Direktlänk till inlägg 31 oktober 2010

NUTEK:s gradering av arbetssökande . . .och Fas 3, och företagens personal

Av Christina - 31 oktober 2010 14:29

NUTEK:s gradering av arbetssökande (först = mest utslagen):

 

Utanförskapets trappa (?)

1. Hemlösa

2. Socialbidragstagare, och förtidspensionerade

3. Långtidsarbetslösa och långtidssjukskrivna

4.    -  "  -                               - " -                    (tidvis i arbete)

5. Står till arbetsmarknadens förfogande (t.ex i sociala företag)

 

Var placerar NUTEK arbetssökande i fas 1, fas 2, och fas 3 i JOB?

Var placerar NUTEK arbetssökande med aktivitetsstöd?

Var placerar NUTEK arbetssökande med A-kassa?

 

Ovan gradering är exempel på handläggare utan insikter i verkligheten.

 

Exempel på en jobb-fabrik i Sverige:  http://www.etc.se/reportage/31961/foeretag-far-betalt-foer-gratis-arbetskraft/ 

 

Gbg 1: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4130393

 

Gbg 2: http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=104&grupp=12692

 

Fas 3 hos svenska kommuner: http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/debatt-i-dagens-samhaelle-om-fas-3-494764

 

Projektet Livsboken i Stockholm: drivs av bl.a

Ulla-Britt Norrman, Jobbfabriken
Sergio Flores, Jobbfabriken

 

Låtsaskonsulter i Malmö: http://m.svt.se/2.33782/1.2041164/arbetslosa_sysselsatta_som_latsaskonsulter?page1851310=-2

 


Guldgruvan:

 

23.000 deltagare i Fas 3 under 260 dagar/år för 225 kr/dag = 1.345.500.000 Kr för varje år.

 

D.v.s närmare 1,5 miljarder till nu uppkomna privata "företag" på marknaden.

 

Därtill kommer från skattepengar också aktivitetsstödet, som en lön på existensminimum, till de sökande i fas 3, för en ekonomisk överlevnad, för alla dessa människor i fas 3 i Sverige.

 

Fas 3 omsluter 2 års avtal/deltagare, en 2-årsperiod som kan upprepas, utan en bortre parentes.

 

Drygt 83.000 sökande finns för närvarande totalt inom åtgärden JOB, varav en majoritet av dessa resterande 60.000 så småningom hamnar i fas 3.

 

Det saknas helt enkelt jobbtillfällen i Sverige, och oseriösa företagare gynnas genom denna AMS-åtgärd JOB.

 

http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180002298/job_fas3_ag.pdf


Företagen anställer inte numera, antingen skaffar de sig gratis personal, eller så går de till bemanningsföretag.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/kraftigt-upp-for-bemanningsforetagen_5606825.svd

 
 
Ingen bild

En kritiker

31 oktober 2010 17:26

Det allra vidrigaste i det här avseendet tycker jag är "Dasen" (Ivan Daza) och hans "Jobb"fabrik. Daza satte in Littorins bror som styrelseordförande i sin Cochabamba-stiftelse. Genom det blev han vän med Littorin på Facebook, och senare i verkligheten. Littorin snackade då - med all sannolikhet - med Bermudez-Svanquist, så att Jobbfabriken rodde i hamn det synnerligen lukrativa uppdraget att sysselsätta fas 3:are.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards