Direktlänk till inlägg 26 september 2010

Ingen insyn . . . maktmissbruk, korruption . . .

Av Christina - 26 september 2010 15:56

Ingen insyn, maktmissbruk av myndigheter, och korruption.

Ja, det är väl ungefär vad minst halva den blogg handlar om.

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/halften-slarvar-med-lagen-om-oppenhet-1.1177078


Jag funderar på att lämna A-kassan, då tvingas kommunen betala ut mer medel (enligt SoL 4:1).

Som ett straff för att de avslog medel till A-kasseavgiften under 22 månader, och att jag därmed som en konsekvens blev av med medlemsvilkoret, och fick lägsta statliga beskattad och pensionsgrundande ersättning (SFS 1996:1100). 


Vem får ett jobb vid 63 års ålder? Vem behöver då en A-kassa? Pensionen blir ju i vilket fall låg p.g.a AMS inkompetens (inga åtgärder under lång tid).


Brev till A-kassan:

Jag är medlem igen fr.o.m 1 november år 2009, d.v.s det blir 12 månader t.o.m augusti månad år 2010, enligt nya regler för år 2009.
Då uppfyller jag både arbetsvillkoret (sedan lääänge) och medlemsvillkoret.


Ofrivilligt utesluten p.g.a obetald avgift till A-kassan under 2007--2009 p.g.a avslag på medel till medlemsavgiften till min A-kassa från Stockholms kommun under 22 månader (avslag enligt SoL 4:1).
 
OM jag nu frivilligt skulle lämna min A-kassa, går ersättningen från F-kassan (statligt aktivitetsstöd enligt lag SFS 1996:1100 och AMS-åtgärden enligt SFS 2007:414, from 4 november år 2009) ned till 223 kr/vardag före skatt.

Detta innebär att kommunen förlorar ca 100 kr per vardag före skatt, ca 1400-1500 kr/mån netto. A-kassan är inte obligatorisk utan frivillig.


SVAR:

6 månader på ½ tid ger en "inkomstrelaterad a-kassa".

Ha, ha, det motsvarar 3 månader på heltid, fördelat på 12 månader.

Jag har haft 300 dagar högsta a-kassa (förbrukad), visserligen på 35 av 40 tim/vecka.


Min lön ligger idag på 35.000 kr/mån, och jag skulle, som 63 år och långtidsarbetslös, få max 20.000 kr/mån. Och, dessutom ha KFM i hälarna tack vare kommunens avslag på bl. a. el, tel, och licens.


Nix, jag går ur a-kassan. Heja på kommunen! Bra jobbat!


Akademiker den nya underklassen, även i Sverige: http://www.svd.se/nyheter/utrikes/akademiker-ar-kinas-nya-underklass_5406445.svd


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards