Alla inlägg den 14 januari 2010

Av Christina - 14 januari 2010 23:28

  

Bilden  = Brev från Datainspektionen år 2007.


Eftersom många är oinsatta i vad som försiggår inom Af (även jurister), och eftersom fler arbetssökande kan drabbas, så ska jag göra några förtydliganden här.


Om du som arbetssökande är förkyld under låt säga 1 vecka och därmed sjukskriven under 1 vecka (med eller utan sjukpenning) så blir du avanmäld hos Af (sökandekod 14).

Du kan även bli avanmäld hos Af av andra skäl (sökande är förhindrad), men då ska det finnas en rättslig grund för detta.


Själv blev jag avanmäld hos Af under 32 månader. Om jag inte hade förbrukat mina a-kasse-dagar, som i mitt fall, d.v.s om jag hade haft en pågående a-kasse-ersättning, så hade jag då varit utan min a-kassa under 32 månader, d.v.s utan min försörjning.

Istället fick jag leva på obeskattade nödmedel (50 kr/dag)från kommunen under 22 månader, d.v.s en alternativ försörjning.


En avanmälan hos Af betyder samtidigt att några arbetsmarknadspolitiska åtgärder inte erbjuds från Af, d.v.s med en beskattad försörjning i paritet med din a-kassa, vilket kallas aktivitetsstöd. (SFS 1996:1100).


Detta kallas för statlig och kommunal myndighetsutövning, enligt både JK och IAF.

Och, i båda fallen i mitt fall utan en rättslig och saklig grund.


En hänvisning gjordes tidigare av JK till prop. 1972:5 s. 499 f. samt Bengtsson, Skadestånd vid myndighetsutövning I, s. 69 f. och 299 f. Den arbetssökande kunde således inte grunda något skadeståndsanspråk mot staten med hänvisning till att Arbetsförmedlingen hade avanmält eller avaktualiserat vederbörande som arbetssökande.
Justitiekanslern har funnit anledning att på nytt överväga frågan (FEBR.-09). Det som talar emot Justitiekanslerns tidigare ståndpunkt är bl.a följande.
Avanmälan från Arbetsförmedlingens sida är en åtgärd som Arbetsförmedlingen ensidigt förfogar över och avser den arbetssökandes ärende hos Arbetsförmedlingen.

 

Avanmälda hos Af:

 

AMSFS 2005:4. AMS egna föreskrifter. Numera hos IAF.

 

11 §

En sökande som får sökandekategorikod arbetssökande med förhinder (14) ska informeras om att noteringen för den som uppbär arbetslöshetsersättning medför en automatisk avanmälan till sökandens arbetslöshetskassa, samt att den kan påverka rätten till förmåner, ersättningar och stöd som andra myndigheter beslutar om *. (AMSFS 2007:20). Ändringen infördes i november år 2007.

15 §

Avanmälan ska göras om någon av nedanstående förutsättningar är uppfyllda:

Punkt 5. En sökande har registrerats i någon annan sökandekategori än 11, 21, 22 eller 23.


* Detta finns inte reglerat i någon lag öht.


http://www2.ams.se/regelbok/dokument/a054.htm



Av Christina - 14 januari 2010 07:45

Prövningarnas land . . .


Min analys är att tjänstemännen vid vissa myndigheter i Sverige är ungefär som "föräldralösa barn".

Af- och FK-personalen sitter för långt från rikspolitikerna, och den kommunala personalen sitter med delegerat ansvar och med hobbypolitiker utan kunskap.


Personalen blir helt apatisk, alternativt likgiltig, eller aggressiva mot medborgarna.

Det finns inga gränser satta för deras handlande, precis som för föräldralösa barn, eller barn med curling-föräldrar. Inga gränser och inga straff.


Hela systemet måste göras om.

Det är inte konstigt att befolkning blir sjuk. 


Vissa statliga tjänstemän (JO, JK, och förvaltningsdomstolarna) står skyhögt över lagar och etik. Över dem finns ingen tillsyn alls (enbart i teorin).


I princip måste därför ALLA ärenden och mål först dras genom hela det svenska systemet och sedan till Europadomstolen.


http://svt.se/2.2232/uppdrag_granskning


  

Ovido - Quiz & Flashcards