Direktlänk till inlägg 14 april 2010

Jobb- och utvecklingsgarantin . . .

Av Christina - 14 april 2010 11:04

  

Antal sökande per kvm yta eller per personal?


AMS har år 2009 genomfört en egen "nöjdhetsindex"-undersökning bland deltagare inom JOB (Jobb- och utvecklingsgarantin, from 2 juli 2007), och kommit fram till att ca 8 av 10 är nöjda.


Nu tror jag inte till 100 % på AMS egna undersökningar. De intervjuar per telefon, och börjar intervjun med att presentera sig som myndighet. Vilka svar förväntas då?


JOB sköts av en hel del privata anordnare till skillnad från (s) tidigare aktivitet GAR (Aktivitetsgarantin, år 2000 -- 2007) som huvudsakligen sköttes av myndighetsutövarna själva (arbetsförmedlarna).


Vad innebär då denna aktivitet (JOB)?

Det har visat sig vara VÄLDIGT olika beroende på anordnare.


Där jag befinner mig i fas 1 inom JOB sker följande:

1. Tips om skrivandet med personligt brev

2. Tips om skrivandet med spontanansökningar

3. Tips om skrivandet med CVt (Totallista, Funktionell CV, Kompetensprofil)

4. Workshops inom olika tillhörande områden

5. Söka jobb via dator i upp till 3 timmar/vardag

Anordnaren tycker att de har dålig statistik på utflödet medan AF tycker att deras statistik är bra. :-)


Personligen tror jag att det saknas en djupare individuell process i det hela.

Man måste kunna komma varje individ mycket djupare in på livet, med t.ex vardagligt och kontinuerligt små-chattande. Lika nära som en hjärn-skrynklare.


MEN, att jobben sedan inte räcker till till alla (inkl. åldersdiskrimineringen på arbetsmarknaden), är en helt annan femma. Mot sådant hjälper inga aktiviteter alls för de arbetssökande, annat än att de får en strukturerad dag, kamrater i samma situation, och i bästa fall litet stimulans (för hälsans skull).


Ett annat problem är att anordnare tar in alldeles för många sökande*, för att tjäna maximalt med pengar, och då uteblir helt en djupare individuell coaching för de sökande.

* Som burhöns UTAN ett reglerat maxantal sökande per kvm yta eller per antal personal. 


Media: http://www.presskontakt.se/pressreleaser/visa/pressrelease/228194/majoriteten-nojda-med/E7172E25-7643-A865-0607-874BE02EB0DD


SvD (kort notis): http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/de-flesta-nojda-med-jobbgaranti_4564061.svd


AMS: http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Pressrum/Pressmeddelanden/Pressmeddelandeartiklar/Riket/4-14-2010-Majoriteten-nojda-med-jobb--och-utvecklingsgarantin.html


En utvärdering av kontor med och utan kompletterande aktörer (Af-kontor i storstäder använder i större utsträckning privata aktörer):

Behovet av arbetskraft från de nya privata kompletterande aktörernas egna nätverk har minskat allt eftersom i tiden. Kostnaden för de privata aktörerna är några % dyrare.

Rapport: http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180006095/workingpaper10_2.pdf

 
 
Ingen bild

Gun

14 april 2010 18:53

Hej , jag har just kommit till fas 1 också men inte blivit skickad till en extern aktör. Är rädd att det skulle kosta mej ett månadskort. Hur ofta är man där, krävs det ett månadskort? Är det värt ett månadskort? mvh

 
Ingen bild

Christina

14 april 2010 23:22

Vad ingår i din fas 1 FÖRUTAN en extern aktör?
Leker AMS aktör själva?
Det borde de ju redan ha gjort efter 18 månaders inskrivning där.
Om du hamnar hos en bra privat aktör är det nog värt "ett månadskort" i Stockholm (690 kr), annars inte.
Kvalitén verkar vara ojämn.
Be AMS att du får en lista över deras upphandlade aktörer inom JOB i Sthlm. Sedan kollar du upp aktörernas webbsidor på nätet, och försöker bilda dig en egen uppfattning.

 
Ingen bild

Gun

15 april 2010 12:07

I min fas 1 ingår att jag fortsätter att söka jobb som tidigare, inget mer. Ringde arbetsförmedlingens telnr och frågade lite om extern aktör och dom svarade att det inte är alla arbetssökande som skickas till en extern aktör. Det berodde på...Vad det berodde på fick jag inte veta. I alla fall inte ålder, enligt dom. Har nu bett att få ett registerutdrag vad som står om mej i deras databank...om svaret finns där. Antar att jag kan bråka mej till en plats men undrade bara om det var värt det. Och om det var värt 700 kr.
Det roliga var att min handläggare ljög för mej och sa att det var intagningsstopp hos de externa aktörerna men jag ringde runt och kollade och ingen hade antagningsstopp.
Min handläggare avslutade det mötet med att göra tummarna upp och entusiastiskt säga: "Yes we can"!
Nästa gång ska jag förslå honom att vi sjunger "We shall overcome..." mvh Gun

 
Ingen bild

Christina

15 april 2010 16:28

Ha, ha, på dom bara (AF alltså)!
Där jag går nu har de tagit in så många sökande att de dels anlitat någon slags praktikant som personal + att vi är "lediga" 1 dag extra per vecka.
Annars blir vi som burhöns på liten yta.

 
Ingen bild

Christina

15 april 2010 16:54

Gun, om du skriver till mig, så kan jag berätta om 1 anordnare som du ev. kan anlita, och 1 anordnare som du inte bör anlita.
Det finns arbetsökande som tillbringar BÅDE fas 1 och fas 2 hos en privat aktör.
e-mail: personuppgiftslagen@gmail.com

 
Ingen bild

Carl

16 augusti 2010 12:09

Hej, bor ni i Varberg och befinner er i FAS 2 så kan jag rekommendera er att kontakta NBV i Varberg
som hjälper till med att hitta jobb och för den som vill en vettig praktikplats.

Christina

16 augusti 2010 15:26

Hej!
Bra info för dem som bor i Varberg med omnejd!
Själv bor jag i Sthlm.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Skapa flashcards