Direktlänk till inlägg 10 juni 2010

Myndigheters obstruktion . . .

Av Christina - 10 juni 2010 15:22

Vad tror t.ex Littorin, om vad AMS:s mellan- och fotfolk gör och gjort sedan hösten och valet år 2006?

Det som brukar kallas Betongtriangeln : AMS, (s) och LO.

Och, en GD vars mamma tidigare var arbetsförmedlare? (LOA § 33)


Citat: - " Detta är dock ingalunda ett isolerat exempel där statliga myndigheter gått på politisk tvärs med regeringen" - Slut citat.

Eller läs hellre: Enskilda Tjänstemän.

 

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/infor-ministerstyre-i-sverige_4846287.svd


AMS:s obstruktion mot regeringars och riksdagars stiftade lagar, att t.ex. underlåta att anvisa t.ex mig, dels till den föregående statliga aktiviteten "Agan", dels till den nuvarande statliga aktiviteten JOB, per den 2 juli 2007 (SFS 2007:414), innebär en stor personlig privat inkomstförlust.


Stockholms kommuns felaktiga lagtolkning och brist på en definition av målgrupper: att arbetssökande som har förbrukat sin statliga a-kassa med automatik blir kommunala försörjningsstödstagare och = "sekretessbelagda socialfall".


 
 
Ingen bild

Christina

10 juni 2010 17:55

LAGSTÖD.

Svar från Arbetsförmedlingen, 10 juni-10.
________________________________________

- "Arbetsförmedlingen sorterar inte kunder utgående från om de är utan inkomst eller ej, när det gäller att bedömma vilken tjänst de skall ta del av.

Även kunder som saknar till exempel rätt till arbetslöshetsersättning, anvisas till åtgärder som genererar aktivitetsstöd.

Även då ersättningen från arbetslöshetskassan tar slut i och med utförsäkring (det vill säga att man använt hela sin a-kasseperiod) kan man anvisas ett arbetsmarknadspolitiskt program, jobb-och utvecklingsgarantin. I dessa och motsvarande fall är det i lag reglerat att en möjlighet till deltagande i program skall erbjudas.

Arbetsförmedlingen skall erbjuda lämplig tjänst till varje arbetssökande, bedömningen är individuell och utgår från var och ens stödbehov.

En anvisning till en åtgärd görs när det anses vara behövligt. Utgångspunkten i arbetet med arbetssökandena är att de stöttas i sitt arbetssökande.

När det gäller personer som erhåller försörjningsstöd kan man konstatera, att de inte på något sätt exkluderas från anvisning till åtgärder.

För att kunna ta del av en åtgärd bör man stå till arbetsmarknadens förfogande, samt bedömmas kunna ta del av programmet. Bedömningen utgår ifrån att åtgärden skall stärka individens chanser att få ett arbete.

När det gäller regelverk finns bland annat:

Förordning (1996:1100) om aktivitetsstöd
Lag (2000:625) om arbetsmarknadspolitiska program
Förordning (2007:813) om jobbgaranti för ungdomar
Förordning (2000:634) om arbetsmarknadspolitiska program
Förordning (2007:1364) om Arbetsförmedlingens samarbete med kommuner om arbetsmarknadspolitiska program
Slut citat.

Det vore ju helt fantastiskt om de följde detta i verkliga livet, IRL.

 
Ingen bild

Christina

13 juni 2010 11:23

Arbetsförmedlingen skriver "man kan anvisas till en statlig åtgärd", och talar om "ett urval efter den sökandes stödbehov från arbetsförmedlingens sida".

Ett exempel är de personer som nyligen år 2010 utförsäkrades från F-kassan.
Dessa kunde VÄLJA mellan att antingen gå till AF, och då bli anvisad en åtgärd, och få statligt beskattat pensionsgrundande aktivitetsstöd. ELLER gå till soc., ELLER bli privat försörjda.

När det gäller utförsäkrade från en A-kassa, då tar AF INTE hänsyn till en persons inkomst.
En del anvisas då till statlig åtgärd, och en del inte.
Det är ingen "rättighet", utan de personer som inte blir privat försörjda, de MÅSTE gå till soc. och erhålla obeskattat existensminimum, först efter att de gjort sig av med alla sina tillgångar.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Christina - 28 april 2013 12:42

NU tar jag semester från nätet ett tag. Ha en skön liten vår och försommar! Ut i solen! Vi ses någon gång framöver! / Christina ...

Av Christina - 17 mars 2013 18:04

Länge sedan jag var inne på min blogg nu . . . Har tröttnat även på FB . . . Ska skaffa ett konto på Worldpress, och börja twittra istället, tror jag. Bättre sätt att nå tänkta målgrupper.   Försöker glömma min Af-tid, hur det nu ska gå til...

Av Christina - 30 december 2012 18:46


  JAG ÖNSKAR ALLA LÄSARE OCH FÖLJARE AV BLOGGEN: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2013 ÖNSKAR JAG ER ALLA! För närvarande skriver jag dock mest på Facebook (så länge det är gratis). https://www.facebook.com/#!/Piraten10   Min ...

Av Christina - 12 december 2012 15:35

EU består av 27 st medlemsstater. En av dessa stater är Sverige. Sverige består av 290 st delstater (självstyrande kommuner), och vissa av dessa 290 st delstater består i sin tur av del-delstater (stadsdelar). Delstaterna och del-delstaterna i Sv...

Av Christina - 4 december 2012 13:27

En FB-vän berättade nyligen om en fest för sin mor som fyllde 60 år. Det fick mig att tänka på när jag fyllde 50 resp. 60 år . . .   Samma månad jag fyllde 50 så drabbades jag av 2 tandinfektioner i UK. Jag fick penicillin av min tandläkare ...

Ovido - Quiz & Flashcards