Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Kommunala samtycken & info-utbyten . . .

Av Christina - 9 juni 2010 12:25

Kommunala samtycken & info-utbyten:

 

 

Om att formellt ge frihet till skatteavlönad maktmissbrukande personal, som redan tar sig en mängd friheter = att gräva sin egen grav.


Telefonsamtal mellan en kommundel och ett AF . . . . (Om samtycken).

 

Nedan scenario är ett mycket tänkbart scenario i ett arbetssökandeärende:


Verksamhetschefen för försörjningsstöd K. W. (numera i Täby kommun) ringer upp chefen eller verksamhetschefen (A. K.) för den arbetssökandes nya valda AF-kontor (detta före eller efter K. W:s semester sommaren år 2006).


Innan dess har K.W och hennes underdogs (K. V. och S. L.) i gruppen konfererat med det AF-kontor i vilket kommundelen har en del av sin egen personal sittandes (K. R. & D. F.).


- ” Hej! Jag ringer från . . . . . Och vi har en försörjningsstödsklient här hos oss, och nu undrar vi om Ert AF-kontor har någon åtgärd för denna person inplanerad? Vårt ärende är sekretessbelagt, och hon vägrar att lämna ett samtycke till info-utbyte.” -

 

Denna tidigare vägran till samtycke skedde inom kommundelens eget aktivitetsprojekt i februari år 2006, med totalavslag på medel under 2 månader + ett vräkningshot i maj 2006.

 

På en röd sekund ser den Af- anställde (A. K.) ett socialt eller mentalt problemfall framför sig, och svarar:


- “Hmm, Hmm, ........ Vi skulle kunna kalla henne till åtgärden  . . . . “ -

 

Sagt och gjort, den arbetssökande kodas genast av AF-kontoret till 14 (=förhindrad), och ett brev sänds från detta nya AF-kontor till en co-grupp i Solna som ska utföra åtgärden (ett brev som senare "försvinner" när det begärs ut av den arbetssökande).

 

I vanliga fall "utreds" den arbetssökande först INNAN en AF-kod sätts.


Hösten år 2008, när AMS ska förklara för Länsrätten varför jag är kodad till 14, så börjar en febril verksamhet på kommundelens kontor, med ständigt återkommande kallelser till den arbetssökande för möten.

Den arbetssökande fattar vad som är i görningen och går självklart inte dit.


Även om kommundelens personal endast jobbar med att granska ansökningsblanketter om pengar, och att sedan betala ut pengar, så kallar de sig gärna för "socionom" när de anser att detta är nödvändigt.

SoL 4 kap. och LSS är kommunernas största ärendehantering.


När samtliga inblandade hos AF och kommundel börjar inse hur fel och snett det hela hade gått, så fortsätter de ändå att hävda att det är rätt, av prestigeskäl. Och både Länsrätt och JK går på detta.

En kränkande särbehandling och mobbing fortsätter.

Varför blir hon, den arbetssökande, så upprörd? Varför skickar hon så många upprörda e-mail? Jo, den arbetssöknade är sannolikt i psykisk obalans.


Kodningen hos AF stod kvar till och med april 2009.


Hela detta senaste AF- och kommun-ärende startade hösten år 2005, då jag gjort en JK-anmälan av AF, vilken endast kommunen reagerade på (!),  en JK-anmälan som jag såvitt veterligen ÄNNU inte fått ett korrekt svar på.


Den vanliga statliga åtgärden JOB anvisades från november 2009, dvs väl drygt 3 år efter det inträffade. Den privata aktören gillade mig och mina insatser i JOB högt och tydligt, med många kramar sista dagen.

 

Ett mellanscenario inträffade, när kommundelens personal insåg att AF-kontoret inte hade några sanktionsmedel, när jag tackade nej till deras denna AF-"åtgärd", en åtgärd UTAN en anvisning, och UTAN statlig ersättning.

Det var uppenbart att denna AF-"utredning" skulle gå fort.


Då kallade kommundelen mig åter igen till deras eget kommunala aktivitetsprojekt i mars 2007, de visste ju att jag fortfarande inte skulle skriva under samtycket, och då kunde ju kommundelen istället avslå pengar, när AF inte kunde göra det.

Om arbetsförmedlingen ansåg att jag inte stod till arbetsmarknadens förfogande, varför skulle jag då kallas till en kommunal arbetssökarverksamhet?


De kommunala totalavslagen inom Stockholms kommun pågick därefter till och med januari år 2009, med ett ytterligare vräkningshot (som fritidspolitikerna röstade om).

Inte ens nödmedel utgick under juni--september år 2008, och avslag på hyran skedde under 8 månader (juni-08 - - jan.-09 av den kommunala delegaten S. L.).


En anvisning till den högst vanliga statliga åtgärden JOB (vilken startade i juli 2007) inkom först i november 2009, UTAN så kallade faktiskt livsfarliga samtycken.

 

I januari år 2007 fick jag även avslag på en kurs från AF som hade lett till jobb sommaren 2007. Kodade 14 erbjuds inga kurser.


 
 
Ingen bild

Christina

9 juni 2010 13:24

*
*
Eftersom jag även har läsare från Finland, gör jag en snabböversättning via google här:

Paikallinen viranomainen suostuu & info-vaihto.

Välisten puhelinkeskustelujen kunnan ja AF. . . . (Jos suostumus).

Seuraavassa tilanteessa on hyvin mahdollinen skenaario työn tiedostoon:

Operations päällikkö ylläpitokorvaus kW (nyt Täby kunta) kutsuvan pään tai pään (AK) uusien työnhakijoiden valittu AF toimisto (tämä ennen tai jälkeen K. W: n kesäloma vuonna 2006).

Ennen sitä, KW ja hänen underdogs (KV ja SL) ryhmässä konferenssin AF toimisto joka kunnassa osa on omaa henkilökuntaa olohuone (KR-DF).

- "Hei! Soitan. . . . . Ja meillä on toimeentulotuen asiakas kanssamme, ja nyt ihmettelevät, jos sinun IP Office ei toimi suunnitelman mukaan henkilö? Tapauksessa on luokiteltu, ja hän kieltäytyy antamasta suostumustaan tietojen jakamista. "-

Edellisen kieltäytyminen suostumuksen oli kunnan alueella oman aktiivisuuden hanke helmikuussa 2006 yhteensä hylkääminen varat kahden kuukauden häädön uhka toukokuussa 2006.

On punainen sekuntia näkee Af-työntekijä (AK) sosiaalinen tai henkinen ongelma tapauksissa ennen häntä, ja vastauksia:

- "Hmm, Hmm, ........ Voisimme kutsua häntä toimintaan. . . . "-

Sanottu ja tehty, työ on koodattu kerran AF toimiston 14 (= estää), ja kirje on lähetetty uusi AF-toimiston yhteistyötä ryhmän Solna voida suorittaa (kirje myöhemmin "katoaa" kun pyytämät työ).

Syksyllä 2008, kun AMS se ilmoittaa lääninoikeuteen syystä koodattu 14, niin alkaa kiihkeä toiminta kunnan Kihlakunnanvirastoon jatkuvassa kutsut kokouksiin työtä.

Työ kuuluu, mitä tapahtuu ja ei tietenkään ole olemassa.

Vaikka piiri kunnan henkilöstö toimivat vain tarkastellessaan lomakkeet rahat ja maksaa rahaa, niin soita tykkää "sosiaalityöntekijä", kun he katsovat sen tarpeelliseksi.

Kun kaikki osallistuvat AF ja kuntien alkanut tajuta, kuinka väärin ja väärin se kaikki oli poissa, joten he jatkavat edelleen väittää, että se on oikein, syistä arvovaltaa. Ja niin Länsrätt JK ja mennä tästä.

Koodaus AF pysyi vasta huhtikuussa 2009.

Tavallinen valtion toimenpiteen JOB sidottujen marraskuusta 2009 lähtien, eli selvästi yli 3 vuotta sen jälkeen tapahtui.

Väli skenaario tapahtui piirin kunta henkilökunta huomasi, että AF toimisto ei ollut seuraamuksia varoja, kun käänsin alas heidän IP että "toimi".

Osana kunta kutsui minut takaisin omaan hanketoiminnan uudelleen maaliskuussa 2007, he tiesivät, että en silti ole allekirjoittanut suostumusta, ja joka voi hylätä sen osan sijasta rahaa, kun AF ei voisi tehdä sitä.

Kunnan totalavslagen Tukholman kunnassa tapahtui sen jälkeen tammikuuhun 2009 mennessä.

Maininta tavanomaisia valtion toimet JOB (joka alkoi heinäkuussa 2007) saatiin vasta marraskuussa 2009, mutta itse asiassa niin sanottu tappava suostuu.

Tammikuussa 2007 olin myös kieltäytynyt aikana AF joka oli johtanut työtä kesällä 2007. Koodattu 14 tarjottu mitään kursseja.

 
Ingen bild

Ulrika

9 juni 2010 13:44

Hej Christina!

Går det att nå dig via mail?
Du verkar insatt när det gäller myndigheter och jag har en fråga som du kanske skulle kunna svara på.

Med vänlig hälsning

Ulrika

 
Ingen bild

Christina

9 juni 2010 15:27

Hej Ulrika!
Ja, du kan nå mig via e-mail:
personuppgiftslagen@gmail.com
Nu är jag inte inne på den adressen så väldigt ofta, men jag lovar att du får svar på dina frågor.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards