Direktlänk till inlägg 7 april 2010

AF & e-mail . . .

Av Christina - 7 april 2010 18:24

Arbetsförmedlingens personal klarar inte av att hantera e-mail.

Regler och instruktioner saknas tydligen från AMS.

Senast jag såg en regel var att "hela e-mailet ska föras in i daganteckningarna" (en kvinnlig jurist inom AMS).

Då borde AMS även spela in telefonsamtal, och diktera in i anteckningarna.


Så länge AMS/AF personal visar sig vara totalt omdömeslösa och sakna regler, så varnar jag arbetssökande från att öht skriva e-mail dit.


Om nu arbetssökandes e-mail ska betraktas likvärdigt som inkommande post (allmän handling) till en myndighet, då ska ÄVEN förmedlarnas e-mail-svar betraktas som upprättad utgående post (allmän handling) från en myndighet OCH registreras OCH diarieföras.

Vällingby AF är "duktiga" på att skriva oregistrerade e-mail-svar t.ex.(nov 2006- april 2009).


Begär också registerutdrag från AMS persondatasystem VARJE år enligt PuL.

Får ni arbetssökande inte era uppgifter rättade så vänd er till Datainspektionen (DI), eller Länsrätten, eller JO, eller JK.


1 § När allmän handling har kommit in till eller upprättats hos myndighet skall handlingen registreras utan dröjsmål, om det inte är uppenbart att den är av ringa betydelse för myndighetens verksamhet. I fråga om allmänna handlingar, för vilka sekretess inte gäller, får dock registrering underlåtas om handlingarna hålls så ordnade att det utan svårighet kan fastställas om handling har kommit in eller upprättats.
   
Om särskilda skäl föreligger får regeringen föreskriva undantag från registreringsskyldighet enligt första stycket i fråga om handlingar av visst slag som hos myndighet förekommer i betydande omfattning.
   I 13 § finns bestämmelser om undantag från registreringsskyldigheten i fråga om vissa upptagningar för automatisk databehandling. Lag (1982:183).


Allmänna handlingar kan vara offentliga eller sekretessbelagda.

Viss information måste myndigheter kryptera om den sänds över öppet nät via flera servrar.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards