Direktlänk till inlägg 7 juni 2010

Länsrättens dom 7845-08, Bromma stadsdel / Sthlm

Av Christina - 7 juni 2010 10:47

Länsrättens dom 7845-08, Bromma stadsdel / Stockholms kommun.

 

Ang. det kommunala samtycke-tvånget (ett samtycke som när som helst kan tas tillbaka), och därmed kopplat till total-avslag på pengar för en överlevnad på obeskattat existensminimum.

 

Av Länsrättens i Stockholms län dom dnr.: 7845-08 (12 juni 2008) avseende beslut hos Bromma stadsdelsnämnds delegater (vilka behövde koppla in en stadsjurist :-) ) framgår det alldeles uppenbart och tydligt, att vanliga normala friska arbetssökande omvandlas till kommunala socialtjänstfall. (Kammarrätten dnr.: 5673-08, den 30 jan. 2009).


Länsrätten i Stockholm hänvisar till en nödvändig samverkan med andra aktörer, ovanför huvudet på den arbetssökande, därför att verksamheten är av SÅDAN ART = socialtjänstverksamhet.


Det är alltså 2 st olika kulturer som har krockat ordentligt när kommuner (kommunal personal) ska pyssla med arbetssökarverksamhet.

Kommunernas egentliga verksamhet = 1) socialtjänst, och ett övertagande av 2) arbetsförmedlingens verksamhet.


De arbetssökande mister sin egen talan, och dessa arbetssökande blir då med automatik omyndigförklarade socialfall.

Det är inte längre Arbetsmarknadsdepartementets/Arbetsmarknadlagarnas regler och föreskrifter AMSFS, IAFFS som styr utan Socialdepartementet, Socialstyrelsens råd (= Socialtjänstens område), kommunernas socialtjänst IoF, och Socialtjänstlagen (SoL).


Plöstligt blir således numera helt vanlig arbetslöshet, helt vanligt normalt arbetssökande, och helt vanliga arbetssökande medborgare sekretessbelagda socialfall.


Även i dessa fall gömmer sig således den kommunala personalen bakom sin "sekretess" för att inte mista arbetsuppgifter.


Länsrätten och Kammarrätten hänvisar till följande råd och §§ i domsluten:

SoL 3:5 och SOSFS 2003:5, sid 29, samt resp.  SoL 11:6, SekrL 7:4.


PuL (personuppgiftslagen) nämns enbart i förbifarten i domsluten.

Arbetssökande kan begära registerutdrag (26 § PuL) från SAMTLIGA existerande myndigheter i Sverige, och visa upp vid behov.

VARJE gång en arbetssökande söker ett jobb så lämnas samtidigt info om att personen är arbetslös (verkligen inget ovanligt eller sekretessbelagt i dagens Sverige).


Regeringsrätten lämnade inget prövningstillståd (15 okt. 2009, dnr.: 1595-09), så personen ifråga i Bromma hade inom 6 månader (t.o.m. 15 april år 2010) kunnat gå till Europadomstolen.

JO beslut (se annat inlägg) daterades till den 25 maj 2010 (efter 1 år och 8 månaders handläggning, fr.o.m 2 okt. 2008), sannolikt synkroniserat med RR beslut.


Själv ska jag dra mitt kommunala ärende till Tingsrätten, och hela vägen ända till EU om så behövs.


Jag tänker inte acceptera att efter 300 dagar a-kassa från AEA bli betraktad som ett sekretessbelagt socialfall, och detta utan grund, samt att tvingas leva på 50 kr/dag i närmare 2 år.

 
 
Ingen bild

Christina

7 juni 2010 15:27

Google-översättning till engelska för mina UK-läsare.

County Court Judgement 7845-08, Bromma district / municipality of Stockholm City.

The County Administrative Court in Stockholm County Court dnr.: 7845-08 (12 June 2008) regard the decision of Bromley District Committee delegates (which had to plug in a city lawyer :-)), it is quite obvious and clear, that the usual normal healthy jobseeker is converted to local social service cases . (Appeal ref.: 5673-08, January 30, 2009).

County Administrative Court in Stockholm, referring to a necessary interaction with other actors, above the head of the jobless, because the activity is of such nature = social activities.

So it is 2 different cultures that have properly crashed when municipalities (local staff) will work tweaking increasing activity.

Local real activity = 1) social services, and an assumption of 2) employment services activities.

The jobless people loses its own action, and these job seekers will then be automatically incapacitated as social cases.

It is no longer the Ministry of Labour / Labour laws rules and regulations AMSFS, IAFFS governing without Ministry of Social Affairs, the Social Board's advice (= Social Service Area) and the Social Services laws (SoL).

Suddenly, therefore, now becomes ordinary unemployment, job seekers usually quite plain, and ordinary citizens seeking employment classified social cases.


Even in these cases, thus hiding the municipal staff behind his "secrets" in order not to lose jobs.


County Administrative Court and Appeal refer to the following advice and § § in which they are based:

SoL 3:5 and SOSFS 2003:5, p. 29, and respectively. SoL 11:6, 7:4 SekrL.


PuL (Personal ComputerData Act law) is mentioned only in passing, in which they are based.

Job seekers can request register (§ 26 PuL) from all existing authorities in Sweden, and show up if necessary.

Each time a jobseeker looking for a job as submitted together information that the person is unemployed (actually nothing unusual or confidential in today's Sweden).


Supreme Administrative Court gave no "prövningstillstånd" (October 15, 2009, ref.: 1595-09), so the person in question had in within 6 months (to 15 April 2010) have gone to the European Court.

JO decisions (see other post in my blogg) was dated to 25 May 2010 (after 1 year and 8 months of treatment, fr.om October 2, 2008), probably in sync.


I'm going to take my case to the municipal district court, and all the way to Europe if necessary.


I'm not going to accept that after 300 days from the unemployment insurance fund AEA to be considered as a classified social case, and this without reason, and then has to live on 50 SEK / day for nearly two years.

 
Ingen bild

Christina

8 juni 2010 00:07

Exempel på hur en kommundel inom Stockholm nonchalerar AMS föreskrifter (= lag) för arbetssökande.
______________________________________

I januari år 2006 var jag inskriven vid Jakobsbergs AF.
Jag hann knappt få en ny AF handlingsplan i januari 2006 förrän jag kallades till kommundelens aktivitet vid Lunda-Nova AF.
Det sista en kommunal handpåläggare säger efter en förmiddags-sejour i det projektet "Jobbaktiv" var att: "Glöm nu inte att skriva in er här! "-.
Alla arbetssökande i Sverige har rätt att skriva in sig vid vilket AF den arbetssökande själv så behagar, enligt AMSFS.
En liknande händelse inträffade även hösten år 2003. DÅ var jag inskriven vid Lunda-Nova AF. En AF-handläggare där hade kodat mig till skatkoden 14. Jag JO-anmälde detta, och JO lämnade då kritik till detta AF.
När jag sedan önskade byta från detta av JO kritiserade AF, så skulle en annan AF-handläggare där tvinga tillbaka mig.
IDAG förstår jag varför. Det kommunala projektet hade startat där på det AF våren 2003.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards