Direktlänk till inlägg 16 december 2010

Brist på arbetskraft???

Av Christina - 16 december 2010 14:07

Jag fattar inte hur man kan komma fram till att det är brist på arbetskraft???

Drygt 705.000 är registrerade hos AMS.

Ams statistik (klicka på sökande):

Ams/AF: http://vstatkommun.arbetsformedlingen.se/default.aspx

SCB: http://www.scb.se/Pages/PressRelease____305535.aspx

SvD: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/arbetslosheten-sjunker_5812605.svd

DN: http://www.dn.se/ekonomi/scb-71-procent-arbetslosa-1.1228051


Och, hur definierar man de 65,1 % som är "sysselsatta"? Ingår då de drygt 24.500 gratisarbetande i fas 3 i JOB-åtgärden i november år 2010? Vilka kommer att vara cirka 65.000 st år 2014.

 

- "Antalet sysselsatta i åldern 15-74 år uppgick i november 2010 till 4.567.000, vilket är en ökning med 98.000 personer jämfört med samma månad föregående år.

Det förklaras till stor del av att 61.000 fler män var sysselsatta."-


- "Antalet personer med en tidsbegränsad anställning fortsätter att öka, 63.000 fler jämfört med november 2009."-


Personer utanför arbetskraften

I november i år stod 2.130.000 personer utanför arbetskraften, vilket motsvarar 30,2 procent av befolkningen i åldern 15-74 år.

Av dessa var 964.000 män och 1.166.000 kvinnor.

Antalet utanför arbetskraften på grund av sjukdom minskade med 32.000 och antalet pensionärer ökade med 54.000 " -


Det outnyttjade arbetskraftsutbudet

Arbetslösa, undersysselsatta och latent arbetssökande utgör tillsammans det så kallade outnyttjade arbetskraftsutbudet.

I november 2010 motsvarar det 473.000 heltidsarbeten med 40 timmars arbetsvecka. " -

= Lika med 1 miljon ½-tidsjobb OM de med jobb delar med sig.

 


 

År 2012 går födda år 1947 i pension (såvida de inte stannar till 67 års ålder).

Det innebär att över hälften av 40-talisterna redan har försvunnit från arbetsmarknaden UTAN att det har märkts i statistiken, d.v.s arbetslösheten ("generationsväxlingen") har inte minskat. Varför? Jo, därför att platserna inte tillsätts.

http://www.e24.se/toppjobb/karriar/generationsvaxling-leder-till-arbetskraftsbrist_2480865.e24


 

Lönedumpning:

http://www.dn.se/ekonomi/sma-loneokningar-om-arbetslosheten-ska-botas-1.1228208 

 

Endast var fjärde får A-kassa om 2 år:

http://www.ka.se/index.cfm?c=95408


Rätt tänkt: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jobben-ska-hjalpa-s-tillbaka_5825011.svd

 
 
Lyllan Blogglus

Lyllan Blogglus

16 december 2010 14:26

Frågan är ju om de som är sysslolösa har rätt utbildning. Men att påstå att det är brist på arbetskraft är bland de värsta jag hört! Jag tar gärna vad som hellst, men tydligen ingen som vill ha mig. Då är ju frågan om det verkligen är arbetsbrist, när jag vet att många mer än jag sitter i samma sitts

http://gasoline.bilddagboken.se

 
Ingen bild

Regimkritikern

16 december 2010 18:27

Mycket bra inlägg. Ja, jag är som sagt var så spyfärdigt trött på propagandan om arbetskraftsbrist och kompetenskris så att jag gitter inte ens kommentera det längre. Det är som en nyhetsbyrå i Mordkorea eller något i den stilen. Jag låter istället en migga från Merit Wagers blogg stå för kommentaren den här gången. Du och Merit har förövrigt mycket gemensamt.

"Till att börja med, använd gärna en kalender. De som föddes 1940 fyller 70 i år; de som föddes 1949 fyller 61. Och som Arbetsförmedlingen rapporterat, generationsskiftet för 40-talisterna är redan i stort sett avklarat. Så om pensionärskortet ska användas så får debattörerna byta till varningsflaggor för den tid när 50-talister eller 60-talister ska gå från arbetsplatsen.

Sedan återstår det fortfarande för dessa debattörer att förklara hur de kommer fram till att det krävs en viss siffra. Rörlighet för arbetskraft – liksom för kapital, företag, varor, tjänster och studier – är positivt för ekonomin, men ingen av debattörerna kan riktigt förklara hur de kan finna att det ska vara siffran X. Storbritannien exempelvis – ett land som i sann anglosaxisk anda alltid stått för arbetskraftsinvandring istället för spåret asyl/anhörig – drog för några veckor sedan ner antalet årliga arbetstillstånd rejält: det är ur deras synvinkel inte motiverat med högkonjunktursnivå på arbetskraftsinvandringen när tillväxten ligger i botten och arbetslösheten är hög.

Och när debattörerna väl kommer fram med siffror som de då förmodat hittat på själva, läs gärna för jämförelsens skull statistiken från SCB och Eurostat. Eurostat kan se personalförsörjningsproblem först 20 till 30 år framåt i tiden, och SCB spår att befolkningen passerar 10-miljonersstrecket om 10 år. Och detta under förutsättning att det inte sker några större förändringar."

 
Ingen bild

Christina

17 december 2010 00:34

*
Här vi ett typiskt politiker-exemplar som antingen är fullkomligt blåst i huvudet, eller pysslar med medvetna propaganda-trick:
http://www.newsmill.se/artikel/2010/12/16/arbetsl-sa-borde-vara-tacksamma-f-r-hj-lpen
Hon har absolut inte den minsta aning om arbetsförmedlingen följer lagen eller inte, och då menar jag de olika aktiviteterna inom faserna.
Hon har heller inte den minsta aning om vilka de är "som gjort allting" för att få ett jobb, jobb som antingen inte finns i tillräcklig mängd på marknaden, eller om diskriminerande arbetsgivare.
Hon vet inte heller om att beloppet till arbetsgivaren är 225 kr/dag/person.
En del fas 3-or erhåller endast existensminimum.
Vilka som får 14.000 kr är okänt för alla utom för politikern och hennes privata fantasi.
Skäms skatteavlönade kvinna!!!

 
Ingen bild

Kaja

17 december 2010 16:07

Har man gått igenom fas1, fas2 och tre utan att få något jobb är det bara att tänka på att det är fel på arbetsmarknadsåtgärder och inte vårt fel som man vill påstå. Det kan också ifrågasättas om långtidsarbetslösa någonsin kommer att få ett arbete på den reguljära arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivarna inte är sena med att utnyttja systemet av välutbildad arbetskraft som finns gratis att tillgå (Jusek Tidningen)
Även Hillevi pratar osanningar i Riksdagen om Fas3,
" När det gäller fas 3, som man kommer till när man varit arbetslös i mer än 450 ersättningsdagar, är det väldigt viktigt att titta på varje individ och erbjuda en sysselsättning som kan passa hans eller hennes behov och förmåga, så att människor får komma tillbaka till en arbetsgemenskap och känna sig behövda, känna sig sedda, kunna få semester, kunna ha umgänge. Vi vet att det skapar otroligt stora sociala problem och att man blir sjuk av att vara utanför. Det leder också till risker för alltifrån droganvändning till försämrad hälsa. Därför är det jätteviktigt att alla i fas 3 får en bra sysselsättning och att de håller kontakt med arbetsförmedling eller jobbcoach som hjälper dem att hitta ett annat jobb, ett vanligt lönearbete."
Det är svårt att känna arbetsglädje när aktivitetsersättningen räcker inte för att betala hyran, el och telefon,Fas3 jobbare har möjlighet att vara ledig högst 20 dagar under 12 månaders period, men man måste ha anordnarens och AF medgivande och stå under den tiden för arbetsmarknadsförfrågande. Ingen inslag av utbildning eller praktik är tillåten i Fas3 ingen coachaning eller hjälp med att söka jobb. Egentligen ska man fortsätta söka jobb på sin fritid.
Är i Fas3 redan ett och halv år. Har högsta aktivitetsbidrag på ca 8000-9000 tusen. Jobbar på heltid, har ingen handledare eller tillför mitt arbete inga extrakostnader för min anordnare. Jobbar som lärare, trots att jag har helt annan utbildning och yrkesbana bakom mig.
Min ekonomi är körd till botten, blev anvisad av samma Anordnare till Härbärget.

 
Ingen bild

Kaja

17 december 2010 16:24

Vad ska man tro på?
Industrins orderböcker fylls på igen efter krisen. Försäljningen i Sveriges 13 största industribolag har i snitt gått upp 21 procent senaste året, visar SvD:s genomgång. Men den svenska personalen i bolagen har bara ökat med 3 procent. Fler jobb har tillkommit utomlands.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/industrin-vaxer-med-farre-jobb_5814579.svd

 
Ingen bild

Christina

17 december 2010 16:31

AF har en "charm-kampanj" på G just nu.
Deltagare i JOB (innan fas 3) ska prioriteras för utbildningar före andra arbetssökande. Vi får även individuella coachers innan den nya upphandlingen av privata aktörer är klar.
Nystartsjobben försvinner den 31/12-10, men gratis praktikanter finns kvar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards