Alla inlägg den 9 november 2009

Av Christina - 9 november 2009 09:44


Interna kontrollsystem eller revisorer . . .

 

Den interna kontrollen över de egna konsulterna inom AMS var  (är?) också undermålig.


En AMS-jurist lät t ex externa konsulter använda en intern medelstor dator i utbyte mot konsulttjänster.

På den datorn fanns ett sekretessbelagt system, och ibland (helger) var logg-applikationen avstängd.

På den maskinen kördes dock inte AIS-applikationen (d.v.s. infon om arbetssökande).


Så Aftonbladet, skyll inte på regeringen, utan skyll på inkompetent intern personal som inte sköter sina jobb!


AMS borde anställa grävande journalister för att kolla upp anbuden i upphandlingar.

Det vore ju perfekt eftersom arbetslösheten är stor bland journalister/mediafolk!

Av Christina - 9 november 2009 00:24

I anslutning till Aftonbladets avslöjanden (grävande journalistik gillar jag skarpt) om AMS coachers, så kommer jag nu ihåg andra AMS-fall.


Jag sökte den arbetsmarknadspolitiska åtgärden "starta eget", och önskade jobba som starta-eget-konsult i egen regi. AMS/Af tvingade mig dock till en konkurrerande starta-eget-konsult för en granskning av min affärsidé.


Efter avslaget från den konsulten kollade jag direkt upp honom hos PRV.

- Det visade sig att han bedrev sitt uppdrag gentemot AMS via ett firma/namn som han använde till att importera bijouterier en gross, och det var en enskild firma, alltså inget AB.

Intervjun höll han på ett café. Senare skaffade han ett AB med sin partner/sambo i styrelsen, och hade fortsatta uppdrag hos AMS, under lååång tid.


- Ett annat företag som AMS använde för arbetssökande i "Agan" hade skatteskulder (250.000 kr).


- Ett tredje företag (på söder i Sthlm) hade ägaren tidigare jobbat inom AMS, och vilken fakturerade 7 siffriga belopp.


Vad hade jag nu då för meriter för att jobba som starta-eget-konsult?

Jo . . .

- Mina föräldrar var småföretagare hela livet, d.v.s jag var uppväxt i den miljön

- Jag hade tidigare själv haft enskild firma som IT-utbildningskonsult (före barns födelse)

- Jag hade tidigare genomgått både korta och långa "starta-eget-kurser"

- Jag hade jobbat med "avknoppning" av personal (från anställda till eget företagande)

- Jag hade senare blivit uttagen bland 50 av 600 i en tävling om bästa affärsidé

- Jag hade skrivit en "starta-eget-manual" på 100 sidor inkl. foton,  - " -.

- Jag producerar nästan dagligen nya produktidéer.

- Jag hade senare deltagit i en uppfinnartävling


End of story (arbetssökandeärende), i dubbel bemärkelse.

Att arbeta / att jobba behöver inte alltid betyda anställning, vilket AMS/Af har svårt att förstå.

ATT starta eget betyder både engagemang och mååånga kontakter, vilket i sin tur KAN leda till en anställning.

 

http://www.svd.se/kulturnoje/serier/artikel_5017.svd

Ovido - Quiz & Flashcards