Direktlänk till inlägg 19 februari 2011

AMS-rapporten om JOB & fas 3 . .

Av Christina - 19 februari 2011 01:57

   Syna i sömmarna!

 

Som ett fredags-kvälls-nöje :-) har jag scannat igenom AMS nyliga rapport om JOB-åtgärden och fas 3, resp. utflödet från densamma.


Mitt första och bestående intryck av rapporten är att någon "nyanställd" hos AMS, på betald arbetstid, eller någon på uppdrag (alt. praktikant) har skrivit en C-uppsats i statistik (Hazardmetoden)

 

Någon pedagogik i framställningen av tabellerna existerar inte.

Rapporten är således inte det minsta brukar-vänlig för andra tjänstemän, för politiker, eller för journalister, eller allra minst för vanligt folk, d.v.s skattebetalarna, de som betalat både rapporten och åtgärderna.

 

Det existerar SÄLLAN några individuella och personliga insatser för de arbetssökande.

 *  För att ta mig själv som ett exempel, så skulle jag ha skrivits in i JOB den 2 juli 2007, och inte den 4 november 2009. (AMS singlar slant om JOB-åtgärd).

*  Jag deltog i en aktivitet under fas 1, och sitter i bostaden och söker jobb i fas 2. AMS singlar slant om aktivitet i fas 2. Sannolikheten för en aktivitet i fas 2 är  mindre än 0,5.

*  OCH, jag har en betydligt lääängre inskrivningstid hos AF än 300 dagar före fas 1 i JOB och efter a-kassans slut.

 

Att personer tar ut sin pension inom JOB eller i fas 3, d.v.s när de är mellan 61 och 65 år är en självklarhet, trots att regeringen vill att vi jobbar tills vi blir 69 år.

Att människor accepterar en lägre lön för att SLIPPA en kränkande åtgärd är också en självklarhet, om och ifall ett jobb skulle erbjudas.

Det blir i praktiken en lönedumpning.

 

Att människor blir sjukskrivna i åtgärden är inte heller konstigt.

Dåliga  fysiska och psykiska arbetsmiljöer hos olika "sysselsättningsanordnare", med mobbing och annat trist.

Att ungdomar forsätter att plugga är naturligt och lätt att anta.

 

Om nu 40 % lämnar JOB för ett arbete (utan att komma tillbaka inom ett ½ år), hur ser den gruppen ut? Personernas utbildnings- och yrkeskoder? exakt ålder? civilstånd? kön? utbildningsnivå? erhållet arbetes yrkesområde?

 

1 av 5 handikappkodas av AMS (20 %), och i JOB-åtgärden koncentreras dessa till 28 %.

50--65-åringar har en andel upp till 60 % i fas 3.

28 % har utländsk bakgrund.

D.v.s 3 st grupper som vanligtvis diskrimineras på arbetsmarknaden.

Över 20 % i JOB har en akademisk bakgrund.

Ju längre lucka i CVt ju svårare att få jobb, också en självklarhet.

 

Sannolikheten att jag t.ex. skulle pensionera mig inom ramen för åtgärden JOB är = 1.

Sannolikheten att jag t.ex skulle få ett jobb inom ramen för åtgärden JOB är

= 0 (dock 2 st jobblöften inträffade hittills).

"Plötsligt händer det" = Den statliga JOB-åtgärden och den statliga Triss-lotten har ungefär samma sannolikhet (Hazardspel).

 

Kanske är det ett uttryck för AMS mindervärdighetskomplex att publicera en C-uppsats. Kanske ökar det på myndighetens självkänsla.

Kejsarens nya kläder förändar dock inte situationen för de arbetssökande, inte heller ändras de strukturella problemen på arbetsmarknaden.

 

Statistik ljuger inte OM underlaget är korrekt (det AMS kallar datalager är från AIS-systemet), MEN man kan framställa statistik på ett lögnaktigt och/eller vilseledande alt. förtigande sätt, och även på ett onödigt komplicerat sätt.

En spolad åtgärd    http://www.gp.se/nyheter/ledare/1.553156-gor-nagot-bra-av-fas-tre

 

En AF-anställd reagerar: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8624200.ab

 

Ny statistik: http://www.cisionwire.se/ext/socialdemokraterna/pressinbjudan--socialdemokraterna-presenterar-ny-statistik-for-fas-3-1


Usla arbetsgivare och usla anordnare i fas 3:

http://www.dn.se/kultur-noje/pa-chefskurs-med-kafka


Kreativa lösningar istället för politiska experiment:

http://aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article8578942.ab

 

Om invandrade akademiker, rapport från RiR: http://www.riksrevisionen.se/templib/pages/NormalPage____2158.aspx

 
 
Ingen bild

Christina

19 februari 2011 21:46

Förut (jag vet inte om detta gäller forfarande) så fick man när man togs ut sitt examensbevis från universitet och högskolor fylla i en obligatorisk blankett om situationen just då, t.ex planerad sysselsättning (jobb, fortsatta studier, militärtjänst, hushållsarbete, o.s.v.)
Vad gällde jobbet fick man fylla i om det var stadigvarande eller tillfälligt, heltid eller deltid, samt förvärvsarbetets yrkesområde, o.s.v
Hur enkelt vore det inte om alla de sökande som lämnar AF öht skulle fylla i en sådan blankett.

 
Ingen bild

R K

20 februari 2011 10:53

"Mitt första och bestående intryck av rapporten är att någon "nyanställd" hos AMS, på betald arbetstid, eller någon på uppdrag (alt. praktikant) har skrivit en C-uppsats i statistik (Hazardmetoden)"

Haha! Du tar verkligen orden ur munnen på mig. Ja, det är symptomatiskt för AF att använda sig av Survival Analysis. Ibland ser man också ännu enklare (=grundkurs) metoder, t.ex Wilcoxon Signed Rank test. Och det är ändå i bästa fall, dvs när de överhuvudtaget uppvisar någon kunskap om icke-parametriska metoder.

Även på AF:s statistikfunktion sitter de väl och antar folk på kontakter, eller åtminstone på lägre (=grundnivå) utbildningskriterier, så att man som nyanställd inte skall vara bättre än de själva (=Jantelagen). Inte bara jag utan flera arbetslösa som jag känner, med forskarutbildningar och arbetslivserfarenhet inom (matematisk) statistik som vida överträffar AF:s, har sökt jobb där förgäves.

Men AF är AF. Vad jag tycker är värre är att även forskningen på ett institut som IFAU håller ganska så ludermässig standard.

 
Ingen bild

Christina

20 februari 2011 14:45

Eftersom jag personligen av lång erfarenhet vet att AMS/AF:s grunddata i databasen/datalagret innehåller mycket fel, fel inmatade av förmedlarna på golvnivån, så bedömer jag att resultatet av olika analys-körningar av databasens innehåll inte alls är tillförlitligt. Det mest sanna och korrekta får man om man låter de sökande själva fylla i olika uppgifter i en enkät vid det tillfälle då de skrivs UT från AF, eller skrivs UT från en åtgärd. Inskrivningsdatum finns iaf i basen. Många intressanta grundläggande uppgifter saknas om de sökande, t.ex civilstånd, antal barn, utbildningsområde kontra sökt yrkesområde kontra erhållet yrkesområde, etc., etc.

 
Ingen bild

Christina

20 februari 2011 15:25

TILLÄGG:
AF HK = AMS (jag kommer alltid att kalla dessa tjänstemän på huvudkontoret för AMS, d.v.s deras i väggarna ingrodda själ).
Denna samling tjänstemän kallas inte längre för "Statistikenheten" utan för ANALYSAVDELNINGEN.
:-) :-) :-)
Skulle bli intressant om SCB genomförde en revision av deras arbete.

 
Ingen bild

R K

20 februari 2011 21:45

"Eftersom jag personligen av lång erfarenhet vet att AMS/AF:s grunddata i databasen/datalagret innehåller mycket fel, fel inmatade av förmedlarna på golvnivån, så bedömer jag att resultatet av olika analys-körningar av databasens innehåll inte alls är tillförlitligt."


Japp. Som man säger på statistik-/ekonometrispråk: "Garbage in, garbage out." En modell eller analys kan aldrig bli bättre än dess underliggande data. Arbetsförmedlingens datasystem "Händel" är i det avseendet under all kritik. Därför är och förblir myndigheten ett propagandaministerium.

 
Ingen bild

Christina

21 februari 2011 17:27

Här finns IAF:s statistikdatabas över dem med A-kassa d.v.s FÖRE åtgärden JOB.
http://www.iaf.se/Statistik/Statistikdatabasen/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards