  Icke publicerade beslut kan vara mygel och korruption.

 

6) Kommunala fritidspolitiker som deltar i Förvaltningsrättens beslut som nämndemän där medborgarens kommunala motpart är densamma som nämndemännens.

 

7) När inte fritidspolitiker från den kommunala motparten deltar i besluten, så kan den politiska fördelningen se ut så här: 2 st från (m) och 1 st från (s). Noteras bör att (m) är en minoritetsregering.

 

8) 29-åriga jurister på Förvaltningsrätten som hänvisar till 22 år gamla RÅ, i självklara bifallsärenden.

 

9) Polismästaren Götblad säger i ett TV-inslag om böcker att poliser har stor fantasi.  

 

Så går det alltså till i Sverige.

 

Pär Nuder (s) om Grekland . . . . . kasta sten i glashus . . . :

- "Korruption, nepotism, ineffektivitet, byråkrati och rättsosäkerhet – när de offentliga institutionerna smittas av dessa virus eroderar kittet i samhällsbygget: tilliten och förtroendet." - 


Europadomstolen bör nog ordna en särskild och extra stor handläggningssektion för ärenden från Sverige.

 

Definition av målsägande:

Det finns en rad rättigheter som är knutna till målsägande-begreppet bland annat den enskilda åtalsrätten och rätten till information.

Till skillnad från i några av de andra nordiska länderna finns det i Sverige en s k legaldefinition av målsäganden i 20 kap. 8 § fjärde stycket rättegångsbalken (RB). Målsägande-ställning får "den mot vilket brott är begånget, den som därav blivit förnärmad, eller den som lidit skada".

http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/55/33/4caa185e.pdf


Rättshjälp.

Få jurister behärskar offentlig rätt (förvaltningsrätt). En bekant till mig som tillfrågade en jurist hade svarat -"Mycket papper och lite pengar"-.

Mitt personliga förtroende för jurister är lågt, och det mesta kan man lära sig själv som akademiker, när och om man är starkt motiverad. Det är inte svårare än någon annan vetenskap.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/allt-farre-far-hjalp-att-driva-en-juridisk-tvist

 

Ny PuL i.o.m moln-tjänster? http://www.dagenssamhalle.se/artikel/otidsenlig-lagstiftning-ger-dyrare-it-tjaenster-1228

 
 
Ingen bild

Christina

30 oktober 2011 17:44

*
Svenska myndigheter är experter på att avsiktligt och uppsåtligt utelämna och undanhålla väsentlig information, d.v.s att vilseleda andra myndigheter och domstolar.
De är samtidigt experter på att lämna kommentarer helt tagna ur sitt sammanhang inkl. annan oväsentlig information.

*

 
Ingen bild

Christina

30 oktober 2011 21:42

*
Det torde vara dags att politiker och medborgare i övrigt får insikt i vilka hemmagjorda uppsatser som matas in i olika persondatabaser på olika myndigheter i Sverige.
Någon respekt för den personliga integriteten existerar inte alls.
Om 50 % av innehållet i de hemmagjorda uppsatserna stämmer med verkligheten så får man vara glad.

*

 
Ingen bild

Christina

6 november 2011 14:33

*
Sammanfattningsvis kan sägas, att den svenska offentliga sektorn, med dess skatteavlönade tjänstemän, har vuxit till en jätte-dinosarie vilken står över lagen. När saker verkar gå till precis hur som helst, så får man uppfattningen att detta inte är reglerat. Men, det är reglerat, men ingen bryr sig öht, inte ens domstolarna i Sverige.
Så mitt råd till Julian Assange är att gå till Europadomstolen.

*

*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards