Direktlänk till inlägg 31 juli 2010

Farstapedofilen . . .

Av Christina - 31 juli 2010 17:44

Farstapedofilen deltog i Stockholms kommuns aktivitet för arbetssökande "JobbTorg" (from år 2008).

 

Där gick han omkring med en kniv i fickan, enligt uppgifter från läkaren.

En kniv som var tänkt att användas antingen på honom själv, eller på någon annan människa. = Fara för deltagarnas liv och hälsa.


Det är detta som Länsrätten i Stockholm och Kammarrätten kallar för "kommunal verksamhet av sådan art".


Stockholms kommun föser ihop arbetssökande av olika sort, från akademiker som förbrukat sina 300-dagar A-kassa, till socialt-, eller mentalt-, eller fysiskt handikappade, till missbrukare, till kriminella, till vanliga ungdomar < 24 år, till blivande pensionärer > 60+, och till "vanliga" arbetssökande.

Sedan kallar kommunen detta för ett "lyckat projekt".


Mycket få av "aspiranterna" får ett riktigt jobb. De flesta hamnar i kommunal praktik av olika slag (= gratis arbetskraft för kommunen), eller hänvisas till studier. En majoritet arbetssökande lämnar projektet utan att uppge varför.


Tur att man inte bodde i Farsta, och var inskriven i kommunala Jobbtorg!

 
 
Christina

Christina

1 augusti 2010 21:32

*****

Stockholms revisorers rapport no 9 år 2006.
___________________________________________

Stadsdelsnämndernas målgrupp utgörs till stor del av personer som arbetsförmedlingen bedömer som ”icke förmedlingsbara”, vilket i och för sig kan variera en del.

Enligt revisionskontorets mening finns det anledning att t.ex diskutera
arbetsförmedlingens grunder för att kategorisera en person som ”icke förmedlingsbar”.
Det gäller exempelvis till vilken grad språkförståelse förhindrar en person att försörja sig.

Granskningen visar dock att riktlinjerna ger ett visst utrymme för olika bedömningar
av vilka som kan komma i fråga för stadens arbetsmarknadsinsatser.
Tre av de granskade nämnderna lyfter fram ekonomiskt bistånd som ett
huvudkriterium för insatser.

Att en person har försörjningsstöd behöver dock inte innebära att personen står långt ifrån arbetsmarknaden, vilket också ska vara ett huvudkriterium enligt riktlinjerna.

Revisionskontoret vill betona att stadsdelsnämnderna ska följa av kommunfullmäktige beslutade riktlinjer.

I stadens riktlinjer framhålls att stadens respektive statens ansvar ska regleras
i de lokala samverkansavtalen.

Enligt revisionskontorets mening ger det ett
visst utrymme för olika tillämpningar i stadsdelsnämnderna.
En otydlig gränsdragning och olika tillämpningar innebär en risk för att likställigheten för
individen inte kan garanteras och att diskriminerande strukturer befästs.

Statliga åtgärdsprogram:
Stadsdelsnämnderna kan använda sig av de statliga åtgärdsprogrammen, men de statliga åtgärderna måste anvisas av arbetsförmedlingen. Ett av de tre mest omfattande åtgärdsprogrammen är följande.

Skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare (OSA) är en insats för att ge vissa grupper av arbetshandikappade möjlighet till anställning med rehabiliterande inslag.
Ekonomiskt stöd lämnas till en offentlig arbetsgivare, i det här fallet stadsdelsförvaltningen, som erbjuder en skyddad anställning.

http://fattiglappen.bloggplatsen.se

 
Christina

Christina

1 augusti 2010 22:08

*****

Det "Samverkansavtal" mellan ett AF och en kommundel, som revisorerna pratar om i ovan utdrag (från RK Rapport 2006:9)innebär att den arbetssökande måste vara inskriven hos ett visst AF, i strid med AMSFS 2005:4, 6 § -"Arbetsförmedlingen ska beakta att den som skrivs in har rätt att ta del av arbetsförmedlingens service vid vilket arbetsförmedlingskontor han eller hon önskar."-

Så gär det alltså när "äppel och päronverksamhet" blandas ihop, och de ene vet inte vad den andra gör, eller vilka bestämmelser som gäller.

http://www.fattiglappen.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards